هفته‌نامه‌ی دوچرخه > سایه برین: «در همه‌ی قالب‌های شعری، سروده‌ام و برای مخاطبان بزرگسال نیز شعر گفته‌ام. معتقدم شعر باید در دل و جان خواننده بنشیند و پس از آن، اثر تربیتی داشته باشد. باز هم به درخواست مخاطب، آن هم مخاطب دوست‌دار شعر.»

كتاب شعر مهدي مرداني براي نوجوان‌ها

این چند سطر از توضیحاتی است که «مهدی مردانی» در ابتدای مجموعه‌شعر «پروانه‌ی پنهان» در معرفی خودش نوشته است. این کتاب از مجموعه‌ی ۲۰ جلدی «شعر شباب» است که انتشارات گویا آن را منتشر کرده است.

از ویژگی‌های این مجموعه‌کتاب، زندگی‌نامه‌ی کوتاه خودنوشت شاعران در ابتدای کتاب‌هاست که باعث برقراری حسی صمیمی میان شاعر و مخاطب می‌شود و این ویژگی در یک مجموعه‌شعر نوجوان، امتیاز مهمی به‌شمار می‌رود.

کتاب از دو بخش «نیمایی‌ها» و «سپیدها» تشکیل شده و سهم بیش‌تر کتاب به شعرهای نیمایی اختصاص دارد. مردانی در شعرهایش به عناصر طبیعت توجه خاصی دارد و تقریباً در تمام شعرهایش نشانی از باد، خورشید، هوا، آب یا باران هست؛ البته با نگاهی متفاوت. مثلاً در اولین شعر سپید مجموعه‌اش می‌گوید:

هزار دهقان

دعای باران خواندند

و خدا

با پسربچه‌ای بود که کفش‌های سوراخ داشت

می‌بینید زبان شعر مردانی، چه‌قدر ساده و روان و دل‌نشین است؟ و همان‌طور که در زندگی‌نامه‌ی خودنوشتش هم گفته، سال‌ها کار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همراهی با این گروه سنی باعث شده که در شعرهایش دغدغه‌های نوجوانان را بشناسد. روانی و زلالی اشعار او تا حدی است که در توضیح همین شعر نوشته است: «این شعر را سال ۱۳۸۰ نوشتم و به یک مجری رادیو دادم تا بخواند. بعدها به شکل‌های مختلف در نشریات و پیامک‌ها آن را دیدم! شاید شما هم دیده باشید!»

مردانی در شعر سپید دیگری می‌گوید:

ما سر هیچ قراری

به هم نمی‌رسیم

تو نامه‌هایت را به باد سپرده‌ای

من به آب

تو پاهایت را جا گذاشته‌ای در دیروز

من دست‌هایم را گم کرده‌ام در فردا

بیا هوای امروز را نفس بکشیم

بیا عقربه‌های ساعت را بچرخانیم

جایی در دل ثانیه‌ها

ما را به هم می‌رساند

عناصر باد، آب و هوا چنان هنرمندانه و لطیف در تار و پود شعر قرار گرفته‌اند که گویی از ملزومات یک قرار عاشقانه‌اند. همین ویژگی در اشعار نیمایی‌اش نیز به چشم می‌خورد. مثلاً در اولین شعر این بخش که خدا را ستایش می‌کند می‌گوید:

تو یک رازی

شبیه بوی خوب خاک

که بر لب‌های باران است

شبیه حجمی از پرواز

که در یک پیله پنهان است

تو را دریا

به گوش صخره‌ها گفته

و چشمه لحظه‌ی جاری‌شدن نام تو را گفته

نگاه متفاوت مهدی مردانی به پدیده‌های اطراف و طبیعت و زبان دوستانه و متناسب با نیاز نوجوان امروز، از کتاب پروانه‌ی پنهان مجموعه‌ی موفقی ساخته که به چاپ دوم هم رسیده است.

  • پروانه‌ی پنهان

از مجموعه‌ی «شعر شباب»

شاعر: مهدی مردانی

ناشر: نشر گویا (۸۸۸۲۸۸۸۴)

قیمت: ۳۴هزار تومان

کد خبر 664809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha