اوایل دهه ۸۰ بود که نخستین بار طرحی با عنوان «باغچه من» در حاشیه شرقی منطقه ۱۴ اجرا شد تا هم اوقات فراغت شهروندانِ دلتنگ مزارع روستایی آبا و اجدادی غنی شود و هم ایده‌های خُرد کارآفرینی سبز و ارگانیک در پی آن پدید آید.

مزرعه

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: خیلی زود این طرح منطقهای مورد استقبال فرامنطقهای شهروندان قرار گرفت و با عنوان جدید «مزارع خانوادگی» در همه مناطق اجرا شد؛ مزارعی در گوشه و کنار مناطق ۲۲گانه و با مساحتهایی از ۲۰مترمربع تا ۵ هزارمترمربع که به مرور زمان کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم به آنهااضافه شد. سری به مزارع خانوادگی در میان محلههای دودگرفته و بتونی تهران زدهایم تا از کم و کیف کارکرد آنها آگاه شویم. 

صفر تا صد مزرعههای خانوادگی

ابتدا زمینهایی با موقعیت مناسب مکانی و محیطی (بوستانها، نقاط بیدفاع شهری، فضاهای متروک، حاشیههایی با وسعت قابل توجه) در محلهها شناسایی میشوند. بعد از آمادهسازی (شیببندی، اصلاح بافت بستر، حصارکشی، تأمین آب و شیوه آبیاری و قطعهبندی) زمینها در اختیار شهروندان علاقهمند و آموزشدیده، آن هم برای مدت زمانی مشخص قرار میگیرند. کاشت و داشت و برداشت در این مزارع انجام میشود تا هم محصولی ارگانیک به دست آید و هم نشاط اجتماعی فراگیر شود.

 در مزارع خانوادگی شهری چه محصولاتی به بار مینشیند؟

در سالهای ابتدایی که طرح با عنوان باغچه من اجرا شد، شهروندان براساس آموزشهایی که در کلینیکهای گل و گیاه هر منطقه به آنها ارائه میشد، بیشتر تمایل به کاشت سبزیجات برگی مانند ریحان، نعناع و فلفل سبز یا گیاهان آپارتمانی داشتند. اما بهتدریج، سرفصلهای آموزشی در این کلینیکها افزایش پیدا کرد که نتیجه این افزایش را میتوان در تنوع محصولات کشاورزی شهروندان از قارچ تا کدوی سبز مشاهده کرد.

 از کاشت «ریحان» تا برداشت «گل گاو زبان»

از همان ابتدای اجرای طرح مزارع خانوادگی، دستهبندیهای متنوعی برای آن با توجه به شرایط و ویژگیهای محیطی محل اجرادر نظر گرفته شد. بهعنوان مثال: مزرعه سبزیجات برگی (ریحان،تره، جعفری و گشنیز) در بیش از ۹۰درصد از مناطق، مزرعه سبزیجات میوهای یا صیفیها (گوجهفرنگی، بادمجان، کدو و فلفل) در بیش از ۹۰درصداز مناطق، مزرعه کودک(آموزش نونهالان و کودکان در سن پیشدبستانی برای آشنایی با انواع گیاهان و روشهای نگهداری سبزینهها)در پردیس بانوان منطقه ۱۵، مزرعه گیاهان دارویی (گل گاوزبان، پونه، آویشن و چای سبز) آشنایی با تأثیرات رایحه درمانی و دمنوشها در بیش از ۵۰درصد از مناطق، مزرعه گلها و گیاهان آپارتمانی در بیش از ۸۰درصد از مناطق و مزرعه سالمندان با هدف تکریم شهروندان جهاندیده در منطقه ۱۳.

۳۹ درصد از فعالیت شهروندان در مزارع خانوادگی به کارآفرینیهای خرد و اشتغال خانگی منجر شده است.

۹مزرعه خانوادگی در منطقه ۱۴ فعال است.

۶۸ مزرعه خانوادگی در مناطق مختلف تهران سبز شده است.

۲۳ هزارمترمربع مساحت کل مزارع خانوادگی تهران است.

۲۱ و ۳ مناطقی هستند که بهترتیب با ۲۰مترمربع و ۴۰مترمربع کممساحتترین مزارع خانوادگی را دارند.

۱۴و ۱۵ مناطقی هستند که بهترتیب با ۳ هزار و ۹۰۰مترمربع و ۵ هزارمترمربع وسیعترین مزارع خانوادگی تهران را در خود جا دادهاند.

۹۷ درصد میزان رضایت شهروندان (بهویژه بازنشستگان و بانوان خانهدار) از کارکرد مزارع خانوادگی است.

کد خبر 668278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha