دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ دلایل مختلف رکود بازار سرمایه را در روزهای اخیر اعلام کرد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، محمدرضا رهبر در این باره گفت: بازار سرمایه در روزهای اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف، دوران رکود خود را پشت سر می‌گذارد.

وی کاهش بهای فلزات اساسی در بورس‌های جهانی را یکی از دلایل افت بازار سرمایه ایران عنوان کرد و افزود: کاهش قیمت‌های این گونه فلزات باعث شده است تا برخی از شرکت‌های ایرانی تحت تاثیر این موضوع قرار گیرند.

رهبر نبود تحلیل منطقی در بازار را از دیگر علت‌های مهم روند کنونی بورس اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که به دلیل نبود تحلیل صحیح در بازار، شرکت‌هایی که تعدیل مثبت داشته‌اند با کاهش قیمت روبه‌رو هستند.

وی افزود: به طور مثال، با اینکه شرکت‌های چادرملو و توکا فولاد به ترتیب 25 و 23 درصد تعدیل مثبت داشتند اما با صف فروش مواجه شدند که این امر نشان دهنده نبود تحلیل درست و منطقی در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه قیمت را محل تلاقی عرضه و تقاضا دانست و گفت‌: به تازگی عرضه سهام در بورس افزایش یافته که متعاقب آن، سهام برخی از شرکت‌ها کاهش یافته است.

رهبر به کمبود نقدینگی شرکت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌ها در گذشته از طریق بازار پول نقدینگی مورد نیاز خود را تامین می‌کردند اما آنها در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند منابع مالی خود را از طریق بانک‌ها به‌دست آورند.

وی خاطر نشان کرد: فقدان نقدینگی شرکت‌ها موجب شده است تا آنها اقدام به فروش دارایی‌ها خود از جمله سهام کنند.

رهبر با بیان اینکه در ماه‌های اخیر نقش بازار پول در بازار سرمایه کم رنگ شده است، گفت: علاوه بر شرکت‌های بورسی که با کمبود نقدینگی روبرو هستند، نهادهای فعال در بازار سرمایه نیز با کمبود نقدینگی روبرو هستند به طوریکه نتوانسته اند سرمایه‌گذاری‌های لازم را در افزایش سرمایه و حق‌تقدم شرکت‌ها انجام دهند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ افزود: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نیز باعث کاهش تولید و EPS (پیش‌بینی سود) برخی شرکت‌ها شده که این امر بازار را تحت الشعاع قرار داده است.

وی سیاست‌های واردات و صادرات وزارت بازرگانی را از دیگر دلایل افت بازار سرمایه اعلام کرد و اظهار داشت: برخی از شرکت های بورسی نتوانسته اند محصولات خود را به قیمت عادلانه‌ای در داخل و خارج از کشور بفروشند. تعدادی از این شرکت‌ها هم تحت تاثیر محصولات وارداتی قرار گرفته و از رقابت باز مانده‌اند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ با تاکید بر این نکته که سهامداران و سرمایه‌گذاری باید با تحلیل منطقی و نگاه بلندمدت اقدام به خرید و فروش سهام کنند، گفت: بسیاری از شرکت‌ها از لحاظ بنیادی و نسبت‌های مالی در موقعیت خوبی برخوردارند به گونه‌ای که فروش این سهام باعث خواهد شد تا سهامداران آنها در آینده متضرر شوند.

وی پیشنهاد گسترش معاملات استقراضی (نسیه) در بازار سرمایه کرد و افزود: با انجام این راهکار می‌توان انگیزه‌ها را برای خرید سهام در بورس افزایش داد.

رهبر خواستار حمایت بازار پول از بازار سرمایه شد و اظهار داشت: ارائه تسهیلات مورد نیاز به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری و تولیدی با نرخ سود منطقی موجب می‌شود که در آینده بازار پول از مزیت‌های بازار سرمایه بهره ببرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ با بیان اینکه دولت‌ها همیشه در شرایط خاص از بازار سرمایه خود حمایت می‌کنند، افزود: در ژاپن با توجه به اهمیت بازار سرمایه، از بودجه ملی برای کمک به بورس استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دولت می‌تواند بخشی از وجوهی را که از طریق خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی از بازار خارج می‌کند را با طرق مختلف به بازار برگرداند تا بورس به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ تسهیل در ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه را امری اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: نقش دولت در حضور سرمایه‌گذاران خارجی و جذب منابع مالی جدید در بورس بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم دولت در این برهه حساس، نگاه ویژه‌ای به بازار سرمایه داشته باشد.

کد خبر 63420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز