گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: با وجود ممنوعیت احداث پالایشگاه در استان‌های شمالی، گزارش‌های دریافتی حاکی از چانه زنی برخی مسئولان برای مجاب کردن دولت برای راه‌اندازی پالایشگاه نفت در منطقه حسین آباد بهشهر است.

این در حالی است که معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه در این استان و دیگر استان‌های شمالی مغایر با معیارهای زیست‌محیطی بوده و سازمان محیط‌زیست صد در صد با آن مخالف است.

حسن اصیلیان، در گفت‌وگو با همشهری افزود: بنا بر مصوبات متعدد دولت، احداث پالایشگاه و صنایعی که پساب شیمیایی دارند در استان‌های شمالی ممنوع است.

با این حال برای اینکه کسانی که بر احداث پالایشگاه نفت مازندران پافشاری می‌کنند بدانند سازمان محیط‌زیست براساس ضوابط علمی مخالف راه‌اندازی پالایشگاه در این استان است، از دست‌اندرکاران این پالایشگاه خواست تا ارزیابی زیست‌محیطی مربوطه را انجام و ارائه دهند.

اما وقتی این ارزیابی دریافت شد ایراداتی برآن وارد بود که نهایتا به طرح در کمیته ارزیابی موکول شد.

در کمیته ارزیابی نیز با توجه به توضیحات معاون طبیعی و تنوع زیستی و همچنین مستندات ارائه شده از سوی بخش انسانی سازمان، با احداث پالایشگاه در محل پیشنهادی به‌شدت مخالفت شد.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تصریح کرد: دست‌اندرکاران پالایشگاه وقتی با مخالفت سازمان محیط‌زیست مواجه شدند از طریق دولت پیگیر مسئله شدند و نهایتا قرار بر طرح موضوع در کمیسیون زیربنایی شد.

البته سازمان محیط‌زیست انتظار دارد اعضای کمیسیون زیربنایی هماهنگ با سازمان با این طرح مخالفت کنند و مانع راه‌اندازی پالایشگاه در این استان سرسبز شوند چرا که راه‌اندازی تاسیسات نفتی پیامدهای بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیری برای محیط‌زیست این استان دارد.

احداث پالایشگاه به هر قیمتی

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد اخیرا اصرار و رایزنی برای احداث پالایشگاه نفت مازندران شدت گرفته به‌طوری که متولیان این پالایشگاه طی نامه‌ای به وزیر کار با اشاره به فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی پالایشگاه مورد نظر، سازمان محیط‌زیست را تنها مانع موجود بر سر راه‌اندازی پالایشگاه عنوان کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «هم‌اکنون تمامی کارها انجام پذیرفته و کاملا بستر برای شروع به‌کار فراهم است تنها در این میان سازمان محیط‌زیست کشور با وقت کشی و سنگ اندازی‌های بسیار از آغاز آن به بهانه‌های مختلف جلوگیری می‌کند...»

در این میان بزرگ‌ترین توجیه طرفداران راه‌اندازی پالایشگاه، ایجاد اشتغال در استان است چنان‌که در بخش دیگری از نامه آمده است:‌«در کشوری که هزاران نفر از بیکاری و فقر، روز و شب را گم کرده‌اند جایی که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود 20 هزار نفر را مشغول سازد چرا باید با غرض‌ورزی و دیدگاه یکطرفه جلوی آن گرفته شود؟ و با این همه شعارهای دولت نهم مبنی بر اشتغال‌زایی و از بین رفتن بیکاری و پیشرفت صنعت آیا درست است که بازیچه یک پرنده یا قورباغه شویم»؟

به گزارش همشهری، شرکت پالایشگاه نفت مازندران بیش از 7سال است که راه‌اندازی پالایشگاهی با ظرفیت 110 هزار بشکه را پیگیری می‌کند.

به همین منظور 5 نقطه از جمله منطقه حسین‌آباد بهشهررا برای راه‌اندازی پالایشگاه به سازمان محیط‌زیست پیشنهاد داد که سازمان با آن مخالفت کرد.

مسئولان سازمان محیط‌زیست با استناد به مصوبات دولت مبنی بر ممنوعیت ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه و صنایعی که پساب شیمیایی دارند در استان‌های شمالی با هرگونه اقدامی در این زمینه مخالفت کرده‌اند.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: « نظر دولت در این زمینه اولی است.»

کد خبر 64406

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز