سازمان ناظر دارویی اتحادیه اروپا روز دوشنبه مصرف واکسن کرونای پروتئین‌پایه شرکت آمریکایی نواواکس را برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر تایید کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز به این ترتیب پنجمین واکسن کرونا در اختیار مردم در این منطقه قرار می‌گیرد که سویه‌ی اومیکرون به سرعت در آن در حال انتشار است.

«آژانس دارویی اروپا» (EPA) اعلام کرد که داده‌های منتشرشده از دو بررسی بزرگ نشان‌دهنده اثربخشی حدود ۹۰ درصدی این واکسن است، اما افزود در حال حاضر داده‌های چندانی درباره اثربخشی این واکسن بر ضد سویه‌های نگران‌کننده کرونا از جمله اومیکرون وجود ندارد.

شرکت نوواواکس گفت عرضه این واکسن را به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژانویه (بهمن) آغاز خواهد کرد.

شمار عفونت‌های کووید-۱۹ در هفته‌های اخیر رکوردها را در اروپا شکسته است و ودولت‌ها و پژوهشگران در تلاش برای جلوگیری از انتشار سریع سویه‌ی اومیکرون در آستانه تعطیلات کریسمس دوباره به اعمال محدودیت‌ها روی آورده‌اند.

تایید این واکسن دو دوزی با نام تجاری «نوواکسووید» (Novaxovid) در اروپا در هنگامی انجام می‌شود که انتظار می‌رود، شرکت نواواکس با حل مشکلات مربوط به تولید این واکسن پیش از پایان سال از سازمان غذا و داروی آمریکا هم تقاضای تایید مجوز کند.

در حال حاضر، چهار واکسن فایزر/بیونتک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون در اتحادیه اروپا برای مصرف تایید شده‌اند. EMA که با عفونت‌های فزاینده کرونا مواجه شده است، روند بازبینی سایر درمان‌ها و واکسن‌های کرونا را سرعت بخشیده است.

واکسن‌ پروتئین‌پایه شرکت نواواکس از فناوری جایگزینی به جز چهار واکسن فعلی‌ تاییدشده در اتحادیه اروپا استفاده می‌کند، بنابراین برای این اتحادیه که به دنبال تنوع‌بخشی به مجموعه واکسن‌هایش است جذابیت بیشتری دارد.

شرکت نواواکس هشت محل تولیدی برای این واکسن دارد، از جمله «انستیتو سرم هند» (SII) که بزرگترین واکسن‌ساز جهان است.

تولید این واکسن در هند در انستیتو سرم هند نیز بوسیله EMA تایید شده است.

نواواکس قبلا اعلام کرده بود که می‌تواند تولید واکسن مخصوص سویه‌ی اومیکرون را در ماه ژانویه آغاز کند و همچنین در حال آزمایش این موضوع است که آیا واکسن فعلی بر ضد این سویه موثر هست یا نه.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز جمعه واکسن نواواکس تولیدشده در انستیتو سرم هند را در فهرست مصرف اضطراری‌اش قرار داد.

در همین زمینه:

کد خبر 644588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha