سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۳:۴۲
۰ نفر

دوچرخه: به مناسبت روز جهانی کودک، بر مبنای شعار امسال این روز: «احتیاط،شادی، زندگی»، تعدادی مسابقه طرح کرده‌ایم؛ مسابقه‌های نقاشی، داستان‌نویسی، شعر، عکاسی و ... می‌توانی در هر کدام از آنها که دوست داری، یا در همه آنها، شرکت کنی. شرایط شرکت در مسابقه در انتهای همین مطلب نوشته شده است.

   چرا مواظب خودم باشم؟

   «هی! مواظب خودت باش!» تا حالا فکر کرده‌اید که اصلاً چرا باید مواظب خود باشیم؟ کی گفته که باید مراقب خودمان باشیم؟ یا مواظب و مراقب خود بودن یعنی چه؟ راستی این خود، یعنی فقط بدن خود؛ یا فراتر از بدن، شامل تمام وجود مادی و غیرمادی ما (تن و جان ما) نیز می‌شود؟ یا خود یعنی فقط خود من یا خانواده و محله و شهر و جامعه من را هم دربر می‌گیرد؟ راستی چند مفهوم یا جمله و عبارت دینی می‌توانیم پیدا کنیم که به این موضوع ارتباط داشته باشد یا به این سؤال‌ها جواب بدهد که «چرا باید مراقب خود بود؟» و «از خود مراقبت کردن یعنی چه؟»   بیاییم با توجه به مفهوم‌ها و جمله‌هایی که پیدا می‌کنیم، با هر زبان و قالبی که دوست داریم، به این سؤال‌ها جواب بدهیم.  جواب‌هایمان را می‌توانیم تا 17 آبان به نشانی دوچرخه بفرستیم. فقط یادمان باشد حتماً روی پاکت بنویسیم: «مربوط به مسابقه چرا مواظب خودم باشم؟»

   تو چه حقوقی داری؟

   حقوق کودک* چیست؟ آیا می‌دانید چه حقوقی برای شما در نظر گرفته شده است؟ آیا اطرافیان شما به حقوقتان احترام می‌گذارند؟ آیا در حرکت در جاده ها و خیابان ها  از امنیت کافی برخورد ار هستید؟ آیا فکر می‌کنید همه حقوقی را که لازم دارید برای شما نوشته شده است؟ این سؤال‌ها، سؤال‌ ماست؛ شاید سؤال شما هم باشد. پس این سؤال‌ها می‌توانند یک مسابقه باشند. شرکت در این مسابقه هم کار سختی نیست، فقط به چند ورق کاغذ و یک خودکار و کمی حوصله احتیاج دارد. شما می‌‌توانید در طول یک روز کامل همه حقوق‌تان را یادداشت کنید؛ چه آنهایی که رعایت می‌شوند، چه آنهایی که رعایت نمی‌شوند و چه آنهایی که فکر می‌کنید باید جزو حقوق شما باشند ولی نیستند؛ چه در خانه، چه در خیابان یا مدرسه و چه مسائلی که مربوط به امنیت جانی شما در شهر و محل زندگی تان است. در واقع شما باید همه حقوق روزمره‌تان را با اشاره به رعایت شدن یا نشدن آنها بنویسید و برای دوچرخه بفرستید، همین! فقط حتماً روی پاکت بنویسید: «مربوط به مسابقه تو چه حقوقی داری؟».

   * براساس ماده یک «پیمان‌نامه حقوق کودک»، منظور از کودک هر فرد کمتر از 18 سال سن، کودک محسوب می‌شود.

   شادم که زنده‌ام

   این جمله می‌تواند در ذهن هر شاعری جرقه‌ای ایجاد کند و تصویر شاعرانه‌ای را نقش بزند. با همین جمله یا تنها با توجه به مفهوم آن جرقه‌های شاعرانه‌تان را برای دوچرخه بنویسید. شما در انتخاب قالب شعر آزاد هستید. - شعرهایتان را یک روی صفحه و خوش خط بنویسید. - روی پاکت بنویسید: « مربوط به مسابقه شادم که زنده‌ام»

   ای موجود قانون‌گریز!

   خیابان‌ها و جاده‌ها پر از حوادث خنده‌دار هستند. دیده‌اید؟ چه سؤالی می‌کنم. شما که داستان طنز می‌نویسید، حتماً‌ دیده‌اید!

   خب، حالا بیایید یک داستان طنز در این باره بنویسید. داستانتان می‌تواند درباره تخلف های رانندگی خیابانی و جاده‌ای یا مربوط به ماشین‌سوارها، موتورسوارها، دوچرخه سوارها و عابران پیاده باشد. داستانتان نباید بیش از دو صفحه‌ دست‌نویس باشد. آنها را یک روی صفحه و خوش خط بنویسید.روی پاکت بنویسید: «مربوط به مسابقه موجود قانون‌گریز!»

   چشم تیزبین خبرنگار

   چشم تیزبین خبرنگار نکته‌ها را می‌بیند و ثبت می‌کند و خیابان پر از نکته و حادثه است.  موضوع پیشنهادی دوچرخه به تو خبرنگار تیزبین گزارش یا گفت‌وگویی است بر  اساس حوادث رانندگی و رعایت نکردن نکته های ایمنی. شما می‌توانید با کسی که مرتکب خلاف می‌شود، یا کسی که با رعایت نکردن حقوق دیگران دچار مشکل می‌شود و یا کسی که از بی‌قانونی جلوگیری می‌کند گفت‌وگو  یا گزارش تهیه کنید.  گزارشتان نباید بیش از دو صفحه باشد. روی پاکت بنویسید: « مربوط به مسابقه چشم تیزبین خبرنگار»

   بچه‌های خطر

   حتماً بچه‌هایی را دیده‌ای که سر چهاراه‌ها گُل، فال و ... می‌فروشند و حتماً هم می‌دانی که طبق پیمان نامه‌جهانی حقوق کودکان، همه بچه‌های دنیا باید در برابر هر کاری که رشد و سلامتشان را تهدید می‌کند، حمایت شوند.

   هیچ‌وقت به این موضوع فکر کرده‌ای که جان و سلامتی این بچه‌ها چقدر در خطر است؟ و اینکه تو می‌توانی با عکس‌هایت، توجه دیگران را هم به این موضوع جلب کنی؟ پس عکس‌هایت را برای ما بفرست و در مسابقه‌ ما شرکت کن. فقط یادت باشد که هنگام عکاسی نکته‌های ایمنی و محدوده خطر را رعایت کنی.

   بهترین شهر دنیا چه شکلی است؟

   بهترین شهر دنیا چه شکلی است؟ بهترین شهر دنیا چه شکلی است؟ بدون ماشین است؟ خلوت است؟ همه در آن مهربانند؟ همه در آن قانون را رعایت می‌کنند؟ پر از درخت است؟ فرض کنید بزرگترین دیوار شهر را سپرده‌اند دستتان و گفته‌اند بهترین شهر دنیا را نقاشی کنید. شما روی آن دیوار چه می‌کشید؟ آن را روی یک کاغذ بکشید و برای ما بفرستید. فقط یادتان باشد که نقاشی‌های دیواری چند ویژگی دارند؛ مثلا نباید درک آنها برای بینندگان سخت باشد، رنگ‌آمیزی آنها کیفیت بالایی داشته باشد و نقاش‌ها کاری به جزنیات ندارند. در ضمن قرار است نقاشی‌تان روی دیوار برود، پس باید بتوانید هر چیزی را که روی کاغذ می‌کشید روی دیوار هم بکشید. 

   شرایط مسابقه‌ها:

   1. مسابقه‌ها برای 12 تا 17 ساله‌هاست.

   2. مهلت شرکت در مسابقه‌ها تا 18 آبان است.

   3. آثار مربوط به مسابقه‌ها را در پاکت جداگانه بگذارید و روی همه آثار نامتان و روی پاکت نام مسابقه را بنویسید.

   4. نشانی دقیق و شماره تلفن را فراموش نکنید. اگر خبرنگار افتخاری دوچرخه نیستید، یا تا به حال در مسابقه‌های دوچرخه شرکت نکرده‌اید، حتماً کپی شناسنامه بفرستید.

کد خبر 65114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز