«اعلام کردند ما می خواهیم این ۴۸ نفر را اعدام کنیم. سردار غروب، من تازه به خانه رسیده بودم، زنگ زد که فردا دارند اینها را اعدام می کنند و یک کاری بکن. گفتم سردار! عجب حرفی می زنی. من چه کار می توانم بکنم؟! »

علی اکبر صالحی

به گزارش همشهری آنلاین، علی اکبر صالحی، در میزگردی که با سردار حسین علایی با عنوان بررسی ابعاد شخصیتی و کارنامه سپهبد قاسم سلیمانی در حوزه نظامی و دفاعی داشته است روایتی جالب از آزادی ۴۸ گروگان ایرانی در سوریه بیان کرد.

ناگفته های سردار علایی و علی اکبر صالحی از سردار شهید سلیمانی | تفاوت مهم اهداف روسیه با اهداف ایران در سوریه

صالحی می گوید:

مثلا یک بار غروب بود که من به منزل رسیده بودم و دیدم سردار زنگ زد و گفت ۴۸ نفر از عزیزان ما در سوریه گروگان گرفته شده اند. عمدتا فرماندهان بازنشسته سپاه و ارتش بودند و برای زیارت رفته و در راه برگشت گروگان گرفته شده بودند. قریب یک سال گروگان بودند. آن موقع با لیبی روابط برقرار کرده بودیم و در لیبی هم آقای دکتر اکبری را به عنوان سفیر گذاشته بودیم که مرد بسیار موفقی بود و واقعا خوب کار کرد و روابط ما با لیبی ریشه دار شده بود، از لیبی کمک خواستیم با معارضین سوریه صحبت کنند تا بلکه این ۴۸ نفر را آزاد کنند ولی نشد.

رسید به زمانی که اعلام کردند ما می خواهیم این ۴۸ نفر را اعدام کنیم. سردار غروب، من تازه به خانه رسیده بودم، زنگ زد که فردا دارند اینها را اعدام می کنند و یک کاری بکن. گفتم سردار! عجب حرفی می زنی. من چه کار می توانم بکنم؟! شما در میدان هستی؛ من که کاری نمی توانم بکنم. کمی با هم صحبت کردیم که ما چه کار می توانیم بکنیم. شما به هر حال راهی پیش پای ما بگذار. دو نفری به این نتیجه رسیدیم که با قطر صحبت کنیم. من به نخست وزیر وقت قطر(حمد بن جاسم) زنگ زدم؛ که وزیر خارجه هم بود.

بارها راجع به این قضیه مصاحبه شده است. آقای حمد همین را گفت که من الآن چه کار می توانم بکنم؟! گفتم تنها چیزی که می توانم بگویم، اگر خونی از دماغ اینها ریخته شود نمی دانم عواقب روابط ما و شما به کجا بکشد و ما اینها را از چشم شما می بینیم. گفت معارضه سوریه که زیر نظر ما نیستند. واقعا مانده بودیم چه کار کنیم. گفت اسم و آدرسشان را بده. من به سردار زنگ زدم و گفت هیچ چیزی نمی دانیم. من هم زنگ زدم و گفتم هیچ چیزی نمی دانیم.

اینجا واقعا هوشمندی نخست وزیر قطر بود. گفت تنها کاری که می توانم بکنم، الآن به شبکه الجزیره می روم، تو هم گوش کن، یک پیام زنده می دهم که چنین کاری اتفاق نیفتد. این پیام زنده را داد و یک ساعت بعد آنها پاسخ دادند که ما به اعتبار پیام نخست وزیر قطر این کار را نمی کنیم. نخست وزیر هم گفت من حاضرم وارد گفت و گو شوم و وارد گفت و گو شدیم. آقای امیرعبداللهیان آن موقع معاون ما بود و با همتای قطری خودش پیگیر قضیه شد و این ۴۸ نفر آزاد شدند. منظورم پیگیری حاج قاسم است...

کد خبر 647326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha