پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجمین اجلاس وزرای کشور همسایگان عراق در اردن با تاکید بر جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در منطقه و با صدور بیانیه 19 ماده‌ای به کار خود پایان داد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، مفاد این بیانیه مشترک که به امضای وزرای کشور اردن، جمهوری اسلامی ایران، بحرین، ترکیه، عربستان سعودی، سوریه، عراق ، کویت و مصر رسیده است بدین شرح است.

1- از فضای مثبت و روحیه برادرانه و همکاری که حاکم بر فعالیت اجلاس می‌باشد ستایش نمودند.

2- هرگونه کارهای تروریستی که امنیت کشور عراق و همسایگان آن را هدف قرار دهد، محکوم نمودند.

3- برلزوم پیگیری اجرای توافقات اجلاس‌های وزارتی گذشته که در هر یک از شهرهای (تهران، استانبول، جده و کویت) برگزارشده است، تاکید کردند.

4- براهمیت حفظ یکپارچگی، حاکمیت کامل وهویت عربی و اسلامی عراق تاکید نمودند.

5- از تلاشهای دولت عراق به منظور تحقق امنیت و ثبات در این کشور در راستای از سرگیری نقش مهم این کشور در سطوح عربی، منطقه ای و بین المللی حمایت و پشتیبانی بعمل آمد و از تلاشهای نیروهای امنیتی و ارتش عراق در مقابله با گروههای تروریستی و شبه نظامیان مسلح و نیز پیشرفت امنیتی ملموس در راستای حاکمیت دولت وا جرای قانون در عراق ستایش نمودند.

6- بر لزوم جلوگیری از فعالیتهای گروههای تروریستی که امنیت و سلامت کشور عراق و همسایگان آن را تهدید می کند، تاکید نموده و خواستار تقویت همکاری دو جانبه و گروهی میان کشورهای همسایه با عراق در این زمینه شدند.

7- دولت جمهوری عراق و دولت‌های همسایه در جهت اتخاذ کلیه راهکارهای لازم برای ممانعت از استفاده تروریست‌ها از اراضی آنها به عنوان پایگاههای عملیاتی، عضوگیری ، آموزش، برنامه ریزی و نیز سرمایه گذاری و مانند آن باید تلاش نمایند و بر لزوم اهتمام به همکاری دو جانبه و گروهی جهت فعال کردن این اقدامات تاکید نمودند و همچنین بر تبادل اطلاعات پیرامون مسائل تروریستی و تروریست‌ها، نفوذ، قاچاق، دزدی دریایی به نحوی که متضمن عدم وقوع هرگونه تهدیدی شود تاکید کردند.

8- تدابیر لازم برای کنترل مرزها و مراقبت از گذرگاههای مرزی به منظور مبارزه با تروریست، نفوذ رخنه گران و اقسام گوناگون قاچاق از عراق و بالعکس اتخاذ گردد.

9- از تلاشهای دولت عراق به منظور بازپس گیری آثار باستانی به سرقت رفته حمایت نمودند و برای ممانعت از قاچاق این آثار از کشور عراق و یا به این کشور تلاش می‌کنند تدابیر لازم اتخاذ را نمایند .

10- از کشورهایی که هنوز اقدامات حقوقی و قانونی در جهت تصویب پروتکل همکاری امنیتی که در سومین اجلاس وزارتی وزرای کشور همسایه عراق در سپتامبر سال 2006 در جده به امضا رسیده است را هنوز به تصویب نرسانده اند در خواست نمود که روند تصویب آن را تسریع نمایند و از کشور عراق و همسایگان آن نیز خواست در امضای یادداشت تفاهم یا موافقتنامه های دو جانبه امنیتی تسریع نمایند.

11-از دولت عراق و کشور های همسایه می خواهد تا گزارشات دوره ای و نیز بیانیه ها و مصوبات صادره در اجلاس‌های وزارتی را در اختیار دبیر خانه قرار داده تا از آن طریق نسخه ای نیز در اختیار کشورهای عضو قرار گیرد .

12- از تلاشهای دبیرخانه اجلاس در انجام وظایف خود برای پیگیری و اجرایی کردن بیانیه های پایانی اجلاس‌های وزارتی و همچنین آماده سازی و رساندن آن به اجلاسهای وزارتی با هماهنگی کشور میزبان و نیز دعوت از افسران رابط کشورهای عضو برای همکاری با دبیرخانه در تمامی زمینه های کاری لازم تقدیر و تمجید نمودند .

13- از تلاشهای بعمل آمده از سوی سازمان ملل متحد، اتحادیه کشورهای عربی و سازمان کنفرانس اسلامی در جهت تقویت روند سیاسی در کشور عراق تقدیر نمودند و بر اهمیت نقش آنها در پیگیری تلاشهایشان در این زمینه تاکید بعمل آمد .

14- از توصیه های منتشره در دومین اجلاس کمیته همکاری و هماهنگی امنیتی کشورهای همسایه عراق که طی روزهای 13، 14 / 4/ 2008 م در دمشق برگزار گردید آگاه شدند.

15- تلاش در جهت تقویت مکانیسمهای همکاری و هماهنگی دو جانبه و گروهی بین دولت جمهوری عراق و کشورهای همسایه براساس پروتکل همکاری امنیتی و فعال کردن موافقتنامه های دوجانبه امضا شده با کشور عراق.

16- بار دیگر از وزارت کشور همسایگان عراق هر یک براساس شرایط و امکاناتشان در راستای ارائه هرگونه کمک به دستگاههای امنیتی عراق برای اجرای وظایفشان و همچنین معالجه افسران مجروح و عناصری که به دلیل فعالیتهای تروریستی و تجاوز در بیمارستانهای پلیس بستری می شوند دعوت به کمک و مساعدت می نمایند.

17- بر مردود شمردن تلاشهای هدفمند به منظور ارتباط بین دین مبین اسلام و پدیده بین المللی تروریست تاکید بعمل می‌آید زیرا تروریسم با تمامی مبانی رسالتی اسلام که بر محور گفتگو و تسامح به عنوان اصل حل منازعات تشکیل شده منافات دارد و هرگونه تقرفه افکنی بین مذاهب و اعتقادات گوناگون مذهبی را محکوم می‌نمایند.

18- از کشور پادشاهی اردن هاشمی به دلیل میزبانی پنجمین اجلاس وزرای کشور همسایگان عراق و همچنین تدابیر لازمی که در جهت موفقیت آن اتخاذ نموده تشکر و قدردانی بعمل آمد.

19- از دعوت به عمل آمده، از سوی کشور مصر، به منظور برگزاری ششمین اجلاس وزرای کشور ، همسایگان عراق طی سال آینده استقبال نمودند.

پنجمین اجلاس وزرای کشور همسایگان عراق به تاریخ2 ابان ماه 1387 هجری شمسی برابر با 23-10-2008 میلادی درامان پایتخت کشور اردن، با حضور وزرای کشور اردن، جمهوری اسلامی ایران، بحرین، ترکیه، عربستان سعودی، سوریه، عراق ، کویت و مصربرگزار شد.

همچنین در این اجلاس نمایندگان سازمان ملل متحد ، اتحادیه کشورهای عربی و سازمان کنفرانس اسلامی نیز شرکت کردند.

در این اجلاس وزراء نتایج جلسات وزارتی گذشته را که در هر یک از شهرهای (تهران، استانبول، جده و کویت) تشکیل شده بود، مورد بحث و بررسی قرار دادند و از دست آوردهای حاصله از سوی کشورهای همسایه عراق و جمهوری عراق پیرامون مفاد بیانیه پایانی چهارمین اجلاس که در تاریخ 23-10-2007 میلادی در کشور کویت تشکیل شده بود از طریق گزارش نمایندگان کشورها و نیزاز سوی هیئت جمهوری عراق (مرکز دائم دبیرخانه اجلاس وزرای کشور همسایگان عراق) از تحولات مثبت اوضاع امنیتی عراق آگاه شدند.

کد خبر 66531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز