شستشوی دهان با آب نمک به طور کلی ارزان‌تر است و می‌تواند به همان اندازه در بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان موثر باشد.

آب نمک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، این دهانشویه طبیعی همچنین یک محافظ آنتی باکتریال عالی است و می‌تواند محیط دهان را از ریسک عفونت در امان نگاه دارد. آب نمک، علاوه بر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی می‌تواند به درمان سایر مشکلات دهانی مانند آفت دهان، آلرژی و دندان درد کمک کند و تاثیر مثبتی بر سلامت تنفس دارد که موجب شده است این محلول به گزینه درمانی مناسب برای فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا تبدیل شود.

بنا بر اعلام بنیاد سرطان دهان، محتوای بالای الکل در برخی از دهانشویه‌ها منجر به تحریک دهان به ویژه لثه‌ها می‌شود، اما شستشو با آب نمک نه تنها جایگزین ایمن‌تری است بلکه می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و دهان شما را تمیز نگه دارد.

شستشو با آب نمک علاوه بر توقف رشد باکتری‌ها، موجب کاهش میزان پلاک‌های دندانی و تسریع سرعت بهبودی به دنبال اعمال دندانپزشکی مختلف خواهد شد.

یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ نشان داد غرغره آب نمک (و همچنین شستشوی بینی) به احتمال زیاد سبب ایجاد محافظت نسبی در برابر سرماخوردگی می‌شود و با محدودسازی رشد باکتری‌ها، مشکل بوی بد دهان که ناشی از فعالیت میکروارگانیسم‌ها به خصوص در دوره‌های گرسنگی است، برطرف خواهد شد.

بر اساس پژوهشی دیگر در سال ۲۰۲۰، غرغره آب شور می‌تواند در کاهش عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به طور متوسط تا دو و نیم روز موثر باشد. همچنین محققان این مطالعه اشاره کردند شست و شوی دهان با آب نمک می‌تواند به عنوان یک عامل ایمن و موثر در بیماران کووید مثبت استفاده شود.

از سوی دیگر استفاده بیش از حد از شوینده‌های حاوی نمک می‌تواند سبب تحریک هرچه بیشتر لثه‌ها شود، پزشکان معمولاً نسبت به انجام شستشوهای متوالی در روز و قورت دادن بیش از حد آب نمک هشدار می‌دهند. این عمل ضمن تحریک بافت حفره دهان و لثه‌ها، بدن را دهیدراته می‌کند.

نحوه تهیه محلول شستشوی آب نمک

► برای تهیه اصولی محلول تنها کافی است این سه مرحله را دنبال کنید:

- از آب گرم استفاده کنید، زیرا گرما بیشتر از آب سرد تسکین‌دهنده درد در ناحیه دهان و گلو است. آب گرم همچنین به انحلال بهتر نمک کمک می‌کند.

- از هر نوع نمکی که در دسترس دارید، استفاده کنید. بیشتر دستورالعمل‌های شستشو با آب نمک نیاز به یک لیوان (۰.۲ لیتر) آب گرم و یک قاشق چای‌خوری نمک دارند. با این حال اگر دهان شما حساس است و احتمال تحریک بافتی با دوز بالای آب نمک را می‌دهید، مقدار نمک را به ۱/۲ قاشق چای‌خوری برای یک تا دو روز اول کاهش دهید.

- به آب جوش‌آمده نمک اضافه کنید و ترکیب ایجادشده را هم بزنید تا یکنواخت شود. پیش از مصرف اجازه دهید تا دمای آب مقدار متعادل شود و پس از پایان شستشو نیز محلول باقی مانده را دور بریزید تا از هرگونه آلودگی جلوگیری شود.

عوارض جانبی و احتیاطات مصرف

استفاده بیش از حد از شوینده‌های حاوی نمک می‌تواند سبب تحریک هر چه بیشتر لثه‌ها شود و به همین علت بیمار را با خونریزی دهانی روبه‌رو کند.

با این حال، گفته شد که دوز معمول محلول‌های آب نمک چه به منظور غرغره و چه برای بلعیدن بی‌خطر هستند. در مجموع توصیه می‌شود که پس از اتمام شستشو محلول را از دهان خارج کنید.

پزشکان معمولا در مورد انجام شستشوهای متوالی طی روز و قورت‌دادن بیش از حد آب نمک هشدار می‌دهند. این عمل ضمن تحریک بافت حفره دهان و لثه‌ها، بدن را دهیدراته می‌کند.

کد خبر 647809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha