کارشناسان می‌گویند مولنوپیراویر، قرص تجربی جدید ساخته شده بوسیله شرکت مرک می‌تواند پیشرفت بالقوه مهمی در شیوه درمان کروناویروس ایجاد کند.

Merck

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این قرص با نام «مولنوپیراویر» طوری طراحی شده است که خطاهایی در رمز ژنتیکی ویروس کرونا ایجاد کند، در صورت تایید شدن، نخستین داروی ضدویروسی خوراکی برای کووید-۱۹ خواهد بود.

شرکت مرک و شرکت همکارش ریجبک بیوتراپیوتیکز می‌گویند قصد دارند هر چه زودتر از سازمان‌های ناظر در کشورها بخواهند تا این قرص را تایید کنند.

آمش آدالجا، محقق ارشد در مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «یک داروی خوراکی ضد ویروسی می‌تواند خطر بستری شدن را تاحدی کاهش دهد که تحولی در درمان کرونا به وجود آورد.»

آنچه در حال حاضر پزشکان برای درمان کووید-۱۹ در اختیار دارند، شامل داروی ضدویروسی تزریقی رمدسیویر و داروی کورتونی ژنریک دگزامتازون می‌شوند که هر دوی آنها هنگامی تجویز می‌شوند که بیمار قبلا بستری شده باشد.

رابرت دیویس، مدیر عامل شرکت می‌گوید: «این دارو دیالوگ درباره چگونگی درمان کووید-۱۹ را تغییر خواهد داد.»

آدالجا می‌گوید: « استفاده از درمان‌های موجود مشکل است و این داروها نیاز به تدارکات زیادی برای تجویز دارند. اما یک قرص خوراکی ساده می‌تواند این مشکلات را حل کند.»

شرکت‌ فایزر و شرکت داروسازی سوئیسی روش نیز در تلاش برای ساختن یک قرص ضدویروسی برای درمان کووید-۱۹ هستند. در حال حاضر، تنها داروی تاییدشده برای بیماران بستری‌نشده مخلوط آنتی‌بادی‌های مونوکلونال هستند که به صورت داخل‌وریدی تجویز می‌شوند.

آنالیز مقدماتی طراحی‌شده در بررسی شرکت مرک درباره داروی خوراکی جدیدش بر میزان بستری‌شدن و مرگ در میان افراد در معرض خطر بیماری شدید کووید-۱۹ متمرکز بود.  این آنالیز نشان داد ۷.۳ درصد افرادی که دوبار در روز برای پنج روز مولنوپیراویر دریافت کرده‌اند، بستری شده‌اند و هیچکدام از آنها تا روز ۲۹ پس از دریافت دارو نمرده‌اند. در حالیکه در گروه دریافت‌کننده دارونما ۱۴.۱ درصد افراد کارشان به بستری کشیده بود. همچنین در گروه دارونما هشت مورد مرگ رخ داده بود.

وندی هولمن، مدیرعامل شرکت ریجبک می‌گوید: «داروهای ضدویرسی که بتوان در خانه مصرف شود و افراد را مبتلا به کووید-۱۹ را از بستری شدن محافظت کند، در حال حاضر به شدت مورد نیاز هستند.»

پیشرفتی بزرگ

دانشمندان از امکان دسترسی به درمانی جدید که از ایجاد بیماری وخیم ناشی از کروناویروس جلوگیری کند، استقبال می‌کنند.

پیتر هوربی، استاد بیماری‌های عفونی نوظهور در دانشگاه آکسفورد می‌گوید:‌ «یک داروی ضدویروسی خوراکی ایمن، موثر و ارزان‌قیمت می‌تواند پیشرفت عظیمی در مبارزه بر ضد کووید-۱۹ ایجاد کند.»

در بررسی شرکت مرک، بیمارانی با ازمایش مثبت کرونا که بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ داشتند و بیشتر از پنج روز از بروز علائمشان نگذشته بود، شرکت داشتند. همه این بیماران دارای دست کم یک عامل خطرساز مربوط به پیامد بد بیماری مانند چاقی یا سالمندی بودند.

یک موضوع نگران‌کننده درباره داروهای هم‌رده با داروی مولنوپیراویر ارتباط آنها با نقائص هنگام تولد در بررسی‌های حیوانی بوده است. اما شرکت مرک گفته است که بررسی‌های مشابه درباره داروی مولنوپیراویر- برای مدت طولانی‌تر و با دوزهای بالاتر از مقدار مورد استفاده در انسان‌ها- نشان داده است که این دارو تاثیری بر DNA پستانداران ندارد.

مرک همچنین گفته است که با توجه به آزمایش‌های توالی‌یابی ژنتیکی ویروس‌ها، مولنوپیراویر بر ضد همه سویه‌های کروناویروس از جمله سویه‌ی بسیار واگیر دلتا که باعث موج اخیر همه‌گیری در جهان شد، موثر است.

به گفته مرک، میزان عوارض جانبی گزارش‌شده در هر دو گروه مولنوپیراویر و گروه دارونما مشابه بوده است، اما جزئیاتی در این باره ارائه نداده است.

شرکت مرگ می‌گوید انتظار دارد ۱۰ میلیون دوره درمانی از این دارو را تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کند. دولت آمریکا هم قراردادی برای خرید ۱.۷ میلیون دوره درمانی از این دارو را با قیمت ۷۰۰ دلار برای هر دوره در صورت تایید شدن آن بسته است.

مرک قراردادهایی با دولت‌های دیگر هم برای فروش این دارو بسته است و در حال مذاکره با دولت‌های دیگر هم هست این شرکت می‌گوید این دارو را بر اساس معیارهای درآمدهای کشورها قیمت‌گذاری چندگانه خواهد داشت.

مرک همچنین موافقت کرده است که مجوز تولید این دارو را به چند شرکت داروسازی ژنریک مستقر در هند هم بدهد تا این دارو با قیمت ارزان در اختیار کشورهای با درآمد پایین و متوسط قرار گیرد.

مولنوپیراویر همچنین در حال بررسی در کارآزمایی مرحله سوم برای پیشگیری از عفونت کرونا در افراد قرارگرفته در معرض کروناویروس است.

کد خبر 630029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha