رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی جهت فرهنگ‌سازی و آموزش‌های ترافیکی، گفت:

 درصددیم با ورود درس ترافیک به نظام آموزشی، آموزش‌های ترافیکی را تا مقطع دیپلم ادامه دهیم تا پس از اخذ مدرک دیپلم، دیگر لازم نباشد فرد برای دریافت گواهینامه در آزمون شرکت کند.

سردار محمد رویانیان در نشست ماهانه یونیسف که با عنوان «حوادث رانندگی و راه‌های پیشگیری از آن» در محل یونیسف ایران برگزار شد، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر همچون کودکان را تکلیفی انسانی دانست و تصریح کرد: امروزه شاهد انواع تهدیدها همچون کودک آزاری و قتل و تجاوز در برابر کودکان کشورهای متمدن هستیم، اما کودکان ایران به‌صورت دیگری تهدید می‌شوند و در معرض حوادث دیگری همچون حوادث ترافیکی هستند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به کارهای صورت‌گرفته در بخش فرهنگی برای بهبود و کاهش ترافیک جاده‌های کشور اظهارداشت: مخاطب‌شناسی اولین کاری‌است که آغاز کرده‌ایم.

در این راستا 8 میلیون کودک و نوجوان تا مقطع اول راهنمایی به‌عنوان همیار پلیس به عضویت پلیس در‌آمده‌اند.

همچنین در دولت تصویب کرده‌ایم تا در سال‌جاری، با آموزش‌های ترافیکی به 500 هزار معلم، لیسانس ترافیک ارائه کنیم.

وی ابراز کرد: همچنین آموزش‌های ترافیکی در 12 هزار مهد کودک برای پوشش 250 هزار کودک ارائه می‌شود.

همچنین درصددیم با ورود درس ترافیک به نظام آموزشی، آموزش‌های ترافیکی را تا مقطع دیپلم ادامه دهیم تا پس از اخذ مدرک دیپلم، دیگر لازم نباشد فرد برای دریافت گواهینامه در آزمون شرکت کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با اشاره به ایجاد دبیرستانی برای رانندگان حرفه‌ای در ایران، مخاطب سوم را فرهیختگان، دانشگاهیان، خبرنگاران و به‌طور کلی قشرهای آگاه جامعه، معرفی و خاطر نشان کرد: همچنین در سال‌جاری، دانشکده ترافیک در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح می‌شود.

سردار رویانیان افزود: همچنین برای روستاییان نیز فیلم‌ها و سریال‌های آموزشی ساخته‌ایم.
وی با اذعان به اینکه در سال‌جاری استانداردهای خودرو تعریف می‌شود، اظهار کرد: نظام آموزشی در حال اصلاح است.همچنین نظام کنترل و رفتار پلیس نیز به‌صورت کلی تغییر می‌کند.

از طرف دیگر امسال گواهینامه هوشمند راه‌اندازی می‌شود تا براساس آن هر تخلفی به‌عنوان سابقه افراد محاسبه ‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی بر افزایش 60 تا 80 درصدی کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشورهای پیشرفته، یادآورشد: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر تصادفات در جاده‌ها کشته می‌شوند، همچنین 50 میلیون نفر نیز مجروح می‌شوند.

کریستین سالازار، نماینده یونیسف در ایران نیز در این نشست با اذعان به کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، به تهدید دیگری اشاره کرد و آن، مرگ و میر و مصدوم شدن کودکان ایرانی از طریق تصادفات ترافیکی بود که بنا به اظهارات وی، بیشترین مصدومان را کودکان بین 10 تا 19 سال تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مشکل عمده‌تر در این باره در ایران، ایمنی در ترافیک است که10تا12 برابر میانگین جهانی است.

نماینده یونیسف در ایران ادامه داد: تصادفات در کودکان، تبعات خود را به‌صورت نامرئی و در قالب مشکلات اقتصادی و مالی، عقب ماندن از تحصیل، معلولیت‌های موقت و دائم و از دست دادن نان آور خانواده نشان می‌دهد؛

به عبارت دیگر تصادفات جاده‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌ها در راه رشد و دوام کودکان ایران به شمار می‌رود.

شعب ویژه رسیدگی به جرایم رانندگی   تشکیل می‌شود

مشاور رئیس قوه قضائیه از راه‌اندازی و فعالیت شعب تخصصی رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت‌: فعالیت این شعب به‌زودی در دادگاه‌های سراسر کشور آغاز می‌شود.

بهرام بهرامی در گفت‌وگو با مهر، درخصوص نحوه رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی در شعب تخصصی اظهارداشت: جرایم مربوط به راهنمایی و رانندگی پیش از این در راهنمایی و رانندگی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت اما پس از آن به‌دلیل حجم بالای تصادفات و پرونده‌های وارده، بنا شد تا شوراهای حل اختلاف نیز رسیدگی به این پرونده‌ها را دنبال کنند.

دستورالعمل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی در تاریخ 23 مهر ماه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و جهت اجرا به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

به گفته بهرامی، براساس تصمیم رئیس قوه قضائیه بنا شده تا رسیدگی به پرونده‌های جرایم رانندگی با توجه به حساسیت بالای آن به‌صورت ویژه و تخصصی انجام شود.

این قاضی دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد‌: در شهرهای با جمعیت بالا شعب تخصصی رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی بر حسب ضرورت افزایش خواهد یافت اما در شهرهایی که پرونده‌های مربوط به جرایم رانندگی چندان بالا نیست الزامی برای تشکیل شعب تخصصی نیست.

طی 6 ماه گذشته 13 هزار و 68 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان باخته‌اند و همین امر باعث شده تا جرایم رانندگی با حساسیت بیشتر و به‌صورت تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته 417هزار فقره تصادف در کشور به وقوع پیوسته است و 5 هزار و 867 تصادف فوتی، 84 هزار تصادف جرحی و 327 هزار تصادف خسارتی داشته‌ایم.

چندی پیش سردار رویانیان، رئیس راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی کرد که طی 6ماه آینده 10هزار نفر در اثر سوانح رانندگی کشته خواهند شد.

کد خبر 68003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز