یکشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقی در ایتالیا حاکی از آن است که رژیم غذای حاوی مقدار زیاد غلات بدون سبوس و به خصوص نان سفید با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه همراهی دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز  دکتر فرانچسکا براوی و همکارانش که این تحقیق را انجام داده‌اند در مقاله‌ای آخرین شماره آنلاین"نشریه بین‌المللی سرطان" (International Journal of Cancer)می‌نویسند:"تصور می‌رود رژیم غذایی  و تغذیه نقشی در ابتلا به کارسینوم سلول کلیوی(RCC)- شایع‌ترین نوع سرطان کلیه- داشته باشند."

براوی از موسسه پژوهش داروشناسی"ماریو نگری" در میلان و همکارانش در سایر نقاط ایتالیا با استفاده از پرسشنامه‌های فراوانی مصرف ‌غذاهای مختلف برای مقایسه رژیم غذایی 767 بیمار مبتلا به RCC در 2 سال پیش از تشخیص سرطان ثبت و با رژیم غذایی گروه شاهد مقایسه کردند.

نتیجه آن بود که مصرف غلات پاک‌شده و بی‌سبوس به خصوص نان سفید  با افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان همراهی داشت، درحالیکه در مورد گوشت مرغ و فراورده‌های گوشتی کارخانه‌ای و سبزیجات قضیه برعکس بود.

این محققان می‌نویسند: "در حد اطلاع ما تا به حال هیچ بررسی دیگری در مورد نقش غلات در RCC انجام نشده است. "

سردبیران نشریه سرطان در مورد این یافته‌ها می‌نویسند: " این تحقیق ثابت می‌کند که خوردن متعادل غلات و مصرف زیاد سبزیجات ممکن است تاثیری مثبت بر این سرطان داشته باشد."

کد خبر 6381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز