ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا گفت که این خودروساز الکتریکی و شرکت موشکی او یعنی اسپیس‌ایکس با فشار تورمی قابل‌توجهی در مواد خام و لجستیک مواجه هستند.

ماسک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ماسک در توییتی همچنین درباره چشم‌انداز نرخ تورم پرسید و گفت شرکت‌هایش تنها نیستند و مقاله‌ای را بازنشر کرد که در آن درگیری اوکراین و روسیه، قیمت کالاها را به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسانده است.

عملیات روسیه در اوکراین باعث افزایش قیمت فلزات مورد استفاده در خودروها شده است؛ از آلومینیوم در بدنه گرفته تا پالادیوم در مبدل‌های کاتالیزوری و نیکل با عیار بالا در باتری‌های خودروهای برقی. در این خصوص باید گفت که احتمالا رانندگان این هزینه را پرداخت خواهند کرد.

در حالی که فلزات هنوز هدف تحریم‌های غرب قرار نگرفته‌اند، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل و تامین‌کنندگان قطعات خودرو از کالاهای روسی دوری می‌کنند و فشار بیشتری را بر خودروسازانی وارد می‌کنند که از کمبود تراشه و قیمت‌های بالاتر انرژی در حال فروپاشی هستند.

با افزایش قیمت مسکن، غذا و گاز، تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده شاهد شدیدترین افزایش خود در چهار دهه گذشته بوده است که احتمالا افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی را تقویت می‌کند.

سهام تسلا که در روز جمعه با ۵ درصد کاهش به ۷۹۵.۳۵ دلار رسید، از ابتدای سال تا به امروز حدود ۲۵ درصد از دست داده است.

این سازنده خودروهای الکتریکی هفته گذشته قیمت خودروهای شاسی بلند مدل Y و سدان‌های برد بلند مدل ۳ خود را هر کدام ۱۰۰۰ دلار و برخی خودروهای مدل ۳ و مدل Y ساخت چین را ۱۰۰۰۰ یوان (۱۵۸۲.۴۰ دلار) افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر شرکت آمریکایی ریویان، سازنده خودروهای الکتریکی نیز هفته گذشته گفت که مشکلات زنجیره تامین می‌تواند تولید برنامه‌ریزی شده آنها را به نصف کاهش دهد و دلیل آن افزایش قیمت مواد خام و محدودیت‌های زنجیره تامین است.

شرکت تویوتا موتور ژاپن نیز گفته است که تولید داخلی را تا ۲۰ درصد برای ماه‌های آوریل تا ژوئن کاهش می‌دهد تا فشار را بر تامین‌کنندگانی که با کمبود تراشه و سایر قطعات دست و پنجه نرم می‌کنند، کاهش دهد.

کد خبر 664031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha