همشهری آنلاین: نخستین محموله نفت خام میدان نفتی تنگیز قزاقستان برای صدور از طریق خط لوله باکو - تفلیس- جیهان، به باکو رسید

به گزارش شانا به نقل از نشریه پلاتس از لندن، منابع بازار با اعلام این مطلب یادآور شدند: این نخستین بار است که نفت خامی به جز نفت خام جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو – تفلیس – جیهان به بازار های مصرف حمل می شود.

صدور نفت میدان تنگیز قزاقستان توسط این خط لوله همچنین بیانگر مرحله مهمی از تلاش های قزاقستان برای گوناگون سازی مسیرهای صدور نفت خام است.

منابع بازار گفتند این محموله که توسط کشتی حمل می شد، روز 13 اکتبر (22 مهر) از طریق دریای خزر وارد باکو شد.

خط لوله باکو – تفلیس – جیهان فعالیت خود را در سال 2005 آغاز کرد اما تا کنون تنها نفت میدان های آذری – شیراگ – گونشلی جمهوری آذربایجان را به بازار های مصرف انتقال می داده است.

این خط لوله که ظرفیت حمل آن یک میلیون بشکه در روز است، مقادیر کمتری از میعانات میدان گازی شاه دنیز را نیز حمل می کند اما نخستین بار است که برای صدور نفت قزاقستان مورد استفاده قرار می گیرد.

خط لوله باکو – تفلیس – جیهان در ماه های نخست سال جاری روزانه حدود 850 هزار بشکه نفت جمهوری آذربایجان را حمل می کرد، اما از ماه آگوست سال جاری این میزان کاهش یافته است که انفجار این خط لوله در ترکیه و سپس مشکلات بالادستی در مجتمع آذری – شیراگ – گونشلی از دلایل آن است.

آغاز حمل نفت قزاقستان از طریق این خط لوله شروع آن چیزی است که کشورها و شرکت های دست اندر کار امیدوارند نوعی ترتیبات طولانی مدت برای صدور نفت قزاقستان باشد.

جزئیات مربوط به میزان نفت خامی که از طریق خط لوله باکو – تفلیس – جیهان صادر خواهد شد و نیز تعرفه پرداختی محرمانه نگه داشته شده است.

شرکت شورون ماه گذشته اعلام کرد که شرکت سرمایه گذاری مشترک "تنگیزشورویل"، که در میدان تنگیز فعال است، پروژه گسترش ظرفیت این میدان را به پایان برده و آن را به 540 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

یک سخنگوی شرکت "تنگیزشورویل" هفته پیش گفت که به دنبال توسعه میدان تنگیز ما "مسیر جنوبی" را که شامل صدور نفت از طریق گرجستان و جمهوری آذربایجان است، فعال کرده ایم. مسیر جنوبی شامل حمل از طریق کشتی، ریل و خطوط لوله است.

بخش عمده نفت خام میدان تنگیز در حال حاضر از طریق خط لوله موسوم به "کنسرسیوم خط لوله خزر" به بندر نوروسیسک روسیه حمل می شود. بخش کمتری نیز توسط ریل به سایر بنادر دریای سیاه انتقال می یابد.

به گزارش بی پی انتظار می رود نخستین محموله نفت میدان تنگیز قزاقستان اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) وارد پایانه بندر جیهان ترکیه شود.

کد خبر 66094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز