هفته‌نامه‌ی دوچرخه > نفیسه مجیدی‌زاده: تا سال قبل، مشکل دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم بود، اما یک‌باره به مشکل و نقطه‌ی اعتراض همه‌ی دانش‌آموزان تبدیل شد؛ آموزش مجازی و امتحان‌های حضوری.

عکس: علیرضا طهماسبی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

با توجه به آخرین نقشه‌های رنگ‌بندی کرونا، در کشور نقطه‌ی قرمزی وجود ندارد و براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، امتحان‌های نوبت اول تمامی مقاطع در سال تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰، حضوری برگزار می‌شود. البته شناسایی سویه‌ی اومیکرون کرونا نگرانی تازه‌ای برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

«زهره عبدالعلی»، کارشناس آموزش در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «در امتحان‌های میان‌نیم‌سال اول سال گذشته، اغلب مدرسه‌ها سخت‌گیری کردند که حتی در شکل آنلاین، امکان استفاده از جزوه و کتاب نباشد. حالا که قرار است امتحان‌ها حضوری باشد، ممکن است سؤال‌ها را راحت‌تر بگیرند. هرچند ممکن است برای نظرسنجی و اطمینان از نمره‌ی میان‌نیم‌سال دانش‌آموزان، باز هم امتحان‌ها را سخت بگیرند. اما ما توصیه‌ می‌کنیم که بهتر است برای این وضعیت به یک تعادل برسیم.»

  • اضطراب را کنار بگذارید

دانش‌آموزان و البته دانشجویان معتقدند این‌همه کلاس را مجازی برگزار کردیم، حالا چه‌طور حضوری امتحان بدهیم؟

عبدالعلی می‌گوید: «آموزش مجازی و امتحان حضوری باعث شده اغلب بچه‌ها اضطراب تازه‌ای علاوه بر اضطراب معمول امتحان‌ها بگیرند، درحالی که اضطراب بیش از حد باعث عدم تمرکز برای یادگیری و حتی فراموشی می‌شود.

بهتر است دانش‌آموزان تکنیک‌های رفع‌ اضطراب را بدانند و در این شرایط که امکان تغییر شرایط امتحان از حضوری به آنلاین وجود ندارد، به‌جای حرف‌زدن درباره‌ی این موضوع و فکرکردن به آن، تمرکزشان را روی یادگیری و رفع اشکال بگذارند.»

  • تکنیک‌هایی برای رفع اضطراب

کارشناسان و روان‌شناسان معتقدند آماده‌شدن برای امتحان و نوشتن برنامه‌ی روزانه‌ی درس‌خواندن، از روش‌های مهم و مؤثر رفع اضطراب است. کشیدن نفس‌های عمیق و منظم، جویدن آدامس، تغذیه‌ی مناسب، نخوردن فست‌فود و نوشیدن آب به‌اندازه‌ی کافی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. دوش آب گرم و خواب کافی را هم نباید فراموش کنید.

بهتر است به نتیجه‌ی امتحان فکر نکنید و سعی کنید بهترینِ خودتان باشید. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و تمام تمرکزتان بر لحظه‌ی حال باشد. به این فکر کنید که حتی اگر آزمون را خراب کنید، باز هم دنیا به آخر نمی‌رسد.

  • سخت برای تازه‌واردها

یکی از معلم‌ها می‌گفت امکان تقلب در امتحان‌های غیرحضوری بیش‌تر است. شاید یکی از دلایل حضوری‌شدن امتحان‌ها همین باشد.

عبدالعلی می‌گوید: «شاید برخی دانش‌آموزان به این شیوه امتحان می‌دادند، اما دوسال است که بچه‌ها به سیستم مجازی عادت کرده‌اند و آموزش، مجازی بوده است. حالا یک‌باره حضور در جلسه‌ی امتحان به‌خصوص برای دانش‌آموزانی سخت‌تر است که تازه به یک مدرسه یا مقطع جدید وارد شده‌اند و هیچ آشنایی با محیط فیزیکی و فضای مدرسه ندارند یا هم‌کلاسی‌ها و معلم‌هایشان را درست نمی‌شناسند.»

  • مجازی و حضوری متفاوت‌اند

درحالی که برخی کارشناسان معتقدند آموزش آنلاین و حضوری تفاوتی ندارد و سر کلاس درس هم حواس بسیاری از دانش‌آموزان پرت می‌شود، عبدالعلی معتقد است: «آموزش مجازی در بعضی از درس‌ها با حضوری متفاوت است؛ مثلاً در درسی مثل ریاضی که قرار است در آن مسئله را بفهمی و درک کنی، وقتی دسترسی حضوری به معلم نداری، بسیار سخت‌تر است. خیلی وقت‌ها اصلاً نمی‌شود سؤال کرد یا دانش‌آموز متوجه پاسخ نمی‌شود و نیاز به تکرار دارد و در زمان کوتاه کلاس آنلاین، این فرصت نیست.

معلم‌ها هم باید تکنیک‌ها را بدانند و براساس تجربه‌های قبلی، سؤال ذهن بچه‌ها را حدس بزنند و همان را توضیح بدهند. علاوه بر این، وقتی شما به‌صورت آنلاین آموزش می‌بینید، امکان دسترسی به تلفن‌همراه را دارید و ممکن است در فضایی باشید که اطرافتان اتفاق‌های گوناگونی بیفتد و قطعاً آن تمرکز سر کلاس را ندارید و خود به خود سطح یادگیری افت می‌کند.»


عکس: علیرضا طهماسبی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

کد خبر 645006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha