ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با همشهری: ما مطمئن بودیم این نظام سقوط خواهد کرد. هر نظامی که علیه مردم خود قرار داشته باشد، محکوم به سقوط است. البته ما در انتظار سقوط زودهنگام کابل نبودیم، شرایط خودش به‌وجودآمد. در مورد دام هم باید بگویم دامی وجود نداشت. این را می‌دانستیم که کابل با ۲۰سال گذشته خیلی تفاوت دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان: ۶ تا ۷میلیون جمعیت در کابل، وجود مراکز دیپلماتیک، سفارتخانه‌ها و بانک‌ها و حتی حضور مردم و سرمایه آنها باعث ‌می‌شد ما مسئولانه‌تر و بدون سلاح و بدون جنگ وارد کابل شویم. ما قصد داشتیم در حومه شهر در انتظار بمانیم تا وضعیت برای ورود مساعد شود. یعنی با یک تفاهم سیاسی وارد کابل شویم؛ زدوخورد صورت نگیرد و کسی صدمه نبیند.

اما وقتی ما به دروازه‌های شهر و کابل نزدیک شدیم و اعلامیه پخش کردیم، نصف روز نگذشته بود که در کابل، مسئولان کار خود را رها کردند، مسئولان ارگان‌های امنیتی فرار کردند، هرج و مرج در شهر به‌وجود آمد و کابل تخلیه شد.

بنابراین از روی اجبار برای حفظ منافع مردم، حفظ مراکز دیپلماتیک، مراکز تجاری و بانک‌ها، دستور ورود کابل آمد. این حالت بسیار غیرمنتظره بود و ما انتظارش را نداشتیم. همکاری نیروهای مردمی باعث شد به‌راحتی وارد کابل شویم

گفتگو: مصطفی شوقی

تصویر و تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 646860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha