«لوک خوش‌شانس» هم اگر یک روز به مجموعه اسب‌سواری نوروزآباد می‌آمد، حتماً قبل از سوار شدن بر اسب باهوش خود «جالی جامپر» نگاهی به مربیان رشته اسبدوانی و شاگردان نوجوان و جوان می‌انداخت تا شاید روزی در زمین مانژ با آنها مسابقه دهد و دوباره شانس خود را امتحان کند.  

سوارکاری

همشهری محله _ مریم قاسمی‌ :  مجموعه اسب‌سواری تفریحی و آموزشی نوروزآباد که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شود در جنوب غرب تهران و ناحیه۵ شهرداری منطقه۱۸ واقع شده است. هدف از راه‌اندازی این مجموعه سوارکاری نوروزآباد کشف و پرورش استعدادهایی است که در مناطق مختلف پایتخت و به‌ویژه در جنوب شهر زندگی می‌کنند. «داود قربانپور» مدیر مجموعه سوارکاری درباره این مکان تفریحی و آموزشی بیشتر برایمان حرف می‌زند.

مجموعه اسب‌سواری نوروزآباد نشانی ساده‌ای دارد. از بزرگراه ۴۵ متری فتح وارد بلوار خلیج‌فارس شوید و بعد از آن ۵ دقیقه مسیرتان را تا انتهای خیابان رهنما ادامه دهید تا به سردر بزرگ این مکان برسید. اینجا یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین باشگاه‌های سوارکاری کشور است که سال ۱۳۵۱ راه‌اندازی شده و نامش را نیز از روستای همجوار خود یعنی «نوروزآباد» گرفته است.  
این مجموعه ۶۰۰ هزارمترمربع مساحت دارد که از این میزان حدود ۳۵‌درصد آن را فضای سبز و جنگلکاری و ۱۲۰ هزارمترمربع آن را زمین‌های زراعی کاشت جو و ذرت و بقیه آن را قسمت‌های مختلف از جمله زمین چوگان، پیست کورس، مانژ اصلی مسابقات، مانژ تمرین و گرم کردن، اصطبل‌ها و... تشکیل می‌دهد. اما در این محل ۳ فضای ورزشی دیگر غیر از سوارکاری وجود دارد؛ از جمله استخر، زمین‌های تنیس روی میز و والیبال که دراختیار علاقه‌مندان به این رشته‌های ورزشی قرار می‌گیرد.  

اسبت را زیـن کـن! | یک تفریح فوق‌العاده جذاب در نورزوآباد | بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باشگاه سواری کاری کشور در روستایی حوالی پایتخت

  •  استعدادیابی و آموزش پایه تا قهرمانی

مدیر این مجموعه تفریحی و آموزشی می‌گوید: «رشته اسب‌سواری در دنیا به‌عنوان یکی از ورزش‌های گران و پرهزینه شناخته می‌شود و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط ثروتمندان و افرادی که تمکن مالی داشتند از این امکان برخوردار بودند. اما در این مجموعه شرایطی فراهم شده تا همه اقشار اجتماعی بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند. اکنون مجموعه سوارکاری نوروزآباد باسابقه۵۰ ساله در خدمت نسل‌های مختلف قرار گرفته است. مدیران وزارت ورزش و جوانان در طول این سال‌ها تلاش کرده‌اند این مجموعه تفریحی و آموزشی به یکی از پایگاه‌های بزرگ استعدادیابی و پرورش کودکان و نوجوانان در رشته سوارکاری تبدیل شود تا در آینده نزدیک بتوانیم پشتوانه‌ای قوی در مسابقات جهانی و بین‌المللی داشته باشیم. در این مجموعه، مربیان باسابقه فدراسیون سوارکاری با کوله‌باری از مهارت و تجربه در خدمت شهروندان هستند تا فرزندانشان را در سطوح مختلف پایه تا قهرمانی آموزش دهند.»

  •  آموزش کودکان و نوجوانان با اسب‌های کوچک

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که نحوه آموزش سوارکاری به بچه‌ها چگونه است. آیا با توجه به قد و قواره کوچک کودکان و نوجوانان برای سوار شدن روی اسب و تاختن در زمین مانژ خطری جان آنها را تهدید نمی‌کند؟ قربانپور رشته سوارکاری را یک رشته ورزشی خاص می‌داند و می‌گوید: «اگر ارتباط خوب و عاطفی بین سوارکار و اسب برقرار باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. فرقی هم نمی‌کند که سوارکار چه سن و سالی داشته باشد. این ارتباط و رفتار با حیوان باهوشی مثل اسب نیاز به مهارت‌هایی دارد که با کمک مربی و به مرور زمان به دست می‌آید و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. البته باید بگویم که در این مجموعه تفریحی و آموزشی از نوعی اسب اصیل با نام کاسپین که از نوع اسب‌های فانتزی و کوتاه قامت است هم برای آموزش کودکان و بچه‌های کم‌سن و سال استفاده می‌شود.» شهروندانی که در خانه فرزندانی مستعد وعلاقه‌مند به رشته اسب‌سواری دارند می‌توانند در طول هفته به این مجموعه مراجعه کنند تا مربیان از آنها تست ورزشی و آزمون استعدایابی بگیرند.  

اسبت را زیـن کـن! | یک تفریح فوق‌العاده جذاب در نورزوآباد | بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باشگاه سواری کاری کشور در روستایی حوالی پایتخت

  •  ساکنان جنوب شهر از امکانات این مجموعه بی‌خبرند

مدیر مجموعه سوارکاری نوروزآباد در بین حرف‌هایش به نکته‌ای مهم اشاره می‌کند؛ اینکه پس از گذشت ۵۰سال از فعالیت این مجموعه ورزشی بی‌نظیر در جنوبی‌ترین نقطه تهران و منطقه۱۸ هنوز بسیاری از ساکنان محله‌های اطراف از وجود چنین امکاناتی خبر ندارند و اصلاً نمی‌دانند که مجموعه سوارکاری نوروزآباد کجاست.  
قربانپور یکی از دلایل این بی‌خبری را کمبود تبلیغات میدانی در گوشه و کنار شهر می‌داند و می‌گوید: «هرساله چندین مسابقه مهم کشوری و بین‌المللی در مجموعه سوارکاری نوروزآباد برگزار می‌شود. مردم خونگرم جنوب شهر حق دارند که امکانات محله‌شان را بشناسند و بیشتر از آن استفاده کنند. متأسفانه در زمان برگزاری مسابقات مختلف از جمله یورتمه، استقامت، حرکات نمایشی، چوگان و... در بین تماشاچیان که در سکوهای کنار زمین می‌نشینند جای خالی ساکنان جنوب شهر و منطقه۱۸ به خوبی احساس می‌شود.» 

اسبت را زیـن کـن! | یک تفریح فوق‌العاده جذاب در نورزوآباد | بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باشگاه سواری کاری کشور در روستایی حوالی پایتخت

  •  فرصتی برای اتحاد و همبستگی اقوام مختلف

یکی از برنامه‌هایی که اغلب اوقات در نیمه نخست هر سال در مجموعه سوارکاری نوروزآباد اجرا می‌شود جشنواره ملی اسب‌های اصیل و کاسپین است. شهروندان از نقاط مختلف ایران مهمان منطقه۱۸ هستند و تلاش می‌کنند تا برترین و اصیل‌ترین اسب‌های پرورش یافته خود را معرفی کنند و در معرض دید عموم مردم قرار دهند. مدیر مجموعه سوارکاری نوروزآباد هدف اصلی از برگزاری چنین جشنواره‌هایی را ایجاد همبستگی و اتحاد بین اقوام مختلف کشور بیان می‌کند و می‌گوید: «در این برنامه‌ها شهروندان با همان لباس‌های بومی و محلی حضور دارند. مثلاً از اقوام گیلانی و مازندرانی تا کرد، لر و ایل بختیاری. مهم این است که محفلی برپا می‌شود و اقوام مختلف کشورمان در فضایی آرام و دلنشین با هم رقابت می‌کنند. جالب اینکه در چنین رویدادهایی برد و باخت مطرح نیست؛ بلکه مهم‌تر دوستی و رفاقت‌هایی است که بین سوارکاران نقاط مختلف کشور به وجود می‌آید و سال‌ها ادامه پیدا می‌کند.»

اسبت را زیـن کـن! | یک تفریح فوق‌العاده جذاب در نورزوآباد | بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باشگاه سواری کاری کشور در روستایی حوالی پایتخت
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۸

  • اجرای برنامه‌های مشترک با همکاری وزارت ورزش و جوانان

شهرداری منطقه۱۸با شناسایی ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی در محدوده تحت اختیار خود می‌کوشد تا نیازها و خواسته‌های شهروندان را رفع کند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۸در این باره می‌گوید: «یکی از این امکانات تفریحی وآموزشی مناسب که در جنوب تهران قرارگرفته مجموعه اسب‌سواری نوروزآباد است که می‌توان از آن برای پرکردن اوقات فراغت شهروندان، استعدادیابی و آموزش کودکان و نوجوانان در رشته سوارکاری بهره‌برداری کرد.» 
«رحیم محمدنژاد» از اجرای برنامه مشترک انجام شده با همکاری شهرداری و وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: «خوشبختانه نگاه متولیان ورزش کشور به این مجموعه فقط درآمدزایی نیست. به همین دلیل در این مدت شهرداری منطقه۱۸ توانسته در این مجموعه، برنامه‌هایی مثل راه‌اندازی تور تفریحی و گردشگری برای کودکان و نوجوانان برگزار کند. برای نمونه چند هفته قبل چنین برنامه‌ای با حضور فرزندان شهدای مدافع حرم ساکن در منطقه۱۸ برگزار شد که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت.»

کد خبر 653455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha