طرح صیانت از فضای مجازی با نامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به شورای عالی فضای مجازی می‌رود. این خبر را ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به همشهری‌آنلاین داده است. هر چند هنوز کشمکش‌ها بر سر چگونگی بررسی آن در مجلس ادامه دارد.

فضای مجازی

همشهری‌آنلاین - امیر محمد حسینی : طرح صیانت از فضای مجازی به شورای عالی فضای مجازی می‌رود. این خبر را ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی به همشهری‌آنلاین داده و اعلام کرده است که بنا به نامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای عالی فضای مجازی در اولین نشست رسمی خود به بررسی طرح صیانت از فضای  مجازی ورود خواهد کرد. طرحی که البته کمیسیون ویژه مجلس نام آن را به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تغییر داد و هنوز کشمکش‌ها بر سر چگونگی بررسی آن در مجلس ادامه دارد.

حالا به گفته فیروزآبادی محمدباقر قالیباف رییس مجلس با نامه‌ای خواستار ادامه بررسی این طرح در شورای عالی فضای مجازی شده است. هر چند که این شورا در آخرین جلسه کاری خود در ۲۴ اسفند ماه گذشته به ریاست رییس‌جمهور تاکید کرد که طرح صیانت در مجلس به سرانجام برسد. البته پیش از این هم شورای فضای مجازی در روند اصلاح طرح مشارکت داشته و نظرات کارشناسی خود را به مجلس داده است. اما به گفته دبیر شورا طرح نهایی مجلس هنوز خام است. رییس مرکز ملی فضای مجازی پیش از این تاکید کرد: «من اعتقاد دارم با توجه به مخالفت وسیع اجتماعی که چه درست و چه غلط با این طرح شده است، در مجموع صلاح نمی دانم که این طرح ادامه پیدا کند. بهتر است که دولت ورود کند.»

مخالفت شورای عالی فضای مجازی با طرح مجلس 

با توجه به اظهارنظرهای ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی در صورت ادامه بررسی طرح صیانت در این شورا احتمالا در انتظار تغییرات گسترده‌ای در محتوا و ماهیت آن بود. چرا که فیروزآبادی در چند مصاحبه و نشست آنلاین فعالان فضای مجازی پاک در اسفند گذشته تاکید کرده که طرح مجلس کارآمد نیست و با وجود اصلاح و ویرایش‌های بسیار هنوز مشکلات زیادی دارد. او حتی گفته بود که همکاری این شورا با مجلس همکاری «تبعی» بوده و طرح نهایی طرحی نبوده که شورا به دنبال تصویب آن باشد. البته با همه این تفاسیر هنوز موافقان طرح صیانت اصرار بر بررسی آن در مجلس دارند و هیات رییس کمیسیون ویژه صیانت نیز مصوبه خود را قانونی می‌دانند. در حالی که معاونت قوانین مجلس این مصوبه را غیرقانونی دانست و هیات رییسه آن را ابطال کرد و گفته شد که در جلسه غیرعلنی دو ساعته نمایندگان با بازگشت طرح به صحن مجلس صورت استمزاجی موافقت کردند.

شورای عالی فضای مجازی چه می کند؟

اما شورای عالی فضای مجازی که طرح صیانت با نامه قالیباف به آن خواهد رفت چیست؟ این شورا یک نهاد بالادستی است که سال ۹۰ با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و متشکل از اعضای حقوقی و حقیقی و ریاست آن به عهده رییس جمهور است. اعضای حقوقی این شورا عبارتند از رئیس جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی انتظامی. اعضای حقیقی شورا را هم حجت الاسلام حمید شهریاری، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، رضا تقی پور، مهدی اخوان بهابادی، کامیار تقفی، رسول جلیلی، سید عزت الله ضرغامی، محمدحسن انتظاری، محمد سرافراز و مسعود ابوطالبی تشکیل می‌دهند. شورای عالی فضای مجازی در حکم اولیه نیز موظف شد تا مرکز ملی فضای مجازی را ایجاد کند که وظیفه آن طبق دستور مقام معظم رهبری اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح است. حال باید دید که این شورا در اولین جلسه خود چه تصمیمی درباره طرح صیانت و نامه رییس مجلس درباره ادامه بررسی طرح در مجلس خواهد گرفت. 

    

کد خبر 670193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha