وزیران خارجه گروه هفت (G7) به روسیه درباره «پیامدهای گسترده» در صورت حمله احتمالی این کشور به اوکراین هشدار دادند.

G7

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین وزیران خارجه گروه هفت در بیانیه‌شان در روز یکشنبه پس از ملاقات در شهر لیورپول انگلیس بر «تعهد تزلزل‌ناپذیرشان به حق حاکمیت و قلمروی اوکراین» دوباره تاکید کردند و آنچه را که «خویشتن‌داری» اوکراین در میانه افزایش تنش‌ها نامیدند، ستودند.

در بیانیه آمده است: «هر استفاده‌ای از نیروی نظامی برای تغییر مرزها بر اساس قوانین بین‌المللی کاملا ممنوع است. روسیه نباید هیچ تردیدی داشته باشد که تهاجم نظامی بیشتری به اوکراین پیامدهای گسترده‌ای و هزینه‌ای سنگین در پاسخ خواهد داشت.»

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت در صورت یورش روسیه به درون اوکراین همه اشکال تحریم اقتصادی بر ضد روسیه روی میز قرار خواهند داشت و از جمله اشاره کرد که ممکن است به بازنگری قوانین ضد پولشویی در انگلیس بپردازد که عده‌ای ضعف آنها را عامل تبدیل شدن لندن به بهشتی برای ذخیره سرمایه‌های نخبگان روسی می‌دانند.

در مقابل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز یکشنبه به رسانه‌های روسی گفت مقاصد بدخواهانه‌ای به نقل‌وانتقالات نیروهای این کشور درون مرزهای خودش نسبت داده شده است و افزود ولادیمیر پوتین در تماس ویدئویی‌اش  با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته پیش به او گفته است که نیروهای روسی تهدیدی برای هیچ کسی نیستند.

تحریم‌های اقتصادی که می‌توانند بر ضد روسیه اعمال شوند، شامل محدود کردن دسترسی این کشور به بازارهای مالی و تعیین شرایط جدید برای تامین اعتبار برای بده‌های دولت رسیه است. لغو کردن طرح لوله گاز «نورد استریم» روسیه به آلمان نیز ممکن است در فهرست تحریم‌ها باشد، اما در واقعیت احتمال دارد آلمان بدون فشار کشورهای گروه هفت در صورت تهاجم روسیه به اوکراین هم به چنین تصمیمی برسد.

با اینکه دولت جدید ائتلافی آلمان درباره آینده درازمدت این خط لوله اختلاف دارند-  صدراعظم اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکرات به طور کلی موافق آن و آنالنا باربوک، وزیر خارجه از حزب سیزها مخالف آن است- انتظار می‌رود خود آلمان در صورت عبور نیروهای روسی از مرزهای اوکراین این طرح را معلق کند.

سفارت روسیه در لندن نیز شنبه بعدازظهر پیش از انتشار سند مشترک اجلاس گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کرد که استفاده مکرر انگلیس از عبارت «تهاجم روسیه» در جریان اجلاس لیورپول گمراه‌کننده است و برای تراشیدن علتی برای گرد هم آمدن وزیران گروه هفت طراحی شده است.

این بیانیه می‌گوید:‌«روسیه پیشنهادهای متعددی را درباره راه‌ها برای کاهش تنش‌ها را به ناتو ارائه کرده است. اجلاس گروه هفت می‌تواند فرصتی برای بحث درباره این پیشنهادها باشد، اما چیزهایی که تاکنون می‌شنویم، چیزی جز شعارهای پرخاشگرانه نیست.»

کد خبر 642853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha