گروه اجتماعی- وحید رضا نعیمی: رخدادهای طبیعی مانند تغییر اقلیم، بالا آمدن آب دریا، زمین‌لرزه و سیل، کشورهایی مانند بنگلادش، وانواتو، ویتنام و تاجیکستان را تهدید می‌کنند

 و دانشگاه‌ سازمان ملل که مقر آن در توکیو است، در گزارشی هشدار می‌دهد که تا سال 2050، حدود 200 میلیون نفر بر اثر مشکلات طبیعی از خانه خود آواره می‌شوند.
به گزارش ای‌پی‌اس، این رقم تخمینی تقریبا‌ برابر با دو سوم جمعیت ایالات متحده یا مجموع جمعیت انگلیس، فرانسه، ایتالیا و هلند است.

یانوس بوگاردی، مدیر مؤسسه محیط‌زیست و امنیت انسانی دانشگاه سازمان ملل گفت: تمام شاخص‌ها حاکی از آن است که بشر با یک مشکل تازه بزرگ جهانی دست‌و پنجه نرم می‌کند.

برخلاف مهاجران سنتی امروزه که بیشتر به‌علت اقتصادی ترک دیار می‌کنند، مهاجرت ناشی از عوامل زیست‌محیطی، بیشتر شامل فقرا از جمله زنان، کودکان و سالمندان است که از مشکلات زیست‌محیطی می‌گریزند و احتمالا‌ توان تحرک کمتری دارند.

گروهی از کارشناسان که مطالعه‌ای 2 ساله درباره شبکه‌های قاچاق انسان انجام داده‌اند، معتقدند در نتیجه نابودی محیط‌زیست، تغییر آب و هوا و بلایای طبیعی که میلیون‌ها نفر را از خانه خود آواره می‌کند، این شبکه‌ها تقویت خواهند شد.

مثلا‌ در بنگلادش، زنان بچه‌دار که شوهرهایشان قبلا در توفان سیدر کشته شدند یا در کشورهای دیگر کار می‌کنند، طعمه‌های راحتی برای قاچاقچیان هستند و گرفتار شبکه‌های فحشا یا بیگاری در هند می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند بنگلادش بیش از هر کشوری از تغییرات آب و هوایی متأثر خواهد شد، زیرا آب دریا بالا می‌آید، یخچال‌های هیمالیا ذوب می‌شوند و این کشور را با مشکل مواجه می‌کنند.

بوگاردی گفت، به‌نظر وی باید معاهده‌ای بین‌المللی برای تعیین وضعیت مهاجران زیست‌‌محیطی تدوین شود که مستقل از کنوانسیون 1951 ژنو در باره وضعیت آوارگان باشد.

قرار است به‌زودی کنفرانسی 3روزه به ابتکار دانشگاه سازمان ملل، درباره مهاجران زیست‌محیطی در بن (آلمان) برگزار شود. نمایندگان بیش از 80 کشور جهان در این نشست شرکت خواهند کرد.

کد خبر 65495

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز