سارا عافیت‌طلب: بعضی از اسب‌ها آرام و بعضی خروشان و ناآرام هستند؛ همگی از همان واقعه‌ی تاریخی مشهور حکایت می‌کنند. اسب‌های «محمدعلی ترقی‌جاه»، سردرگم و بی‌سوارند، انگار فاجعه‌ی ظهر عاشورا را درک می‌کنند و رنگ‌های متفاوتشان، نشانی از بی‌تابی و آشوب با خود به‌همراه دارند. تابلوهای نقاشی‌خط که با پیچ‌وتاب زیبا حروف مقدس را به تصویر کشیده‌اند.

سلامی به مکتب سقاخانه

نمایشگاه «سفیر، جست‌وجو در روایتی معاصر»، هم‌زمان با محرم ۱۴۴۳ هجری قمری کار خود را آغاز کرده و ۲۲ اثر نقاشی‌خط  از ۱۷ هنرمند در پردیس گالری ملت به‌نمایش گذاشته شده است؛ آثار زیبایی از «محمد احصایی»، «ایرج اسکندری»، «نصرالله افجه‌ای»، «ناصر اویسی»، «احمد آریامنش»، «عباس بلوکی‌فر»، «صادق تبریزی»، «محمدعلی ترقی‌جاه»، «جلیل رسولی»، «حسن روح‌الامین»، «هادی روشن ضمیر»، «علی شیرازی»، «عین‌الدین صادق‌زاده»، «محمد فاسونکی»، «مهدی فلاح»، «یدالله کابلی» و «احمد محمدپور».
«مهرنوش برادران»، مسئول گالری پردیس ملت درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: «از آن‌جایی که زمان برگزاری نمایشگاه هم‌زمان با ماه محرم بود، از هنرمندانی دعوت کردیم که در آثارشان به نشانه‌های مذهبی و ایرانی پرداخته بودند؛ مانند نقاشی‌خط‌ها که می‌تواند شامل اشعار مذهبی و فونت‌های ابداع‌شده در خوش‌نویسی باشد.»
او درباره‌ی سبک نقاشی‌ها می‌گوید: «نقاش‌ها همگی از مکتب سقاخانه هستند یا در دوره‌ای آثاری در این مکتب خلق کرده‌اند. پیدایش نقاشی‌خط از مکتب سقاخانه است.» شاید بپرسی مکتب سقاخانه چیست؟ در دهه‌ی ۴۰ شمسی، گروهی از هنرمندان ایرانی با استفاده از هنرهای تزئینی، سنتی و دینی ایران و عناصر مدرن، آثار ارزشمندی خلق کردند که به مکتب سقاخانه معروف شد.
برادران می‌گوید:‌ «آثار مرحوم «رضا مافی» از پیشگامان هنر نقاشی‌خط هم تحت‌تأثیر این مکتب بود. بعضی از آثار را از خود هنرمندان گرفتیم و آثار برخی دیگر از هنرمندان را که در قید حیات نیستند، از مجموعه‌داران جمع‌آوری کردیم.»
بعد از تعطیلی گاه و بی‌گاه گالری‌ها، تماشای آثاری هنری از نزدیک برایم لذت‌بخش است. سر ظهر است و هیچ‌کس در گالری نیست. می‌توانم با خیال راحت تابلوها را تماشا کنم. این نمایشگاه از سوم شهریور شروع شده و تا دوم مهرماه، هرروز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در طبقه‌ی منفی‌دوی پردیس گالری ملت، به نشانی خیابان ولی‌عصرعج، ابتدای بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، پذیرای علاقه‌مندان به تماشای آثار نقاشی‌خط است.

کد خبر 625370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha