هملت را مونالیزای تئاتر لقب داده‌اند. حتی اگر نخوانده باشیدش، در باره آن و نویسنده‌اش حتما شنیده‌اید. در طی حدود ۴۲۰ سال از نگارش آن بارها و بارها اجرا شده و اقتباس‌های زیادی در تئاتر و سینما از آن صورت گرفته است.

هملت

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها هم می توانید برداشتی از این نمایشنامه را در سالن چهارسوی تئاتر شهر تماشا کنید که انتخاب خوبی برای دیدن یک تئاتر در این آخر هفته است. هملت پشت کوهی، کار ابراهیم پشت کوهی پیش از این در بندرعباس اجرا شده و حالا از ۱۴ فروردین اجرایش را تئاتر شهر شروع کرده است.

پشت کوهی پیش از این هم ۲ اثر را با اقتباس از نمایشنامه های شکسپیر اجرا کرده بود:  تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند، مکبث» و «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند، اتللو». حالا هم سراغ هملت رفته و اقتباسی مدرن از آن را روی صحنه آورده است. هرچند نمایشنامه «هملت پشت‌کوهی» اقتباس کاملی از اثر شکسپیر نیست و قصه‌ای کاملاً خانوادگی دارد و و تنها تم تردید در آن با هملت شکسپیر مشترک است.

او در یادداشتی در باره این اجرا نوشته: «هملت پشتکوهی برای من یک تجربه هیجان‌انگیز است. در تمام ۲۴ سالی که تئاتر کار می‌کنم، هرگز نمایشی تا این حد نزدیک به زندگی کار نکرده بودم. اثری پست ناتورالیستی که ریشه‌هایش در آثار ایبسن و گورکی می‌رسد. خبری از فرم‌ها و تصاویر شاعرانه نیست و مهم‌ترین و سخت‌ترین کار من در این نمایش نامریی کردن کارگردان است. یک ساعت و نیم از زندگی یک خانواده در داستانی معمایی جنایی به تصویر کشیده شده است.این نمایش اول از همه خودم را غافلگیر کرد و  می‌دانم که انسان‌های زیادی با آن می‌خندند و می‌گریند؛ عین خود زندگی.»

اگر متولد دهه ۶۰ هستید، این نمایش برایتان جذاب‌تر خواهد بود. چراکه وقایع آن در این دهه می گذرد و نوستالژی‌هایتان را می توانید در آن پیدا کنید.

کد خبر 668048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha