در حالی اصلاحات پارامتریک در صندوق‌های بیمه‌گر - که از جمله الزامات پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی است- در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته و وارد لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده است که ابهامات بسیاری پیرامون مشمولان و نحوه اجرا دارد.

کدامیک از کارمندان از فردا نمی توانند در اداره حاضر شوند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دولت هفته گذشته لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. در تبصره ۲۰ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی اشاره و در آن به مواردی چون «افزایش دوساله سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن  و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی»، «افزایش دوساله حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هرمیزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی» و «محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس متوسط سه سال آخر زمان اشتغال» اشاره شده که باعث بروز نگرانی به ویژه برای شاغلانی شده که در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

محمدحسن زدا، سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی در لایو اینستاگرامی‌ اخیرش به بررسی بندهای مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیرامون سازمان تامین اجتماعی و اصلاحات پارامتریک مرتبط با بازنشستگی پرداخت و در این باره اظهار کرد: هفته گذشته لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱ ارائه شد و در بند "د" تبصره ۲۰ لایحه، سن و سابقه بازنشستگی افزایش یافته که بسیاری را نگران کرده است.

وی افزود: وضعیت صندوق‌ها در ایران به گونه‌ای است که تغییرات را الزامی کرده است. حدود  ۲۰ صندوق بیمه‌ای داریم و تاکید داریم که اصلاحات باید انجام شود؛ منتها نه با این شدت، عجله و کار غیرکاشناسی.

زدا با اشاره به اینکه حدود ۲۰ صندوق بازنشستگی در کشور داریم که از نظر علم بیمه‌گری یا اکچوئری دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند، زیرا هم ایجاد آنها بر اساس محاسبات بیمه‌ای نبوده و هم ادامه کارشان، اظهار کرد: یک شاخص در دنیا برای فهم اوضاع صندوق‌ها وجود دارد که ضریب پشتیبانی است. در ایران به جز صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان تامین اجتماعی، مابقی ضریب پشتیبانی‌شان حدود یک هست، در حالی که عدد مناسب پنج است.

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال از هر بیمه شده ۳۰ درصد یعنی ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم. اگر حداقل حقوق مستمری بگیر حدود سه میلیون تومان باشد، برای پرداخت حقوق او باید از چهار نفر حق بیمه بگیریم. اکنون این ضریب در سازمان تامین اجتماعی حدد چهار است و رقم بدی نیست، البته به شرط آنکه همه حق بیمه ها را به صورت نقدی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین کارفرمای ما دولت است که اگر همه حق بیمه هایی که تعهد کرده است را به صورت نقدی بپردازد می‌توانیم تعادل منابع و مصارف را حفظ کنیم گفت: اما متاسفانه تعهدی با ما کار می‌کنند و حق بیمه‌ها را نمی‌دهند و پرداختش را به آینده موکول می‌کنند، در نتیجه درآمد نقدی سازمان کاهش می‌یابد و هر ماه ناچار است از طریق وام و سود سرمایه‌گذاری این کسری را جبران کنند. بنابراین از این حیث ضریب  چهار مناسب نیست.

زدا افزود: هرچند ماجرا فراتر از این هاست. مابقی صندوق‌های بازنشستگی که به آن اشاره کردم نسبت پشتیبانی یک دارند و ناچار به استفاده از بودجه عمومی می‌شوند. به طور کلی سازوکار صندوق‌ها مناسب نیست و باید بازنگری شود که به آن «اصلاحات پارامتریک» می‌گویند. 

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند "د" ماده ۲۰ لایحه تحت عنوان « به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی  ۲سال افزایش می‌یابد» گفت: سوال این است که چه کسی اجازه داده در قانون بودجه یک ساله، قانون مادر را تغییر داده و برای خودمان قانون مادر جدیدی بیاوریم؟ در سنوات گذشته چنین مواردی از سوی شورای نگهبان و بر اساس اصل ۵۲ قانون اساسی رد می‌شد.

وی ادامه داد: این اقدام، با قانون بودجه نیز مغایر است. قانون بودجه یک قانون مالی یک‌ساله است که برای همان یک سال نوشته می‌شود و درآمدها و هزینه‌ها را مشخص می‌کند. چرا باید در قانون  بودجه یک‌ساله، برای سال‌های بعد هم تعیین تکلیف و برای قانون مادر تامین اجتماعی هم نسخه نویسی کنیم؟.

زدا با بیان اینکه اگر قرار بود دولت به سمت پایدارسازی صندوق‌ها برود باید روی بخش‌های دیگری دست می‌گذاشت، به عنوان مثال جلوی افزایش‌های غیرمتعارف را می‌گرفت و قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را سامان‌دهی می‌کرد گفت: آیا بد نیست که یک نفر در اعماق زمین و یا اعماق دریا با آن فشار کار کند و مشمول سخت و زیان آور بشود، اما از آن سو هم در تهران فردی در شرکتی کار کند و او هم ۱۰ سال ارفاق بگیرد؟ می‌شود اینها را ساماندهی کرد.

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: باید کاری  کنیم کسی در این کشور با ۳۸ سال سن بازنشسته نشود. بسیاری قوانین هست که اصلا شرط سنی ندارد و فرد با رسیدن به سابقه، بازنشسته می‌شود. جای پایدارسازی و اصلاحات در قانون بودجه سنواتی نیست. ما موارد بهتر و خوش‌خیم‌تری داریم که می‌شود به سراغشان رفت.

وی در ادامه متن نوشته شده را ناقص و ضعیف دانست و گفت: مشخص است که چنین متنی از سوی بدنه کارشناسی سازمان تامین اجتماعی تدوین و تایید نشده است و اگر آن را جلوی ۱۰ نفر بگذارید، ۱۰ جور برداشت می‌کند.

تنها کارکنان دولت مشمول افزایش ۲ ساله سنوات بازنشستگی‌اند

زدا افزود: در این بند آمده است که «سنوات خدمت برای مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر»؛ یعنی چه؟ مستخدمین چه کسانی هستند؟ مدرک کارشناسی چیست؟ اگر اصلاحات پارامتریک انجام می‌دهید متن باید برای تمام افراد تحت پوشش باشد. مطمئنم این متن فقط و فقط برای کارکنان دولت نوشته شده، به خاطر دو  کلمه «مستخدمین» و «مدرک کارشناسی معتبر». 

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین به گروه‌های غیرکارمندِ دولت اطمینان می‌دهم که این بند ارتباطی به شما پیدا نمی‌کند و نگران نباشید، برای شما قانون قبلی، جاری و ساری است. حدود یک میلیون نفر از کارمندان دولت، تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که اگر این بند از لایحه تصویب و در شورای نگهبان هم تایید شود، دامن گیر آنها خواهد بود و سنوات خدمتی‌شان باید به ۳۲ سال برسد.

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی با طرح ابهامات و سوالاتی از این دست که آیا بند مذکور همه گروه‌های شغلی را مشمول می‌شود؟، تکلیف بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن چه می‌شود؟ تکلیف بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان آور چه می‌شود؟ گفت:  آنچه از این متن برمی‌آید تمام مدل‌هایی که در بین کارکنان دولت برقرار است مشمول می‌شود، اما غیرممکن است که به غیرکارکنان دولت تسری یابد.

افزایش «سن» فقط شامل کارکنان دولت و پرسنل تامین اجتماعی 

وی با اشاره به اینکه همچنین در بند دال آمده است که «حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هرمیزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد» اظهار کرد: در اینجا هم واژه «مستخدمین» را آورده اند، بنابراین موضوع افزایش سن هم فقط شامل کارکنان دولت و پرسنل تامین اجتماعی خواهد بود.

همه بیمه‌شدگان، مشمول «محاسبه افزایش حقوق بر مبنای ۳ سال آخر خدمت» 

زدا با اشاره به اینکه بر اساس بند مذکور، «محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس متوسط سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود» اظهار کرد: این بند دیگر همه را در برمی‌گیرد؛ چه کارکنان و چه غیرکارکنان دولت. اگر تا امروز فقط دوسال آخر بیمه پردازی، میانگین گرفته می شد،‌ در صورت تصویب در مجلس، به سه سال افزایش می‌یابد که موجب یک کاهش حقوق سه میلیون (بیشترین حقوق دریافتی) تا یک میلیون تومانی، در مقایسه با قبلی‌ها می‌شود.

و اما تبعات این تصمیم ...

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: درست است که صندوق ها باید به پایداری برسند، اما با این شدت نمی‌شود و خسارتی که به تامین اجتماعی وارد می‌شود، موجی است که ممکن است آخر امسال برای درخواست بازنشستگی راه بیفتد. ممکن است ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر درخواست بازنشستگی بدهند که به این کاهش از سال آینده، نخورند. به این ترتیب ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بیمه پرداز را از دست داده و باید از اول سال آینده به آنها حقوق هم بدهیم. معلوم است که جمع این موارد با همدیگر و یک مرتبه اعلام کردنش تبعات اجتماعی دارد. ما قبلا پیشنهاد کرده بودیم که سالی شش ماه و طی ۱۰ سال به سن و سنوات اضافه شود تا صندوق بتواند به پایداری برسند.

کد خبر 644164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 30
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    59 3
    این آقایان در زمان تصمیم گیری باید مدیر کل بیمه ها را در جلسه می آوردند و با آنها تصمیم میگرفتند که بعد بتوانند آنرا جمع کنند .حالا شما بیا درستش کن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسن IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    52 2
    به جای اینکه بازنشسته ها رو زودتر بازنشست کنین و ما جوانها رو بیارید مشغول به کار کنید برعکس عمل میکنید
  • زهرا فرخی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    39 0
    سلام - اگر دولت با صندوقهای بازنشستگی مشکل دارد خوب بودجه کافی در اختیار آنان قرار دهد تا این صندوقها هم جان تازه ای بگیرند چرا دولت برای دخل و خرج یکساله به جان صندوقها افتاده - آخر مشکل را که با مشکل جدید حل نمیکنند- پس شم اقتصادی دولت کجا رفته - تقصیر ما کارکنان دولت و کارکنان تامین اجتماعی چیه -- دولت اگر کسری بودجه دارد و مشکل بودجه ای . مثل خیلی از کشورهای بدون نفت و گاز رفتار کنه یعنی از تمامی کسبه و کسانی که به هر شکل کار میکنند مالیات بگیره چرا از سنوات خدمتی و سلامتی کارکنان مایه میذاره - آخر با این کشت و کشتار کرونا و گرانی سرسام آور مایحتاج مردم و نایابی درو و تحریم های موجود کجا امید به زندگی افزایش پیدا کرده که بنا بر امید به زندگی سنوات خدمتی کارکنان را افزاییش دهند مگر با این حقوقها و سختی و گرانی دیگر امیدی به زندگی باقی مانده که به جای تامین بودجه صندوقها - از جسم و جان مردم مایه میذارند. همه از این بند بودجه پیشنهادی 1401 ناراحتند و این بند غیر کارشناسی و فقط و فقط به ضرر مردم و قشر بدبخت و زحمتکش هست
    • محمدرضا سلمانی US ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      5 8
      اگر کارگران به دو دسته قرار دهیم اداری وخط تولید خیلی بهتر می شود چون کاگران خط تولید بعد از سی سال دیگر توان کار کردن ندارند ولی قسمت اداری اگر چهل سال هم کار بکنند قدرت کار را دارند
  • DE ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    43 5
    این افزایش اصلا اشتباه است زمانی که این همه جوان بیکارداریم چرا ازاین نیروها استفاده نمی کند چقدر این کار بی برنامه است
  • اباذر IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    41 0
    آقا راههای بهتر و مناسبتر برای تامین بودجه وجود دارد چرا باید از جیب مایی که در حال بازنشسته شدن هستیم دربیارید مایی که شروع بکار کردیم و با بیمه ا قرار داد بستیم با 30 سال بازنشستگی بود حال که 29 سال خدمت کردیم یکدفعه باید 2 سال بیشتر کار کنی و کمتر حقوق بگیری
  • مرجان IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    29 0
    خب خیال این ور سالیا که راحت شد ولی من دقیقا خرداد سال دیگه بازنشسته می شدم با این افزایش سن بایستی 2 سال دیگه کار کنم توی دیوونه خونه ای که شاغلم ....واقعا اصلا و ابدا فکر کارشناسی نمی کنن هر وقت اومدن طرحی دادن اوضاغ بدتر شده که بهتر نشده
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    33 2
    این داستان را من نخوندم همینقدرکه سن بازنشستگی رابالامیبرندیعنی برضداشتغال واستخدام جوانها عمل میکنند بس مردم باید بگوش ازدواج وفرزندآوری را تعطیل کنندچون به جونهانه اعتماد ونه اشتغال.
  • SoroushT IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    32 1
    سازمان تامین اجتماعی و شرکت های شستا مجموعه هایی هستند فاسد و بی بازده و محل تجمع دولتی هایی که فقط فکر منافع خودشون هستند و با عملکرد معیوبشان موجبات رنج و محنت برای عام مردم را فراهم می آورند ! اگر این چندین سالی که من حق بیمه پرداختم بجایش طلا می گرفتم و پس انداز می کردم بسیار موفق تر و بدون ریسک تر بودم !
  • یاور IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    39 0
    یکی دیگه از صندوق تامین اجتماعی و ... اختلاس کرده ، اون وقت برای جبران خسارت وارده کارگرا و کارمندان باید دوسال بیشتر کار کنند و تازه میانگین حقوق دریافتی شون بیاد پائین تا جبران او اختلاس بشه .
  • حسن IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    34 0
    این طرح و طرح افزایش ندادن حقوق به بهانه ایجاد تورم شبیه فکر یک بچه اول ابتدایی می باشد
  • کارگران IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    22 0
    جواب نمی دهد خودتان را معطل نکنید.نه مجلس تصویب می کند ، نه مشمولین قبول می کنند و نه اصلا کار کارشناسی شده است.تازه جامعه حداقل 10 سال نیاز دارد که با 25 سال بازنشتگی باشد
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    26 1
    کسی که25سال پیش استخدام شده به امید نهایتا 30سال الان چه گناهی کرده که باید2سال بیشتر بماند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    28 0
    آن دوسال اجباری افزوده شده را آیا کارمند با رغبت کار خواهد کرد؟ یا اینکه فقط به جیب دولت و صندوق های بازنشستگی فکر کرده اند؟!
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    28 2
    دولت ثابت کرده که خواهان این است که: 1-هر کاری انجام دهد تا دو هزار بیشتر از جیب مردم بکند 2-همواره اقداماتی را انجام دهد تا از رفاه ناچیز مردم کاسته شود 3-کاری بکند تا به جای این که سنوات بازنشستگی را کم کند (مثلاأ به 25 برساند) و مردم پس از سالها کار و خدمت استراحت بیشتری نمایند،به سنوات اضافه کند و مردم بیشتر قبل از بازنشستگی فوت کنند
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    30 0
    یککم ازحقوقهای نجومی مدیران بیمه کم کنندوانضباط مالی داشته باشند
  • ستاره **** IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    25 0
    32 سال برای کارمند دولت ؟ پس تکلیف جوانان بیکار مخصوصا آقایان چی میشه ؟ چرا این 32 سال اختیاری نمیکنید که هر کسی دلش خواست و توان کار کردن داشت بماند و کار کند. فکر نکردین با این روند، راندمان کاری ادارات پایین میاد و از اینطرف آمار بیکاری جوان بالا میره . بهتر نیست ، با فکر بیشتر و آینده نگری بهتر مشکلات و حل کنیم، نه اینکه مشکلات مردم را بیشترکنیم ، ا نگرانی بیشتر در دل مردم بکاریم. جوانان سرمایه این مملکت هستننننننند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    25 0
    سلام خدمت مسولين محترم تامين اجتماعي ووزارت كار ونمايندگان محترم درمجلس لطفا نسبت به عواقب كسري مزايا وحقوق بازنشستگان كه عمري تلاش وزحمت درعرصه هاي مختلف كشيدند وانتظار فراوان ازشما عزيزان دارندسطح واقعي معيشت آنها باتوجه به نرخها وتورم واينكه فقط دست وچشم آنها به همين حقوق است ودرآمد ديگري ندارند خواهشمند است دقيق تر وبيشتر به اين موضوع وحق مطالبه قانوني آنها ورفع نگراني وسلامت روحي وجسمي خانواده هاي آنها به دست شما هركدام ازشما عزيزان هم به نوعي بااين عزيزان دربستگان ودوستان مواجهه هستيد تورخدا همه جوانب درنظ بگيريد مثل همه كشورها
  • سید یوسف هاشمی کتکی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    22 0
    چرا باید تاوان بی مسئولتی دیگران را کارمند پرداخت کند مگر کمبود منابع را کارمند باید جبران کند اینکه کسی حرفی نمیزند حکایت آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب شده خداوکیلی یک مقدار فقط یک مقدار در مدیریت ها تفکر کنید وقتی سیستم حالت گذار به خود می گیرد نتیجه اش همین هاست
  • منصور IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    20 0
    دولت اگر به فکر پایداری صندوق‌هاست، بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد... وقتی بدهی را نمی‌پردازند، چطور یک جانبه قصد از میان برداشتن حقوق قانونی کارگران را دارند؟»بدیهی است که کارگران از این مساله ناراضی باشند؛ دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را نپرداخته؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۱، هیچ بند مشخصی برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیامده و درواقع سهم سازمان از بودجه‌سال آینده صفر است؛ دولت حتی حاضر نشده بدهی جاری خود را که در سال جاری، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و قطعاً در سال آینده افزایش خواهد یافت، بپردازد.»انتظار ما از مجلس این است که حتما با تذکر به دولت، این بند را از لایحه خارج کند تا به صورت یک لایحه مجزا ارائه شود و همه تشکل‌های صنفی هم نظرشان را درباره آن ارائه کنند.»دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را نپرداخته؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۱، هیچ بند مشخصی برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیامده و درواقع سهم سازمان از بودجه‌سال آینده صفر است؛ دولت حتی حاضر نشده بدهی جاری خود را که در سال جاری، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و قطعاً
  • علي IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    14 1
    از ماست كه برماست
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    15 0
    اشتغال نیروی جدید و کاهش بیکاری، فدای جیب مبارک دولت نشود
  • حمیدرضا IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    14 0
    عجیب است مشکلات را به جای حل شدن به عقب می اندازد و آن مشکل حتی از لحاظ اقتصادی در آینده چند برابر می شود آقا اگر می خواهی جامعه را سرگرم کنید و حواس پرتی ایجاد کنید دنبال موضوع خوشایند باشید نه منع موسیقی سم دار بودن شیر و غیره. همگان می دانند
  • علی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    10 1
    سلام بابا ی فرقی باید بین کارگر و کارمندی که تا ساعت 2 کار میکنه باشه به نظرم من کارگران باید 25 سال کار کنن خدایی 30 سال زیاده
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    12 1
    برای پایداری صندوق های بازنشستگی از پرداخت حقوق های کلان به کارمندان تامین اجتماعی جلوگیری کنند
  • محمد IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    17 0
    واقعا تاسف باره چند تا می نشینند برای این همه کارمند و .. تصمیم می گیرند . پس تکلیف مشاغل سخت و زیان آور چی میشه 32 سال کار در شرایط سخت . بعدش حتما باید بمیریم تا بیمه ها نخواهند حق بازنشستگی بدن . چون به نفعشان نیست زنده باشیم. کسی که 32 سال کار کنه دیگه فرصتی برای استفاده از دوران بازنشستگی ندارد .باید سرش را بزاره زمین تا بمیره .
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    20 0
    من اگه این قانون اجرایی بشه خوشحالم چون تو ادارات همه روزا می شینند چایی می نوشند و دیگه کاری هم نمی کنند شوخی کردم این کار چون کارشناسی نشده است باید با دقت انجام شود وگرنه مملکت را نابود خواهند کرد چون کارمندان بدون انگیزه حضورشان در ادارات خطرناک و بدون بهره وری در بلند مدت به ضرر کلان اقتصادی می انجامد
  • رضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    10 0
    طبق بند ت ماده 2 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی دولت مکلف به اعمال مسائل محوری برنامه شده است : پایداری صندوق های بیمه ای و بازنشستگی (با درج افزایش دو سال به بازنشستگی ) آیا درتضاد و درتقابل و خنثی سازی سایر مندرجات بند فوق الذکر نیست ؟ سایر مندرجات عبارتند از : " بهبود محیط کسب و کار " آیا با افزایش دوسال به دوران بازنشستگی محیط کسب و کار بهبود می یابد ؟ " اشتغال " بند د تبصره 20 چه کمکی به اشتغال خواهد کرد؟ " بهره وری " نظام عادلانه پرداخت " رفع تبعیض " توانمند سازی " کاهش آسیبهای اجتماعی " این عناوین بند ت ماده 2 قانون برنامه ششم است . که ممانعت از بازنشسته شدن کارمندان بمنظور تزریق مسکن به صندوق های بازنشتگی ، درتضاد با عناوین ذکر شده بند ت ماده 2 ق ب پ ش ت است . همچنین در تضاد آشکار با ماده 82 ، ماده 30 و درتضاد با بند ت و تبصره ماده 28 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه است این درحالی است که در متن لایحه بودجه 1401 برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1401 تمدید شده است .
  • نعمت IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    16 0
    سلام افزایش سن بازنشستگی با شعار افزایش اشتغال برای این همه بیکار در مملکت کاملا منافات دارد --اگر قصد دارید این همه جوان تحصیل کرده بیکاررو مشغول کنید پس باید قوانینی رو سازماندهی کنید که هم بدهی سازمانهای بیمه رو پرداخت کنید و هم راهکارهایی رو برای بازنشتگی زودتر از موعد ارائه کنید -وقتی بدهی های سازمان تامین اجتماعی رو دادید این سازمان دیگه برای بازنشسگی زودتر از موعد نفرات مشکلی نخواهد داشت -
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    18 0
    دولت احمدی نژاد یک عده از کارمندان دولت را با 25 سال کار و30روز حقوق بازنشسته کرد حالا این دولت دوسال هم به خدمت کارکنان اضافه کرده وبا میانگین حقوق سه سال آخر خدمت واین همه تبعیض بین افراد کارمند یک جامعه کجای دنیا سراغ دارید ؟اسم این مملکت میشه گذاشت جمهوری اسلامی واقعاا؟
  • ندا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    16 0
    به زور 2 سال خدمت گرفتن از یک انسانی که برنامه اش این بوده که بازنشست بشود بازدهی نخواهد داشت. مطمئن باشید. این توهین به حقوق مدنی یک انسان است که ناگهان سر سال بازنشستگی بگویی که دو سال دیگر باید بیشتر کار کنی
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    5 5
    احسن به اقای رئیسی به جای ۲سال ۵ سال اضافه کن
  • حسن IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    13 5
    دولت به جای دست کردن در جیب مردم بهتر است وضعیت بدهی خودش با تامین اجتماعی را سامان بخشد.که در انصورت نیازی به این تغییرات نخواهد بود. البته به نظر می رسد تغییرات مطرح شده در لایحه بودجه در نهایت به نفع دولت و صندوق تامین اجتماعی خواهد بود و مضرات ان متوجه قشر حقوق و مستمری بگیر. با این کار با فرض اینکه سالانه ۲۰۰ هزار بازنشسته جدید داشته باشیم ربع این نفرات مشمول قانون جدید نشوند در دو سال اینده مجموعا ۳۰۰هزار نفر دیرتر باز نشسته می شوند و متوسط ماهانه حقوق ۱۰ میلیون در نظر بگیریم نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان ظرف دو سال اینده صندوق پرداخت حقوق نخواهد داشت ..ضمن اینکه کسری ماهانه بطور متوسط ۱/۵ میلیون تومان از بازنشستگان دوسال اتی ، به واسطه پرداخت بر اساس میانگین سه ساله اخر، کسری پرداخت حدود هشتصد هزار میلیارد تومانی خواهد داشته که همه از جیب مردم خواهد بود. جای ان دارد نمایندگان محترم مجلس استقلال تصمیم گیری خود را نشان داده و با عدم رای مثبت به این بخش از تغییرات لایحه بودجه به فکر قشر مستضعف و مستمری بگیرانی که به ایشان رای داده اند باشند.
  • عباس US ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    5 1
    سلام، توجه کردین که بیشتر کارمندا بازنشسته هستن ولی هنوز سر کار هستن. ولی به مردم میرسن قانون مند میشن به خودشون میرسن تبصره میزنن
  • م ق IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    8 0
    باید طبقه بندی بشن طبق سوابق مثلا این قانون شامل کارکنان زیر ۱۵سال بشه واونهایی که بالای ۱۵سال سابقه دارن با قانون قبلی بازنشست بشن وبه مرور هرسال این تعدادکمتربشه تااینکه به قانون جدیدبه زیر ۱۵سال سابقه هابرسن
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    9 0
    درفرانسه سنوات خدمت را افزایش دادند شورش و اعتراض بالا گرفت و تلویزیون ایران هر شب پخش میکرد(اگر بد است چرا برای ایرانیها نیز تجویز میکنید؟)
  • هاتف IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    10 0
    واقعا با این همه جوان بیکار این طرح جای تأسف داره، بنده خودم امسال در سال سی ام خدمتم هستم و احساس خستگی و فرسودگی میکنم و دیگر نای خدمت ندارم. چرا نباید یک جوان با انگیزه جای گزین من شود؟
  • Shhram IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    14 0
    سن توایران رو ب کاهشه بخاطر فشارهای زیاد ک ب اقشار مختلف از طریق تحریم های داخلی ب ملت میاد اینا بجای کاهش بازنشستگی میخوان افزایش بدن خخخخخ
  • مخالف IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    9 0
    کار غیر کارشناسی است کسی که 30سال کار کرده دیگه توان وانگیزه ای نخواهد داشت بهتر نیست به فکر جوانها هم باشید درثانی الان بسیاری که در آستانه باز نشستگی هستند دارای بیماری های گوناگون از قبیل دیابت وبیماری قلبی و...هستند که دیگه قادر به ادامه کار نیستند آیا به حال اینگو نه افراد هم فکری کرده اید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نجفی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    4 0
    با سلام: آیا 32 سال کارکرد با 30 روز حقوق یا با 32 روز حقوق بازنشست خواهند کرد؟
  • محمد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    6 0
    سلام این کار بسیار غیر منطقی وبدون کارشناسی می باشد.
  • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 0
    در سال 1385 برای اینکه قشر جوان بیکار را وارد کار کنند آمدن شاغلین را با 25 سال سابقه بازنشست کردن و الان چه شده است که می گویند 32 سال؟!!!!!! الان که علاوه بر بیکاری گذشته مشکل کرونا نیز بر بیکاری جوانان افزوده است چرا این طرح؟ .... شکایت خود را کجا ببریم ای خداااااااااااا . تبعات بسیار منفی این طرح در چه در حال و چه در آینده را چه کسی جوابگوست؟ طراح این طرح چه کسی یا چه کسانی بوده اند؟!!! آیا برای دیگر موارد بودجه هم این افراد بسیار باسواد .... طرح بودجه ریختند؟!!!! وای ی ی ی ی ... اینجا وظیفه نمایندگان مجلس و شورای نگهبان بسیار بسیار مهم است . شما را قسم می دهم به خدا الله الله الله بدون طرفداری کورکورانه از گروه یا باندی فقط در راه خدا این لایحه را بصورت رای 100 درصدی حذف کنید.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    گنه کرد در بلخ اهنگری به ایران زدند گردن کارگری .
  • حسین IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 0
    قانون اساسی را نمیشود به خاطر کسر بودجه در مدت کوتاهی تغییر داد
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    5 1
    بصورت پیشنهاد و کاملا اختیاری اعلام شود موافقم
  • حسن IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    5 2
    برای جبران کسری بودجه صندوقهای بازنشستگی به صورت اختیاری یک مقدار از پاداش افراد را در ازای بکارگیری و استخدام حداقل یک فرزند وی کم کنید تا دو طرف سود کنند هم افراد از نگرانی بیکاری فرزندان با تحصیلات عالی در بیان و هم صندوقها پاداش کمتر بپردازند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    6 0
    ببینید این کارای زورکی نتیجه نمیده می خواهید کارمند را دو سال به زور سر کار نگه دارید؟من خودم سالهاست مدیر منابع انسانی هستم برخی کارمندان بالای سابقه 25 اصلا هیچ انگیزه ای ندارند و فقط حقوق های 12 میلیونی دریافت می کنند و با ترفند های مختلف سر کار نمی آیند این کارمنهدها معمولا سالی سه...الی چهار ماه استعلاجی می گیرند و در محل کار حضور ندارند از سویی با احتساب پنجشنبه و جمعه تعطیل و تعطیلات رسمی 5 ماه دیگه تعطیل هستند و می ماند حضور 4 ماهه این قشر بی انگیزه فرتوت در محل کار ..این 4 ماه هم که حضور دارند پای اینترنت و خرید و فروش در بورس و خرید و فروش ملک و ماشین و ... و صرف چایی و کیک ...خب چه اصراری هست نگه داریم اینها را ..با 25 روز حقوق بازنشسته شان کنیم خیلی برای دولت و حتی صندوق ها به صرفه است زیرا اضافه کار و رفاهی و پاداش که قطع میشود 5 روز دیگر بابت کسر خدمت 5 ساله کسر می گردد و اینها دریافتی بیشتر 7 میلیون در بازنشیتگی نخواهند داشت ..مازاد 5 میلیون تومان را نیز می توان یک جوان با انگیزه بیکار را استخدام کرد ...اینها حساب سر انگشتی است چرا آقایان نماینده به اینگونه موضوعات فکر
  • حسینی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    7 0
    دولت کسری بودجه اش را میخواهد از جیب کارمندان جبران کند!!!
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 0
    این طرح(افزایش سنوات ) باعث تنش شدید اجتماعی میشود و همه را عصبانی کرده و میکند -با این کار نشاط اجتماعی را که کم است بیشتر مخدوش ننمایید-کارمندان از کار زیاد خسته اند و با این طرح امید به ادامه زندگی کم و راندمان کار هم بسیار بسیار تقلیل میابد -خدا را خوش نمیاید به خاطر یک طرح نسنجیده جوانان کشور دوباره بیکار بمانند.
  • حمید IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    5 0
    متاسفانه این طرح به ضرر کارمند و کارگره و به سود صندوق ها . با این ترفند ها می خواهند صندوق ها رو قوی کنند . ولی فکر مردم رو نمیکنند. اون وقت می گویند امید به زندگی چون بالا رفته باید سن بازنشستگی هم 2 سال اضافه بشه. برای کسی که قراره یک یا دو سال دیگه بازنشست بشه اصلا خبر خوبی نیست. کسی که 30 سال خدمت کرده دیگه پتانسیل و انگیزه خدمت نداره ، فقط منتظره سر ماه حقوق بگیره . در واقع باید سن بازنشستگی کاهش پیدا می کرد تا جوونا ی بیکار جایگزین بشند.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    3 0
    سلام اینجانب امجد خالدیان قبل از خدمت سربازی 111روز استانداري کردستان کار کرده ام وخدمت سربازی راسال 81 آلی 82 با پول خریدم الآن همشو جمع نمودم میشه 29سالو 8ماه ومتولد1347 میباشم (53 سال سن دارم) وجدانن خودتون قضاوت کنین خوب کدام شرکت ب اینجانب کار میده آهن فرسوده میشه میگن عمر خودشو کرده بیاندازین دور خوب الآن کسی که سنش بالاس دیگه فرسودس داره میمیره با این وضعی که داریم (گرونی، کرونا، فشاربدبختیو............) خوب بجای این کار بیان ی قرص سیانور بدن خودمونو بکوشیم از بهتره بخدا من خودم یکی راضیم خودکشی کنم واینو بدونین اگه میدونستم اینطور میشه خودمو بیمه نمیکردم پولو میدادم ب طلا الآن وضعم از این بهتر بود دیگه الآن خودم وخانوادم ناراحت نمیشدیم دارم سکته میکنم (واقعآ دستشون دردنکنه با کار شون نمیدونن چکار کنن با اونم میگن مردم نمیاد پای صندوق رأی موقعی که دارن ایطور اذیت میکنن مطمئن باشید هیچ کی هیچ وقت نمیره پای صندوق)