پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند یک سویه جدید بسیار بیماری‌زای ویروس ایدز (HIV) را کشف کرده‌اند که برای دهه‌ها در هلند پنهان باقی مانده است.

hiv

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه البته این پژوهشگران می‌گویند با توجه به اثربخشی درمان‌های جدید ضد ایدز، «جای نگرانی وجود ندارد.»

آنالیز آنها که در ژورنال «ساینس» منتشر شده است، نشان داد بیماران دچار عفونت با این سویه جدید به نام «سویه VB» نسبت به افراد دارای عفونت با سایر سویه‌های ویروس ۳.۵ تا ۵.۵ برابر میزان بالاتری از ویروس در خونشان دارند و همچنین دستگاه ایمنی‌شان با سرعت بیشتری تضعیف می‌شود.

کریس وایمانت، متخصص اپیدمیولوژی و سرپرست این تیم پژوهشی گفت: «جایی برای نگرانی با این سویه جدید ویروسی وجود ندارد.»

این پژوهشگران می‌گویند این سویه احتمالا در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوائل دهه ۱۹۹۰ در هلند ظهور کرده است، اما شیوع آن در حدود سال ۲۰۱۰ شروع به کاهش کرده است.

از آنجا که ظاهرا داروهای جدید بر این سویه موثر هستند، به نظر این پژوهشگران درمان گسترده اچ‌آی‌وی در هلند در تحول این ویروس نقش نداشته است و شناسایی و درمان زودرس آن مهم است.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان بر اهمیت این دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که افراد در معرض خطر ابتلا به اچ‌ِآی‌وی باید برای تشخیص زودرس به آزمایش‌های منظم دسترسی داشته باشند و پس از تشخیص درمان به طور  فوری شروع شود.

این یافته‌ها همچنین از این نظریه پشتیبانی می‌کند که ویروس‌ها می‌توانند طور تکامل پیدا کنند که بیماری‌زاتر شوند. ظهور سویه دلتا کروناویروس جدید نمونه اخیر دیگری از چنین تغییری است.

به گفته وایمانت، کشف این سویه جدید اچ‌آی‌وی باید «هشداری در این باره باشد که هرگز در این باره که ویروس‌ها فقط در جهت کاهش شدت بیماری‌زایی تحول پیدا می‌کنند، بیش از حد مطمئن نباشیم.»

این پژوهشگران در مجموع ۱۰۹ نفر مبتلا به سویه VB یافتند که چهار نفرشان در بیرون از هلند، اما در هنوز در اروپای غربی زندگی می‌کنند.

ویروس ایدز به طور مداوم در حال جهش یافتن است، بنابراین هر فردی مبتلا به آن دارای گونه ویروسی اندکی متفاوت با دیگر ویروس‌ها است.

اما سویه جدید VB دارای بیش از ۵۰۰ جهش بود.

وایمان گفت: «یافتن یک سویه جدید اچ‌آی‌وی عادی است، اما یافتن یک سویه جدید با خواص نامعمول- به خصوص با افزایش بیماری‌زایی نامعمول است.»

این تیم پژوهشی برای نخستین بار سویه VB را در ۱۷ فرد اچ‌آی‌وی مثبت در جستجوی یک مجموعه گسترده داده‌ها مربوط به اروپا و اوگاندا کشف کردند. با توجه به اینکه ۱۵ نفر از این ۱۷ نفر از هلند بودند، آنها با بررسی بیشتر داده‌های مربوط به ۶۷۰۰ فرد هلندی اچ‌آی‌وی مثبت ۹۲ مورد دیگر مبتلا به این سویه را شناسایی کردند.

نخستین ظهور سویه VB در فردی بود که عفونتش در سال ۱۹۹۲ تشخیص داده شده بود و گونه‌ای اولیه‌ای از این سویه را داشت و آخرین موارد دارای این سویه مربوط به سال ۲۰۱۴ بودند.

پس از آن پژوهشگران دیگر افراد دیگر دارای این سویه را پس از سال ۲۰۱۴ کشف کرده‌اند.

معمولا پزشکان بدتر وضعیت دستگاه ایمنی در افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی را بر اساس کاهش سلول‌های T از نوع CD4 پایش می‌کنند، چرا که اچ‌آوی این سلول‌ها را که برای حفاظت بدن در برابر عفونت‌ها اساسی هستند، هدف قرار می‌دهند.

در بیماران مبتلا به سویه VB کاهش سلول‌های CD4 نسبت به سویه‌های دیگر با سرعت دو برابر رخ داده بود و بنابراین این افراد در معرض خطر دچار شدن بسیار سریع‌تر به ایدز قرار داشتند.

این پژوهشگران متوجه شدند این سویه جدید علاوه بر اثر شدیدتر بر دستگاه ایمنی، واگیری بسیار بالاتری هم دارد.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به اثر این سویه کرونا در کاهش دادن سریع‌تر قدرت دستگاه ایمنی، تشخیص زودرس و درمان فوری افراد مبتلا به آن مهم است.

این پژوهشگران می‌گویند نتوانسته‌اند تعیین کنند کدام جهش ژنتیکی در این سویه باعث افزایش بیماری‌زایی آن شده است، اما امیدوراند در بررسی‌های آینده این موضوع را دریابند.