جلال بهرامی, معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: اگر نقد کردن در راستای تسریع در انجام کار باشد، خوب است. باید تعیین کنیم متولی پسماند کیست؟ در بحث پسماند معضل خدماتی تبدیل به یک معضل اجتماعی می شود و این نشان می دهد رانتی در پشت سر آن قرار دارد.

پسماند - زباله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز ارتباطات شهرداری تهران، جلال بهرامی در نخستین جلسه  کمیته راهبری طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران افزود : اگر نقد کردن در راستای تسریع در انجام کار باشد، خوب است. باید تعیین کنیم متولی پسماند کیست؟ در بحث پسماند  معضل خدماتی  تبدیل به یک معضل اجتماعی می شود و این نشان می دهد رانتی در پشت سر آن قرار دارد. 

 بهرامی افزود: وقتی می خواهیم یک پیمانکار پسماند را جابه‌جا کنیم با مشکل مواجه می شویم، بنابراین باید این رانت را تعطیل کنیم. گاراژهای زیادی در این شهر پسماند جمع‌آوری می کنند که در زیر پوست آن کار قاچاق هم انجام می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه صددرصد کارها در شهرداری با مشارکت بخش خصوصی قابل حل است، گفت: اگر بخواهیم خدمات را از سبد هزینه دولت کم کنیم باید از طریق مشارکت خصوصی این مشکل را حل کنیم.

او افزود: از معاونت شهرسازی می خواهیم طرح اتاقک پسماند در مجتمع های مسکونی و ساختمان های بالای ۵۰ واحد را ابلاغ کنند. علاوه بر این به آیین نامه مالی اقتصادی و اجتماعی نیز نیاز داریم که در جلسات آتی مصوب خواهد شد.

۳ برابر آلمان زباله تولید می کنیم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز گفت: سرانه تولید زباله کشور در شهرها ۷۰۰ گرم و در روستاها ۴۵۰ گرم است در حالی که این میزان در شهرهای آلمان ۲۵۰ گرم است؛ همچنین در برنامه هایی که در گذشته طراحی شده بود قرار بود جمع آوری مکانیزه  به ۸۰ درصد برسد اما اکنون ۲۰درصد است و همانطور که قرار بود پردازش به ۹۰درصد برسد اما  اکنون ۲۵درصد است.

حمیدرضا صارمی افزود: باید به این مسأله توجه داشته باشیم که ما یک تافته جدابافته از دنیا نیستیم که برای خودمان اهدافی تعیین کنیم اما در دنیا رتبه پایینی در بحث زباله داشته باشیم. در سال۱۹۹۲ آلمان، قانونی را برای کاهش زباله وضع کرد که براساس این قانون هرکس زباله اش بیش از ۳۰۰ گرم بود جریمه می‌شد.

صارمی با بیان اینکه سطل‌های زباله تا چند سال باید به جای خیابان‌ها در خانه‌ها قرار بگیرند، گفت: وقتی زباله در خیابان باشد معضل زباله گردی هم وجود دارد.

به گفته او در دنیا هفته‌ای یک بار زباله‌ها جمع آوری می‌شوند و ما می توانیم جمع آوری روزانه را تا سه روز یکبار کاهش دهیم.

بودجه ریزی براساس طرح جامع پسماند

عضو شورای شهر نیز در این جلسه گفت: برای اینکه مشکل چندوجهی پسماند در تهران تعیین تکلیف شود تصمیم این شد که باید طرح جامعی تدوین شود و چنین طرحی احصا و مصوب شورای شهر تهران شده و باید در کارگروه استانی نیز به تصویب برسد و این مسئله نیاز به پیگیری دارد تا در آن کارگروه اصلاحات لازم اعمال شود.

مهدی بابایی افزود: شورای شهر تهران هرگونه‌ بودجه ریزی در حوزه پسماند را بر اساس  طرح جامع پسماند می بیند و تغییرات طرح نیز باید در شورای راهبردی مطرح شده باشد. طرح تفصیلی نیز باید ذیل این طرح تدوین شود.

تغییرات گسترده در آرادکوه

مدیر فنی پروژه طرح جامع مدیریت پسماند نیز در این جلسه گفت: طرح جامع پسماند یک نقشه راه بلند مدت برای مدیریت پسماند است که پایداری هزینه ها و تغییر پارادایم در مسائل زیست محیطی در آن مطرح است.

مهدی جلیلی افزود: این طرح در چند مرحله مطالعات شناخت و آسیب شناسی وضع موجود، تدوین چشم انداز اهداف راهبردها و سیاست ها،   بررسی گزینه های مدیریت پسماند، تعیین و طراحی مفهومی گزینه های منتخب، ارائه برنامه اقدام و نحوه پیاده سازی برنامه های پنج ساله در افق ۲۰ساله و برنامه سالانه در ۵سال اول تعریف شده و پسماندهای  شهری، ساختمانی و بیمارستانی را شامل می شود.

جلیلی گفت: طبق  نمونه برداری که در سال۹۸ انجام شد، سرانه تولید پسماند ۷۶۰ گرم است  و در این طرح این شاخص ها با نمونه برداری های بعدی انجام شده مقایسه شد. همچنین آسیب شناسی سیستم در ۵محور آسیب‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی و ساختاری قابل ارزیابی است. علاوه بر این تغییرات گسترده در سایت ارادکوه جهت کاهش نرخ دفن و کاهش انتشارات محیط زیستی از جمله خروجی های بخش پسماند عادی شهری است.

کد خبر 646068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha