یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سران اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی 25 شهریور به‌منظور کمک به حل و فصل بحران سیاسی و پایان درگیری‌ها در بولیوی نشست اضطراری تشکیل خواهند داد.

نشست به درخواست دولت شیلی به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز، این نشست در سانتیاگو، پایتخت شیلی برگزار خواهد شد. در بیانیه‌ای که از سوی دولت آرژانتین دراین باره منتشر شد، آمده است که سران کشورهای آمریکای جنوبی درخصوص حمایت از اوو مورالس رئیس‌جمهوری بولیوی و دولت بولیوی در مقابل شورش مخالفان به توافق دست یافتند.

سران این اتحادیه همچنین از نیروهای مخالف در بولیوی خواستند به قانون اساسی احترام بگذارند و اختلافات خود را با دولت این کشور از طریق گفت‌وگو حل وفصل کنند.

این بیانیه ضمن محکوم کردن تظاهرات خشونت آمیز در بولیوی که تلفات و خسارت‌های فراوانی بر جا گذاشته است تاکید می‌کند که کشورهای آمریکای جنوبی آماده‌اند برای کمک به پایان دادن به بحران سیاسی در بولیوی همه خدمات لازم را ارائه دهند.

نشست اضطراری در شیلی در حالی برگزار می‌شود که مورالس و چاوز هردو در اعتراض به آنچه آن را تحریک تظاهرکنندگان ضد‌دولتی در بولیوی خواندند، سفرای آمریکا را از کشورهای خود اخراج کردند.

دیروز مورالس یکی از فرمانداران مخالف خود را به استفاده از اوباش خارجی که باعث اعلام حالت فوق‌العاده در یک استان جدایی طلب شدند، متهم کرد.

مورالس عصر شنبه ضمن تعهد برای اجرای اصلاحات قاطعانه خود، مخالفان راستگرای خود را به چالش طلبید.

وی در جمع هزاران نفر از حامیان خود در شهر مرکزی کوچا بامبا مخالفان را به تلاش برای سرنگونی دولت خود با روش‌های خشونت آمیز متهم کرد و مخالفان دولت را دشمنان بولیوی نامید.

دولت بولیوی روز جمعه در استان پاندو در شمال این کشور وضع فوق العاده اعلام کرد. تاکنون حداقل 18نفر در درگیری‌های ضد‌دولتی در این استان کشته شده‌اند.

تظاهر‌کنندگان برای نشان دادن نارضایتی خود از سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی مورال س جاده‌ها را مسدود و  به ساختمان‌های خدمات دولتی حمله کرده و اموال عمومی را تخریب کردند.

بحران در بولیوی پس از آن اوج گرفت که اوو مورالس، رئیس‌جمهوری این کشور، اعلام کرد که قصد دارد با اصلاح برخی قوانین کشور، ثروت ملی را میان استان‌های فقیر و ثروتمند بولیوی به‌گونه مساوی تقسیم کند.

وی قصد دارد این تغییرات را در دسامبر امسال(اواخر پاییز) به همه پرسی عمومی بگذارد. این تصمیم موجب بالا گرفتن موجی از درگیری‌ها میان طرفداران و مخالفان دولت شد.

مخالفان دولت خواستار این هستند که مورالس همه پرسی هفتم دسامبر را لغو کند.
به گفته مخالفان، قانون اساسی جدید، به مورالس برای متمرکز کردن قدرت کاندیداتوری برای دومین دولت متوالی و انتقال زمین به کشاورزان فاقد زمین کمک خواهد کرد.

کد خبر 63353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز