گروه شهری: ساخت‌وساز‌هایی که در روستا‌ی تاریخی ابیانه می‌شوند، مانع ثبت جهانی آن هستند.

مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نطنز ضمن بیان این مطلب به ایسنا گفت: مراحل ثبت جهانی روستای ابیانه‌ در حال انجام‌اند، اما یک‌سری اقدامات از جمله ساخت‌وساز‌هایی که گاهی به‌صورت شبانه در این منطقه انجام می‌شوند، ثبت ابیانه را دچار مشکل می‌کنند.
علیرضا محسن‌تبار با یادآوری این‌که تاکنون سه روستای ماسوله، ابیانه و میبد در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، گفت: روستای تاریخی ابیانه در سال 1354 به ثبت آثار ملی رسید و مجموعه‌ روستا شامل خانه‌ها، مسجدها، حسینیه و دیگر فضا‌های این روستا ثبت شده‌اند. لذا هرگونه تغییر و یا تعدیل در ابیانه باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد.
او افزود: تقریباً 40 سال پیش، روستای ابیانه از سکنه خالی شد و بسیاری از اهالی روستا مهاجرت کردند؛ اما اکنون افراد مهاجر به ابیانه بازگشته‌اند و همین امر، افزایش ساخت‌وساز‌ها را سبب شده است.
محسن‌تبار با اشاره به این‌که در همه‌جا یک‌سری نقض‌کنندگان قانون وجود دارند، تصریح کرد: از همه‌ ساخت‌وساز‌هایی که در ابیانه انجام می‌شوند، نمی‌توان جلوگیری کرد؛ زیرا به‌عنوان مثال شبانه، یک دیوار را خراب و دیوار جدیدی جایگزین آن کرده‌اند. البته از طریق دادگاه اقدام کرده‌ایم و حتی 20 پرونده نیز درباره‌ صادر نشدن مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده‌اند و یکی از متخلف‌ها نیز به شش ‌ماه حکم تعزیزی محکوم شده است.
وی ادامه داد: روستای تاریخی ابیانه با خاک قرمز رنگ آن مشهور است؛ اما ساخت‌وساز‌هایی که در آن انجام می‌شوند، با بافت آن متناسب نیستند و تخریب آن‌ را سبب می‌شوند.
به گفته‌ او خانه‌های روستایی ابیانه کاملاً با خشت و گل ساخته شده‌اند که عمر مفیدی دارند. هر 10 سال یک‌بار نیز با مصالح بومی روستا مرمت می‌شوند.
محسن‌تبار قدمت روستای ابیانه را دو هزار و 500 سال دانست و افزود: ابیانه در امتداد کوه‌های کرکس است و ساکنان کرکس نیز به زبانی قدیم که ریشه‌ پهلوی دارد، گفت‌وگو می‌کردند که هنوز هم این زبان در میان مردم ابیانه رایج است.
مدیر اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری نطنز در ادامه با بیان این‌که تعداد آثار ثبت‌شده‌ نطنز در فهرست آثار ملی از 33 اثر به 86 اثر رسیده است، گفت: با وجود آثار تاریخی متعدد در نطنز، در حق این شهرستان ظلم شده است.
وی بیان کرد: نطنز نه محوطه‌ باستانی دارد که به‌جز این محوطه‌ها، قدیمی‌ترین اثر تاریخی این شهرستان، قلعه‌ اشکانیان در روستای طرق‌رود (35 کیلومتری نطنز) است. همچنین قلعه‌ای متعلق به دوره‌ پیش از اسلام نیز از دیگر آثار قدیمی نطنز محسوب می‌شود.
او جاده‌ ابیانه، دره‌ برزرود، آبشار طامه، دریاچه‌ طرق‌رود، کویر و بقعه‌ امامزاده آقا علی‌عباس را از دیگر جاذبه‌های طبیعی نطنز دانست و اظهار داشت: ورود گردشگران به این شهرستان رونق خاصی به نطنز داده است و نوروز امسال حدود 700 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کردند.
محسن‌تبار توجه به تبلیغ درباره‌ گردشگری را مهم ارزیابی و اضافه کرد: رسانه‌ها باید به معرفی بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بیشتر توجه کنند.
کد خبر 6484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز