سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پاندمی کرونا باعث مختل شدن برنامه‌های واکسیناسیون و درمان بیماری‌ها در شمار بسیاری از کشورها شده است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک تحقیق سازمان جهانی بهداشت در ۱۲۹ کشور نشان می‌دهد که اختلال در خدمات پایه بهداشتی مانند برنامه‌های واکسیناسیون و درمان بیماری‌هایی مانند ایدز در ۹۲ درصد این کشورها شده است.

این تحقیق که در ماه‌های نوامبر-دسامبر ۲۰۲۱ انجام شده است، نشان داد که این خدمات «به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند» و نسبت به بررسی قبلی در اوائل  ۲۰۲۱ «بهبودی چندانی» در آنها مشاهده نمی‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «نتایج این بررسی نشان‌دهنده اهمیت اقدام فوری برای حل چالش‌های عمده نظام‌های بهداشتی، بازیابی خدمات بهداشتی و کاستن از تاثیر پاندمی کرونا است.»

در واقع،  بر اساس این تحقیق، مراقبت‌های اضطراری که شامل خدمات آمبولانس و مراقبت اورژانس می‌شوند، در ۳۶ درصد کشورها دچار اختلال شده‌اند، در حالیکه درتحقیق اوائل سال ۲۰۲۱ این میزان ۲۹ درصد و در نخستین بررسی در سال ۲۰۲۰ این رقم ۲۱ درصد بود.

عمل‌های غیر اورژانس مانند تعویض مفصل لگن و زانو در ۵۹ درصد کشورها مختل شده بود و کمبود مراقبت‌های بازتوانی و تسکینی در حدود نیمی از این کشورها گزارش شده است.

این بررسی همزمان با اوج‌گیری موارد کرونا در بسیاری از کشورها در اواخر سال ۲۰۲۱ به خاطر سویه بسیار واگیر اُمیکرون که فشار بیشتری بر بیمارستان‌ها آورد، انجام شده است.

سازمان جهانی بهداشت گستردگی این اختلالات را به «مشکلات از قبل موجود نظام‌های بهداشتی» و کاهش تقاضای افراد برای مراقبت نسبت داده است.

کد خبر 655901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha