وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای دفاع این کشور و چین در بحبوحه تنش‌ها بین همسایگان شرق آسیا، بر سر راه‌اندازی خط ارتباطی مشترک تا پایان سال ۲۰۲۲ توافق کردند.

وزیر دفاع ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای بدون اشاره به تاریخ اجرای آن، توافق‌نامه «خط تلفن» را تایید کرد.

این توافق که طی یک کنفرانس ویدئویی دو ساعته بین «نوبو کیشی» از ژاپن و «وی فنگه» از  چین در حالی به‌دست آمد که کشورهای‌شان در حال مناقشه بر سر تایوان و مسائل مربوط به دریاهای چین شرقی و جنوبی است.

وزرا در این نشست درباره این اختلافات، از جمله ادعاهای مطرح‌شده در مورد یک زنجیره جزایر صخره‌ای خالی از سکنه در دریای چین شرقی که توسط ژاپن کنترل می‌شود، اما چین آن را به‌عنوان قلمرو مستقل خود می‌داند، صحبت کردند.

ژاپن از سال ۱۹۷۲ جزایری را که به نام‌های سنکاکوس در ژاپن و دیائویوس در چین شناخته می‌شود، اداره می‌کند، اما تنش‌ها بر سر این زنجیره، در ۱۹۰۰ کیلومتری جنوب غربی توکیو، سال‌هاست که ادامه دارد.

چین کشتی‌های دولتی، از جمله کشتی‌های گارد ساحلی را با فرکانس فزاینده به این زنجیره جزایر اعزام می‌کند، چیزی که ژاپن آن را چالشی برای حاکمیت بین‌المللی شناخته شده خود بر این جزایر می‌داند.

بیشتر بخوانید:

در بیانیه‌ وزارت دفاع ژاپن آمده است: «وزیر کیشی ضمن اشاره به رویدادهای فردی مانند فعالیت‌های ارتش چین و کشتی‌های گارد ساحلی این کشور گفته است که ژاپن با تلاش‌ها برای تغییر یک‌جانبه وضعیت موجود با جبر مخالف است و نسبت به چنین اقداماتی نگرانی‌های جدی دارد.»

چین نیز در بیانیه خود پس از این نشست، بر ادعای حاکمیتش بر این جزایر اصرار کرد.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: «چین قاطعانه از حاکمیت ارضی و حقوق و منافع دریایی خود محافظت خواهد کرد. دو طرف باید بر منافع کلی روابط دوجانبه تمرکز کنند و برای حفظ ثبات در دریای چین شرقی تلاش کنند.»

کد خبر 646327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha