محمدجواد پاینده: سرمربی پرسپولیس در گفت‌و‌گویی تفصیلی با همشهری فضای دربی را متفاوت از همه بازی‌های دیگر دانست اما تاکید کرد ستاره‌های او از این بازی بزرگ هراسی نخواهند داشت.

  • قطبی، نسبت به فصل گذشته کاملاً دگرگون شده، ‌این مسئله را قبول دارید؟

من فکر می‌کنم اصول افشین قطبی عوض نشده و هیچ‌وقت عوض نمی‌شود اما هر کسی تغییراتی می‌کند و سعی دارد پیشرفت کند. سعی می‌کند از تجربیات خودش استفاده کند و روش بهتری را انتخاب کند. من هم می‌خواهم رفتار و عملکرد بهتری داشته باشم اما تغییری نکرده‌ام. افشین عوض نشده، آنطور که در موردش داستان می‌نویسند.

  • شما جدی‌تر از فصل گذشته به نظر می‌رسید و   از رسانه‌ها فاصله بیشتری گرفته‌اید.

من همیشه کار خودم را به شکل جدی انجام می‌دهم. فصل گذشته خیلی زیاد با روزنامه‌ها صحبت می‌کردم. این فصل تصمیم گرفتم مصاحبه‌ها را به صورت دسته‌جمعی انجام بدهم تا وقت کمتری را از دست بدهم. فکر می‌کنم در این فصل باید وقت بیشتری برای پرسپولیس بگذارم و به فکر تیم باشم.

  • شما فصل گذشته شرایطی را مدنظر داشتید که فراهم نبود و به همین خاطر از پرسپولیس رفتید اما یکباره با تغییرات مدیریتی این باشگاه تصمیم به بازگشت گرفتید.

من واقعاً احساس می‌کردم چیزهایی که لازم داریم وجود ندارد اما وقتی رفتم با مسائل تازه‌ای مواجه شدم. اولاً شاهد برخورد مردم بودم که از من می‌خواستند به پرسپولیس برگردم. از طرفی صحبت‌هایی که با مسئولان باشگاه داشتیم امیدوارکننده بود. احساس کردیم بازیکنان مورد نظرم را می‌توانیم جذب کنیم و یک تیم کامل بسازیم. حضور پیروانی و عابدزاده اتفاق مثبتی بود. از سویی آقای علی‌آبادی تماس گرفتند و من با توجه به این شرایط احساس کردم می‌شود کار خوب و بزرگی در پرسپولیس انجام داد.

  • گفته می‌شود هدایتی عامل بازگشت شما بود و هنوز هم تنها با ایشان در ارتباط هستید.

وقتی مذاکرات شروع شد من با خود آقای مصطفوی صحبت کردم. بعد از آن آقای هدایتی به عنوان نماینده باشگاه آمدند دبی و ما رو در رو مذاکره کردیم. حالا و با گذشت این مدت هم، من با همه مسئولان باشگاه در تماس هستم و ارتباط دارم.

  • در مجموع وضعیت پرسپولیس را نسبت به فصل گذشته چطور می‌بینید؟

مقایسه این دو تیم خیلی سخت است. نمی‌شود گفت کدام یک بهتر  است اما فکر می‌کنم کار من ساده‌تر شده. از طرفی امکانات ما کمی ‌بهتر است. زمین تمرین مناسب، ‌رختکن خوب و امکانات دیگر در کنار یک مجموعه متحد و منسجم. کادر فنی و بازیکنان نیز همه با هم متحد هستند. این مسائل طبیعتاً شرایط را بهتر می‌کند. از نظر فنی هم فکر می‌کنم این تیم در بازی‌های گذشته بهتر از فصل قبل بازی کرده و نمایش بهتری داشته است.

  • اگر شرایط پرسپولیس را بهتر از فصل قبل می‌دانید، چرا این بار قول قهرمانی ندادید؟

من فکر می‌کنم این خیلی جالب نیست که هر سال کار خودم را با قول قهرمانی شروع کنم. شرایط و فضای فصل گذشته متفاوت بود. سال گذشته من می‌خواستم گردن خودم را مقابل همه بگذارم و با این قول به پیش برویم اما امسال شرایط سخت‌تر است چون تکرار قهرمانی همیشه سخت‌تر از اولین قهرمانی است. این بار باید بیشتر به پیش برویم. شاید بعد از دربی قول قهرمانی بدهم. شاید هم روز آخر چنین قولی به هواداران‌مان بدهم.

  • استقلال و سپاهان از فرم مطلوب خودشان دور هستند. این شرایط کار شما را برای قهرمانی آسان‌تر نمی‌کند؟

من فکر می‌کنم این تفکر موجود در فوتبال ایران درست نیست. نباید تا این حد زود قضاوت کرد. از طرفی باید بگویم در هفته‌های گذشته بازی‌های ما بسیار سخت‌تر از هفته‌های ابتدایی فصل گذشته بوده است. پیام تیم قعر جدول است اما مقابل ما بهترین بازی را انجام داد و فشار زیادی وارد کرد. وقتی آخرین تیم جدول تا این حد خوب و منظم بازی می‌کند مشخص است که لیگ آسانی نداریم و شرایط برای همه تیم‌ها سخت است.

  • فصل گذشته پرسپولیس شرایط بهتری نسبت به استقلال داشت و از شما انتظار می‌رفت دربی را فتح کنید اما نتوانستید. فکر می‌کنید این نتیجه خوبی برای شما بود؟

من فکر می‌کنم قهرمانی لیگ مهمتر از پیروزی در دربی است. همیشه باید اینطور باشد اما در ایران تفکر دیگری برای هواداران این بازی وجود دارد. این بازی  سعی خودمان را کردیم و من فکر می‌کنم در هر دو بازی بهتر از حریف بودیم. شانس‌های زیادی را از دست دادیم. در بازی برگشت هم دو پنالتی مسلم پرسپولیس را نگرفتند که می‌توانست نتیجه بازی را به نفع ما تغییر بدهد. یک خطا روی نیکبخت و یک خطا هم روی کعبی که هر دو قطعاً پنالتی بود.

  • مربیان تهاجمی‌همیشه شانس بیشتری برای پیروزی در این مسابقه دارند اما شما یک مربی شجاع و تهاجمی ‌نیستید.

من فکر می‌کنم ما فصل گذشته در بازی رفت قبل از اینکه گل بخوریم اصلا شجاع نبودیم اما بعد از آن چیزی برای از دست دادن، باقی نمانده بود و به سمت دروازه حریف حمله کردیم. من همیشه دوست دارم بازیکنان شجاعی در زمین داشته باشم و تیمم فقط به فکر برد باشد. شجاع بودن به این معنی نیست که اصلا احتیاط نداشته باشیم و از دروازه خودمان دفاع نکنیم اما باید به اندازه کافی جرأت داشته باشیم.

  • شما فکر می‌کنید به اندازه کافی شجاع هستید؟

من وقتی دفعه اول بعد از سال‌های زیاد برای کار کردن به ایران آمدم و هدایت پرسپولیس را قبول کردم، نشان دادم آدم شجاعی هستم. وقتی برای دومین بار حاضر به این کار شدم فکر می‌کنم لغت شجاع برایم کافی نیست و باید دنبال کلمه دیگری بگردید. قطبی ثابت کرده به اندازه کافی شجاع است. آمدن دوباره من به ایران با چالش‌ها و مشکلات زیادی همراه بود اما من به همین چالش‌ها عشق داشتم و به همین خاطر گفتم Crazy‌ بودم که آمدم. این Crazy یعنی عاشق و من واقعاً به همین خاطر دوباره آمدم.

  • قلعه نویی در دربی شهرت زیادی دارد. تقابل با استقلال قلعه‌نویی متفاوت از دربی‌های فصل گذشته خواهد بود.

من واقعا اینطور فکر نمی‌کنم چون به نظر من این بازی من و امیر نیست. این بازی پرسپولیس و استقلال است. ما هم نقش خودمان را داریم و باید روی نیمکت کارمان را درست انجام بدهیم. برای من واقعاً تفاوتی ندارد که چه کسی تیم مقابل را هدایت می‌کند.

  • بعضی‌ها می‌گویند این بازی با دیگر مسابقات هیچ تفاوتی ندارد.

بازی دربی فضای متفاوتی دارد و برای همه خیلی مهم است. نمی‌شود گفت این مسابقه مثل بازی‌های دیگر است چون واقعاً اینطور نیست. من فکر می‌کنم بچه‌هایی که در کوچه‌ها فوتبال بازی می‌کنند همین رؤیا را در سر دارند. در ذهن خودشان روزی را می‌بینند که برای این بازی انتخاب شده‌اند و شانس حضور در این میدان بزرگ را دارند. این برای من و همه بازیکنان یک افتخار بزرگ است که می‌توانیم در دربی حضور داشته باشیم. از اینکه چنین شانسی به دست آورده‌ام احساس غرور می‌کنم و مطمئن هستم هیچ لحظه‌ای را در طول این مسابقه از دست نمی‌دهم.

  • این دربی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

در این هفت هفته  پرسپولیس بهتر از استقلال بوده اما این بازی همیشه شرایط متفاوتی دارد. کیفیت تیم‌ها و جایی که در جدول داریم تأثیری ندارد و تعیین‌کننده نیست. فضای این بازی شکل دیگری خواهد داشت. نمی‌شود چیزی را پیش‌بینی کرد. من فکر می‌کنم بازی سخت و نزدیکی خواهد بود. استقلال هم انگیزه زیادی دارد. آنها فکر می‌کنند با موفقیت در این مسابقه همه مشکلات گذشته را فراموش می‌کنند.

کد خبر 64525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز