همشهری آنلاین: رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: از این پس تصادفات خسارتی نیازی به کروکی پلیس ندارند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ جهانگیری یکشنبه (5 آبان) با بیان این خبر افزود: در 6 ماهه امسال 327 هزار تصادفات خسارتی در کشور رخ داده است که این میزان 5/78 درصد تصادفات کشور را تشکیل می‌دهد که پلیس در اغلب این صحنه‌های تصادف حضور یافته است.

وی با اشاره به ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث که شرکت‌های بیمه گر را مکلف کرده است نسبت به پرداخت خسارات مالی وسایط نقلیه دارای بیمه نامه تا سقف تعهدات بیمه اقدام کنند، افزود: بر این اساس در تصادفات خسارتی در صورتی که طرفین تصادف اختلافی نداشته باشند و دارای بیمه‌نامه شخص ثالث باشند از این پس تا سقف میزان بیمه باید برای دریافت خسارت بدون نیاز به پلیس و کروکی به شرکت‌های بیمه‌گذار مراجعه کنند.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تمامی شرکت‌های بیمه مکلف به اجرای این قانون هستند، افزود: رانندگان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند مراتب را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و ادارات کل امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه کف بیمه در خسارات مالی 5/2 درصد دیه یک مسلمان در ماه حرام دیده شده است افزود: بر این اساس کف رقم بیمه نیز از 500 هزار تومان به یک میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه تصادفات جرحی و فوتی همانند قبل مستلزم حضور پلیس و عوامل انتظامی برای ترسیم کروکی است، افزود: افزایش رضایتمندی، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش گره‌های ترافیکی و مراجعه به پلیس و دادگاه‌ها، کاهش ماموریت‌های پلیس در تصادفات خسارتی از مزایای اجرای این طرح خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بیمه نامه شخص ثالث در کشور برای تمامی خودروها اجباری است افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از تردد خودروهای فاقد بیمه‌نامه در کشور جلوگیری می‌کند.

افزایس 2/17 درصدی تخلفات رانندگی در سال جاری 

 رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا با آمار تخلفات رانندگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در هفت ماهه امسال 19 میلیون رکورد جریمه ثبت شد که این رقم نسبت به سال گذشته حدود 2/17 درصد افزایش داشته است.

وی به ارائه خدمات استعلام خلافی از طریق پیام کوتاه اشاره و تصریح کرد: در طی 370 روز راه اندازی این سیستم 7 میلیون و 500 هزار پیام کوتاه دریافت و پاسخ داده شد که بدین ترتیب باید گفت رانندگان روزانه بیش از 10 هزار پیام کوتاه برای دریافت استعلام خلافی خود ارسال کرده‌اند.

جهانگیری از توسعه طرح استعلام خلافی خودروها در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: بر این اساس رانندگان می‌توانند با پر کردن فرم‌های مخصوص به محض دریافت قبض جریمه از طریق تلفن همراه خود از قبض جریمه مطلع شوند. از سوی دیگر ارسال صورت وضعیت تخلفات رانندگان به منازل آنها نیز در نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود.

استعلام جریمه خودروها بزودی با کد ملی انجام می‌شود

وی با تاکید بر اینکه استعلام جریمه خودروها بزودی با کد ملی خواهد بود افزود: بر این اساس مالکان خودروها تنها در صورتی که جریمه معوق تمامی خودروهای خود را پرداخت کنند می‌توانند از خدمات خودرویی برخوردار شوند.

 رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا با اشاره به وجود 40 میلیون رکورد جریمه پرداخت نشده در سیستم اجراییات گفت: بر این اساس 400 میلیارد تومان رانندگان جریمه معوقه دارند.

وی گفت: از 9 میلیون خودرو کشور هم اکنون 7 میلیون و 780 هزار خودرو جریمه معوقه دارند که پرداخت نکرده‌اند. وی در عین حال خاطر نشان کرد: اکثر این جرایم مربوط به سال 83 به بعد است.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا افزایش نرخ جرایم و اصلاح فرایند وصول آن را از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: متاسفانه عوامل افزایش تخلف در رانندگان بالاست که راهور ناجا در تلاش است تا این امر را کاهش دهد.

کد خبر 66699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز