همشهری آنلاین: کارشناسان ارشد سرطان در چهان زمینه‌سازی را برای ایجاد یک شبکه آموزشی منطقه‌ای برای مبارزه با بحران سرطان در آسیا آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اجلاس که از دوشنبه 4 دسامبر (13 آذر) در بانکوک پایتخت تایلند آغاز شده است اولین اجلاس از سه گردهمایی است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) - با استفاده از اعتبار مالی ناشی از جایزه صلح نوبل 2005 که به این سازمان اهدا شده بود - برای کنترل سرطان در کشورهای رو به توسعه برگزار خواهد کرد.

دانش‌اموزان تایلندی در حال آموزش در مورد مضرات سیگار

رابرت بویل رئیس سازمان بین‌المللی پژوهش سرطان (IARC) در این اجلاس گفت: "اکثریت موارد سرطان در جهان در حال حاضر در کشورهای با منابع مالی متوسط و پایین رخ می‌دهد."

بر اساس گزارش IAEA  از 7.6 میلیون نفری که در سال 2005 از سرطان فوت کرده‌اند، بیش از دو سوم آنها در کشورهای با درآمد متوسط و پایین زندگی می‌کردند.

 IARC تخمین می‌زند که تا سال 2230 شمار موارد جدید سرطان در هر سال از 11 میلیون فعلی به 27 میلیون نفر افزایش یابد و  تعداد تلفات سالانه از هفت میلیون نفر در سال 2005 به 17 میلیون نفر برسد.

بویل گفت: "کشورهای با درآمد متوسط و پایین بیشترین ضربه را از این افزایش جمعیت مبتلایان به سرطان در جهان متحمل خواهند شد و در عین حال این کشورها کمترین منابع برای رسیدگی به این مشکل دارند."

این کشورهای رو به توسعه فاقد برنامه‌های فراگیر برای پیشگیری، درمان و مراقبت از سرطان هستند، و در نتیجه مردم این کشورها از سرطان‌هایی می‌میرند که قابل پیشگیری و قابل درمان هستند.

مسعود سمیعی، رئیس برنامه عمل برای درمان سرطان (PACT) وابسته به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در این اجلاس گفت: "در حالی‌که همه ما موافقیم که پیشگیری از سرطان باصرفه‌ترین راه‌حل برای کشورهای با منابع مالی کم است، تشخیص و درمان فراگیر سرطان، به خصوص پرتودرمانی همچنان ضرورتی مهم‌تر است."

کشورهای رو به توسعه با وجود داشتن 70 درصد موارد سرطان جهان، تنها یک سوم تجهیزات پرتودرمانی در سراسر جهان در این کشورها واقعند.

سمیعی گفت در آسیا تنها حدود 40 درصد بیماران سرطانی به سرویس‌های پرتونگاری و پرتودرمانی دسترسی دارند که می‌تواند برای تشخیص و درمان بسیاری از سرطان‌های شایع و درمان تسکینی بسیاری از بیماران سرطانی به کار روند.

البته دکتر سمیعی یادآور شد: "گسترش دادن تسهیلات پرتودرمانی نمی‌تواند به تنهایی بدون ظرفیت‌سازی تکمیلی حداکثر فایده بالینی را فراهم آورد."

هدف اجلاس پنج‌روزه بانکوک اساسی را ایجاد شبکه‌های منطقه‌ای آموزش سرطان برای کمک به کشورهای رو به توسعه برای غلبه بر این مشکل است.

این مراکز منطقه‌ای با برنامه  PACT   سازمان بین‌المللی انرژی اتمی کار خواهند کرد که یک یرنامه مشارکتی میان سازمان‌های بین‌المللی به هدف افزایش شمار تسهیلات درمان سرطان و کارکنان آموزش‌دیده در کشورهای رو به توسعه است.

کارگاه آموزشی IAEA در بانکوک با اجلاس های مشابهی در آفریقا و امریکای لاتین دنبال خواهد شد که هدفشان رسیدگی به نیاز پزشکان، پرستاران، و تکنیسین‌ها به تعلیم بیشتر  در استفاده از پرتودرمانی به همراه پرداختن کلی به برنامه‌‌های سرطان در کشورهای رو به توسعه است.

کد خبر 10140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز