همشهری آنلاین: کتاب تاریخ شفاهی جامعه روحانیت مبارز به کوشش مجید نجف پور و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین دراین کتاب 330 صفحه‌ای که به شیوه‌ «تاریخ شفاهی» نگاشته شده، تاریخ شکل‌گیری جمعیت سازماندهی‌ شده روحانیت به نام «جامعه‌ روحانیت مبارز تهران» و نقش و جایگاه آن از آغاز نهضت تا پیروزی و پس از آن بررسی شده است.

در آغاز سخن، شرحی از نظریه‌ی اندیشه‌‌ی سیاسی ولایت و حکومت در شیعه ، با نگاهی به تاریخ صدر اسلام تا دوران قاجاریه ارائه و سپس به شناخت جایگاه مرجعیت در فقاهت شیعه پرداخته شده و درباره‌ی حضور مراجع زمان در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر سخن رفته است.

در این پژوهش ، درباره‌ی علل حضور مراجع و علمای شیعه در حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران تحقیق و نظریه‌ی اندیشه‌ی سیاسی شیعه در اجرای سیاست و حکومت اداری ، بر اساس دیانت و شریعت ترسیم شده و سپس به عواملی از قبیل انزوای روحانیت پرداخته می‌شود.

در این پژوهش، ضمن بررسی روند رفتارهای سیاسی روحانیت و چگونگی بروز فعالیت‌های آنان طی دوره‌ی تاریخی 1342 تا 1357 ، رابطه‌ی بین رفتارها و حرکت‌های سیاسی مردم با نخبگان روحانیت در جریان مبارزه ، ترسیم می‌شود . علاوه بر این ، برای شناخت انگیزه‌ها و علل حاکم بر رفتار سیاسی مردم و چگونگی حضور آنان در جریان نهضت ، که به انقلاب سال 1357 انجامید ، مراکز و کانون‌های حرکت‌های سیاسی ، ایام و مناسبت‌های آغاز و تشدید فعالیت‌های انقلابی و انتشار اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که تشکل سازمان‌ یافته‌ی روحانیت با نام جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران انجام می‌داد ، معرفی می‌گردد.

این تحقیق به بررسی حوادث و رویدادهای بعد از پیروزی انقلاب تا سال 1370 و نقش و جایگاه تأثیرگذار روحانیون فعال در جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران پرداخته است . اگرچه شناخت تحولات بعد از سال 1370 و آغاز دوره‌ی چهارم مجلس شورای اسلامی و حضور و ظهور تشکل منفک شده از جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران یعنی « مجمع روحانیون مبارز» نیاز به تحقیق جامع‌تری داد ، اما در انتهای این پژوهش سعی شده است در یک جستار فرهنگی و اقتصادی به عوامل این انفکاک و جدایی پرداخته شود و خوانندگان با جناح دوم روحانیون که اصطلاحا به " جناح چپ " معروف شده‌اند ، آشنا شوند.

این کتاب در 332 صفحه به قیمت 2500 تومان به تازگی به بازار نشر عرضه شده است

کد خبر 64588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز