چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه: حالا که مدرسه‌ها حضوری شدند و کرونا هم‌چنان با واریانت‌ها و جهش‌های جدید خودنمایی می‌کند، رعایت بهداشت فردی و جمعی در این روزها بیش‌تر از هر زمان دیگری لازم است.

این نعمت پنهان

می‌گویند سلامتی، پنهان‌ترین نعمت خداست و از سه سال گذشته این نعمت پنهان به مهمترین مسئله‌ی جهان تبدیل شده و البته در ادامه‌ی آن، رعایت بهداشت فردی و جمعی.

باید بگوییم سلامتی‌جان! باور کن حالا قدر تو را می‌دانیم، همه‌گیری کرونا به ما آموخت تو مهم‌ترین داشته‌ی ما در زندگی هستی.

۱۸ فروردین (هفتم آوریل)، روز جهانی بهداشت و هم‌چنین سالگرد تأسیس سازمان جهانی بهداشت اسـت. این روز در تقویم کشور ما بـه نام «روز سلامتی» ثبت شده اسـت. در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، اولین اساسنامه‌ی کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین شد. در واقع، بهداشت را علم و هنرِ جلوگیری از مریضی‌ها، طولانی‌کردن عمر و بالابردن سلامتی بـه‌وسیله‌ی کوشش‌های‌ اجتماعی می‌گویند و بر این‌ اساس، برای بهداشت فردی، عمومی، روانی و غذایی تعریف‌هایی وجود دارد.

  • رعایت بهداشت فردی

کارشناسان معتقدند رعایت بهداشت فردی می‌تواند مهمترین عامل در پیشگیری از کرونا باشد. اصول بهداشت فردی ساده است و در وجود بسیاری از ما نهادینه شده‌ و ناخودآگاه، آن‌ها را رعایت می‌کنیم. اما شیوع کرونا، نوع دیگری از رعایت بهداشت را برای ما رقم زده است.

کرونا با هر جهش، ماجرای تازه‌ای را رقم می‌زند. اما هم‌چنان دستورالعمل‌های بهداشتی همان استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی است. استفاده از الکل برای ضدعفونی وسایل شخصی مثل موبایل، صفحه‌ی کلید کامپیوتر، کیف پول یا دست‌ها را هم نباید فراموش کرد. برای مثال، چون ویروس کرونا از راه دهان، بینی و چشم وارد بدن می‌شود، پس با رعایت بهداشت صورت و مراقبت از حفره‌های صورت می‌توانیم از خودمان محافظت کنیم.

تغذیه‌ی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌تواند در پیش‌گیری از ابتلا به کرونا مؤثر باشد. مانند مصرف میوه‌ها، سبزی‌های تازه، عسل و خرما در ساعت‌های تفریح.

فاصله‌گرفتن از افرادی که نشانه‌های بیماری دارند و در صورت بروز علائم، قرنطینه‌کردن خود، می‌تواند روند ابتلای جمعی به کرونا را کاهش دهد.

  • استراحت و ورزش را فراموش نکنیم

کارشناسان معتقدند خواب راحت در محل مناسب و رخت‌خواب تمیز به تندرستی کمک می‌کند. بهترین راه برای رفع خستگی و تجدید قوا، استراحت است. از خستگی زیاد باید پرهیز کرد. ورزش روزانه را هم فراموش نکنید. ورزش موجب بهترشدن جریان خون و لنف در بدن می‌شود و مقدار خونی را که از قلب در هر ضربان خارج می‌شود، چندبرابر می‌کند. اگر امکان دارد پیاده‌روی روزانه انجام دهیم یا برخی ورزش‌ها و نرمش‌های سبک را در خانه انجام دهیم و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنیم.

  • بهداشت و زباله

در مرحله‌ی بعد در بحث سلامتی و بهداشت، به زباله‌ها و پسماندها می‌رسیم. این روزها اگر از سفر برگشته‌ایم، حتماً در جاده‌ها، جنگل‌ها و ساحل دریاها ردپای انسان‌ها را دیده‌ایم؛ همان پسماندهای پلاستیکی و زباله‌های رهاشده را می‌گویم. جداسازی زباله‌ها، جداکردن زباله‌های بهداشتی از بقیه‌ی پسماندها و قراردادن زباله‌ها در مخزن مخصوص زباله را فراموش نکنیم و علاوه بر بهداشت فردی، به بهداشت محیط و بهداشت اجتماعی هم کمک کنیم.

  • و باز هم رعایت

می‌گفت کرونا هم که برود ما دیگر آدم‌های قبل نمی‌شویم. باز هم پاکت پفک‌ها، چیپس‌ها و خریدهای بیرون را می‌شوییم یا ضدعفونی می‌کنیم و بعد استفاده می‌کنیم. شست‌وشوی دائمی دست‌ها ادامه خواهند داشت و... البته یادمان هست که ویروس‌ها همواره هستند و رعایت بهداشت فردی و جمعی تا همیشه لازم است؛ مواردی مثل مسواک‌زدن یا حمام‌کردن به صورت مرتب، پوشاندن بینی و صورت هنگام عطسه یا سرفه، خود را در معرض آفتاب قراردادن، خشک‌کردن لباس‌ها در آفتاب و استفاده از وسایل شخصی مثل لیوان در اماکن عمومی.

مراقبت از پوست هم از دیگر موارد بهداشتی است؛ به‌خصوص پوست صورت! چون کرونا از راه منافذ تنفسی مثل بینی و گوش و دهان انتقال پیدا می‌کند. از سوی دیگر، «ویتامین دی» از ویتامین‌های مورد نیاز بدن در پیشگیری و درمان کروناست.

بهتر است بدانیم کار دیگر پوست، جذب‌کردن اشعه‌ی ماوراء بنفش نور خورشید است. پوست از این اشعه برای ساختن ویتامین دی استفاده می‌کند و پوست هنگامی می‌تواند از عهده‌ی انجام وظایف خود برآید که پاکیزه و سالم باشد و به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

در واقع پوست، اولین پوشش در برابر عوامل بیماری‌زاست، زیرا خارجی‌ترین قسمت آن از سلول‌هایی تشکیل شده که از عبور میکروب‌ها به بافت‌های زیر پوست جلوگیری می‌کند.  پوست وسیله‌ای برای کنترل و ثابت نگه‌داشتن دمای بدن است. مقداری از مواد زاید بدن به وسیله‌ی عرق، از پوست خارج می‌شود.

کد خبر 668931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha