مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

برج خنک ‌کننده صنعتی، موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم.

برج خنک کننده صنعتی

امروزه از ماشین‌آلات صنعتی استفاده زیادی می‌شود. هنگام استفاده، باید گرمای ناشی از عملکرد دستگاه‌ها به محیط بیرون رانده شود تا بازدهی دستگاه‌ها پایین نیاید. بدین منظور برج خنک‌کننده، از بزرگ‌ترین منابع سرمایشی شناخته شده است. کشورهای صنعتی بسیاری نیازمند ماشین‌آلات صنعتی مانند کولینگ‌تاور هستند. تا انتهای مطلب همراه تیم مهندسی شرکت بادران تهویه صنعت باشید.

 کولینگ‌تاورها راندمان کار را افزایش می‌دهند. از خصوصیات اصلی تمامی تجهیزات صنعتی، دفع گرما به محیط بیرون است. کولینگ‌تاورها به‌خوبی گرمای تجهیزات را به محیط بیرون منتقل می‌کنند. توربین‌ها، کوره‌ها، بویلرها و چیلرها نمونه‌های بارز تجهیزات صنعتی هستند. درصورتی‌که حرارت از قطعات دفع نشود، شما با کاهش شدید راندمان سیستم تولید مواجه می‌شوید.

تفاوت و کاربرد انواع کولینگ‌تاورها

کولینگ‌تاورها را باتوجه‌به سیستم سرمایشی که دارد، به دودسته کلی مداربسته و مدار باز تقسیم می‌کنند. هنگامی که می‌خواهید یک چرخ برودتی را طرح کنید، حتماً در انتخاب برج خنک‌کن دقت کنید. امروزه در شرکت‌های صنعتی، ما شاهد کاربرد فراوان کولینگ‌تاور خشک و برج خنک‌کننده مداربسته هستیم. در صنعت نفت، پتروشیمی و فولاد، از سیستم سرمایش تبخیری استفاده می‌کنند.

کولینگ‌تاور مدار باز می‌تواند، در محیطی که در آن قرار دارد، رطوبت ایجاد کند. علاوه بر ضرری که می‌تواند برای محیط داشته باشد، در آب نیز ممکن است رسوب درست کند. متأسفانه کارخانه‌های صنعتی در محیط‌های مرطوب قرار دارند. رطوبت در این مکان‌ها بسیار بالا و نامطلوب است. سیستم‌های برودتی مانند کولینگ‌تاورهای مدار باز می‌توانند دردسرساز باشند.

 سیستم برج خنک‌کننده مرطوب در ۸۰ درصد صنایع کشور وجود دارد. تجهیزات برج خنک‌ کننده صنعتی با مصرف بی‌رویه آب، ضرر بزرگی به محیط‌زیست وارد می‌کند؛ بنابراین حتماً باید از تجهیزات دیگری استفاده کرد. سیستم‌های ترکیبی و هیبریدی بهترین جایگزین برای حل این مشکل است.


وجود اکثر برج‌های خنک‌کننده در مناطق مرطوب

انواع برج خنک ‌کننده در صنعت

دو نوع مدار باز و مداربسته برای این نوع برج وجود دارد. در مدار باز آب‌وهوا تماس مستقیم دارند؛ بنابراین آب‌وهوا مستقیماً عمل تبخیر انجام می‌دهند و حرارت از آب به هوای پیرامون منتقل می‌شود. وجود سطح کویل در کولینگ‌تاور صنعتی باعث تماس آب‌وهوا با یکدیگر و متعاقباً انتقال حرارت می‌شود. اما در مدار باز چون آب با هوای پیرامون ارتباط مستقیم دارد، دما به طور مداوم تغییر می‌کند.

معمولاً از مدار باز در این نوع برج استفاده می‌شود. مداربسته مواردی مانند روغن و آب سخت املاح دار را با انتقال حرارت و کاهش دلتا تی آب، خنک می‌کند. نکته دیگر در مورد مداربسته این است که هیچ‌گونه تماس فیزیکی با قطعات نداشته و آب بسیار کم­تری هدر می‌رود. برج خنک‌کننده مداربسته دو نوع دارد: خشک و هیبریدی، در مداربسته خشک، کویل وجود دارد که باعث عدم وجود رطوبت در هوای خروجی می‌شود.

در مدل هیبریدی، نازل و پگینگ، در کنار کویل وجود دارد. کویل در فصل‌های گرم سال، آب گرم از کویل عبور می‌کند. در فصل‌های سرد سال چون هوا سرد است، نیاز به عامل سرمایشی نیست. برج خنک‌ کننده صنعتی مدار باز با ظاهر مکعب مانندی که دارد، در ارتفاعات پایین چیلر را خنک می‌کند. درحالی‌که کولینگ‌تاور در این نوع برج‌ها باید در ارتفاعات بالا برای خنک‌کردن چیلرها قرار گیرند.

خصوصیات کولینگ‌تاور از جنس فایبرگلاس

کولینگ‌تاور فایبرگلاس مدور بادشکن هستند. یعنی با وزش باد کم­ترین جابه‌جایی را دارند. جریان متقاطع ابارا به شکل مکعب مستطیل بوده و از دو سمت هوا را به درون برج می‌برد. برخلاف برج‌های دیگر، لوورها در ابارا درون برج قرار ندارد و در دو طرف برج است. روبروی دریچه‌ها، اسپرینکلرهای عمودی قرار دارند. فن هوا را از سمت بالا به داخل برج انتقال می‌دهد.

برج خنک‌ کننده هیبریدی

به ترکیب برج خنک‌کننده مدار باز و کولینگ‌تاور مداربسته، سیستم برودتی هیبریدی می‌گویند. این سیستم دارای یک سیکل بسته است. کاری که این سیکل بسته می‌کند این است که رسوبات در مدار چرخش آب پاک شده و در برج خنک‌ کننده آب مصرف می‌شوند. وقتی از سیکل مدار باز در فصل‌های گرم تابستان استفاده می‌شود، راندمان برج خنک‌کننده بسیار بیش­تر می‌شود.

 واقعیت این است که برج‌های خنک‌کننده هیبریدی مداربسته، تیراژ کولینگ‌تاور بسیار بالایی دارد. مهم‌ترین ملاک ساخت این قطعه، استفاده از کویل‌های مسی و گالوانیزه است. بهتر است کویل‌های فلزی سطح حرارتی و ضخامت کافی و مطلوب داشته باشند. اگر لوله‌های مسی در کویل ضخامت زیادی نداشته باشند، کویل دچار خوردگی شده و بعد از مدتی سوراخ می‌شود و راندمان کار افت پیدا می‌کند.

کاربرد برج خنک ‌کننده در تهویه مکان‌های مصنوعی

زمانی که خانه بسیار گرم شود، اعضای خانواده اذیت می‌شوند. راه‌حل این مشکل، یک سیستم تهویه مطبوع است. چیلرهای تراکمی، داکت اسپیلت و فن کویل‌، نمونه‌های بارز سیستم‌های خنک‌کننده هستند. در این نوع برج‌ها برای کندانسورها، آب سرد تولید می‌شود. چیلرها گرمای موجود در خانه را به خود جذب کرده و به کندانسورها منتقل می‌کنند. سپس، به برج‌های خنک کن انتقال پیدا می‌کند. در ماه‌های گرم سال، گرمای موجود به چیلر به کولینگ‌تاورها منتقل می‌شود. در فصل‌های دیگر سال، چیلرها از مدار خارج شده و کولینگ‌تاور نیز فعالیتی ندارد. این نوع برج‌های خنک‌کننده غالباً روی پشت‌بام‌ها نصب می‌شوند.

 این سیستم در شهرهایی مانند یزد که میزان رطوبت پایینی دارند، کارکرد بهتری دارد. اما در شهرهای بزرگ صنعتی که میزان رطوبت بالا است، از سیستم چیلر هوا استفاده می‌شود. برج‌های خنک‌کننده چیلر از جنس فایبرگلاس، دارای اشکال مکعبی و استوانه‌ای است. برج‌های مکعبی کارایی بهتری نسبت به برج‌های استوانه‌ای دارند. این مسئله باعث ترجیح شکل مکعبی برای کولینگ‌تاورها شده است.

جمع‌بندی

برج خنک کننده صنعتی، موضوعی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. امروزه اکثر صنایع داخلی کشور به ماشین‌آلات سرمایشی از جمله برج خنک‌کننده نیاز دارد. به علت شرایط تحریمی که در جامعه وجود دارد، دولت باید به صنایع داخلی کشور توجه ویژه‌ای کند؛ بنابراین تجهیزات داخلی باید کیفیت بهتری داشته باشند.

لوله‌های آب‌پخش‌کن نباید آلوده و کثیف باشند. هنگامی که می‌خواهید این لوله‌ها را نصب کنید، از محکم بودن پیچ‌ها به روی لوله مطمئن شوید. آب‌پخش‌کن نباید هیچ‌گونه رسوب و لجنی داشته باشد. ازعلائم وجود رسوب زیاد در کله آب‌پخش‌کن‌ها، دشواری گردش آب است. در صورت ورد گردوغبار به داخل برج، احتمال کاهش کیفیت آب این برج‌ها وجود دارد. با دستگاه سختی گیر رزینی، امیدواریم این مقاله توانسته باشد سؤالات متداول شما را پاسخ دهد.

کد خبر 670495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha