پژوهشگران می‌گویند در نخستین آزمایش در نوع خود نشان داده‌اند که ترکیب فیلترهای هپا (HEPA) و پرتوهای ماورای بنفش در کاهش ذرات کروناویروس شناور در هوای بیمارستان‌ها موثر هستند.

HEPA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این پژوهش که یافته‌های آن این هفته در ژورنال Nature منتشر شده است، اما هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده (داوری همتا) نشده است، نشان می‌دهند که این فیلترها ممکن است خطر انتقال کروناویروس جدید یا سارس- کوو-۲ در بیمارستان‌ها را کاهش دهد.

پژوهشگران بخش بیهوشی در دانشکده پزشکی بالینی در دانشگاه کمبریج انگلیس می‌نویسند که تجربه‌های قبلی‌شان توانایی فیلترهای هپا را در پاک کردن ذرات غیرفعال در محیط‌های کاملا کنترل‌شده نشان داده بود، اما روشن نبود که آیا این فیلترها در شرایط دنیای واقعی مانند هم موثر هستند یا نه.

به گفته پژوهشگران بیمارستان از فیلترهای هوای پورتابل هنگام پر بودن بخش‌های ایزوله‌شان استفاده می‌کنند، اما لازم بود کارآیی این فیلترها ثابت شود تا استفاده از آنها باعث حس کاذب ایمنی نشود.

این پژوهشگران این فیلترها را در دو بخش کرونایی کاملا پر از بیمار – یک بخش عمومی و یک بخش مراقبت‌های ویژه نصب کردند. آنها از فیلترهای هپا استفاده کردند، زیرا این فیلترها توانایی تصفیه ذرات بسیار ریز را دارند.

آنها سپس نمونه‌های هوا از بخش‌ها در طول یک هفته هنگامی که این فیلترها نصب شده بودند و نیز در طول ۲ هفته بدون این فیلترها گردآوری کرند و یافته‌ها را با هم مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که ذرات شناور در هوای یا هوابرد حاوی کروناویروس در پنج روز پیش فعال کردن تصفیه هوا با فیلتر هپا و پرتوهای ماورای بنفش شناسایی شدند، اما در پنج روز فعال بون تصفیه هوا این ذرات وجود نداشتد و هنگام غیرفعال کردن تصفیه هوا در چهار روز از پنج روز دوباره ذرات حاوی ویروس شناسایی شدند.

به گفته این پژوهشگران ذرات شناور در هوا یا هوابرد حاوی کروناویروس در بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یو حتی هنگام غیرفعال بودن تصفیه هوا چندان قابل‌شناسی نبودند.

این پژوهشگران می‌گویند علت کاهش ذرات حاوی ویروس در بخش مراقبت‌های ویژه از جمله ممکن است مربوط به تکثیر آهسته‌تر ویروس در مراحل پیشرفته‌تر بیماری باشد، بنابراین تصفیه هوا از ذرات شناور حاوی ویروس در بخش‌های عمومی ممکن است مهمتر از بخش مراقبت‌های ویژه باشد.

این فیلترها همچنین به طور قابل‌توجهی  ذرات شناور در هوا یا «آئروسول‌های» حاوی میکروب‌های دیگر به طور قابل‌توجهی چه در بخش عمومی و چه در بخش مراقبت‌های ویژه کاهش دادند.

کارشناسان با توجه به این یافته‌ها می‌گویند تصفیه‌کننده‌های هوای دارای فیلتر هپا ممکن است شیوه آسان وارزان‌قیمتی برای کاهش خطر انتقال عوامل بیماری‌زا از راه هوا باشند.

کد خبر 632001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha