خبر درگذشت «علی سلیمانی» در بامداد دومین روز از ماه محرم در اثر ابتلا به بیماری کرونا برای دوستان، آشنایان و به‌ویژه اهالی محله جوادیه آنقدر تکان‌دهنده و ناراحت‌کننده بود که کسی نمی‌توانست این واقعه تلخ را باور کند و با آن کنار بیاید.

مرحوم علی سلیمانی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  یادم هست که در ایام محرم چند سال پیش با او در زادگاهش قرار مصاحبه گذاشتیم و سلیمانی با همان اخلاق و منشی که از هنرمندان جنوب شهری سراغ داریم به خواسته ما پاسخ مثبت داد و ساعاتی را در کوچه و پسکوچه‌های محله جوادیه با هم گذراندیم. علی از کوچه شهید رحمانی‌پرست که آنجا بزرگ شده بود تا بازیگوشی‌هایی که در مدرسه‌هابیل داشته صحبت کرد و البته هیأت حضرت علی اصغر(ع) که همه دوران کودکی تا جوانی‌اش را آنجا گذرانده بود و با حضور در فضای معنوی هیأت بار دیگر ارادت قلبی‌اش به اهل‌بیت و امام حسین(ع) را نشان داد.
علی سلیمانی بزرگ شده مکتب اهل‌بیت(ع) بود و همیشه خودش را با افتخار خادم حسینی معرفی می‌کرد و به تقدیر الهی در ایام محرم نیز آسمانی شد و به همین بهانه سراغ هنرمندان و بازیگران محله جوادیه و کسانی که با او سابقه دوستی داشتند رفتیم تا آنها از اخلاق ومنش هنرمند هم‌محله‌ای بیشتر برای ما حرف بزنند.

خانه قدیمی علی سلیمانی که دوران کودکی و نوجوانی‌اش را گذرانده در کوچه شهید «احمد رحمانی پرست» و در خیابان ۱۰ متری دوم جوادیه واقع بوده است؛ جایی که هنوز حال و هوای دوران قدیم را با خود دارد مثل هیأت حضرت علی اصغر(ع)..

اهالی از اخلاق و منش مرحوم «علی سلیمانی» می‌گویند | خوش اخلاق و مردمدار بود

  • دل و زبان علی یکی بود

علی سلیمانی نوجوانی ۱۰ ساله بود که با فعالیت‌های هنری پایگاه بسیج امام رضا(ع) آشنا شد. جایی که نقش و تأثیر بسیاری در مسیر زندگی و انتخاب حرفه بازیگری او داشت. اگر از کنار پل سواره‌روی جوادیه عبور کنید ساختمان قدیمی این پایگاه بسیج را خواهید دید. محلی که سلیمانی بخشی از دوران زندگی را آنجا گذرانده است. استاد «حسین پرستار» بازیگر پیشکسوت که خودش نیز اهل جوادیه بوده یکی از افرادی است که با خلق و خو و اخلاق مرحوم «علی سلیمانی» آشنایی کامل داشته و درباره نحوه دوستی با این هنرمند هم‌محلی می‌گوید: «حدود سال ۱۳۶۵ بین سینما شیرین و توسکا در محله جوادیه، پایگاه بسیج امام رضا(ع) فعالیت گسترده‌ای داشت و یکی از برنامه‌های پرمخاطبش کارگاه آموزش بازیگری بود.

بنده نیز همراه استاد «اسرافیل علمداری» به هنرجویان آموزش بازیگری، درس بیان و بدن می‌دادیم والبته دکتر شریفی‌فر کتاب‌های مربوط به بازیگری را برای بچه‌ها تفسیر می‌کرد. یادم می‌آید علی همراه با «سیروس همتی» با ذوق و شوق در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند و بعدها دامنه کارشان را به خانه فرهنگ حر و... گسترش دادند.» وی درباره مهم‌ترین ویژگی اخلاقی سلیمانی می‌گوید: «از دست دادن علی واقعاً برای همه ما سخت است. او بسیار خوش‌اخلاق و مردمدار بود و در سخت‌ترین شرایط به این فکر بود که برای مردم‌کاری کند. یکی دیگر از ویژگی‌هایش این بود که صفای دل داشت و دل و زبانش یکی بود و همین موضوع باعث شده بود تا به چهره محبوب و مردمی تبدیل شود.»

اهالی از اخلاق و منش مرحوم «علی سلیمانی» می‌گویند | خوش اخلاق و مردمدار بود

  • در ایام محرم هرکاری داشت کنار می‌گذاشت

«سیروس همتی» نیز یکی از دوستان نزدیک سلیمانی است که از دوران نوجوانی با این هنرمند هم‌محله‌ای رفاقت داشته و اکنون از اینکه او را در کنارش نمی‌بیند بسیار اندوهگین و ناراحت است. همتی مهم‌ترین ویژگی سلیمانی را محبت و ارادت بر آستان اهل‌بیت(ع) عنوان می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «هرسال با فرارسیدن ایام محرم و شروع مراسم عزاداری شهادت سیدالشهدا(ع) همه امور و کارهایش را کنار می‌گذاشت و به‌عنوان خادم حسینی در برپا کردن تکیه و هیأت مشارکت می‌کرد. عقیده داشت که خدمت کردن درهیأت عزاداران ابا عبدالله(ع) جز لطف و عنایت خدا چیز دیگری نیست و همیشه و در همه جا با افتخار می‌گفت که من حسینی‌ام و فدایی حسین(ع).»
این بازیگر هم‌محله‌ای از دیگر صفات بارز سلیمانی را حس غمخواری نسبت به افراد درمانده و گرفتار عنوان می‌کند و می‌گوید: «همان‌طور که پیش‌تر گفتم علی بچه هیأتی بود و روحیه کمک به محرومان و خانواده‌های فقیر را از همان دوران نوجوانی با خود داشت. هرجا که فقیر و نیازمندی را می‌دید دور از چشم دیگران کمکشان می‌کرد و از این قبیل کارها لذت فراوانی می‌برد.» همتی در بخش پایانی گفته‌های خود به علاقه‌مندی علی سلیمانی به مطالعه و کتابخوانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «هرجا احساس می‌کرد که احساس افت علمی می‌کرد می‌گفت که «باید مطالعه کنم؛ باید مطالعه کنم» و ساعت‌ها با کتاب‌هایش خلوت می‌کرد تا به آنچه می‌خواست برسد.»

اهالی از اخلاق و منش مرحوم «علی سلیمانی» می‌گویند | خوش اخلاق و مردمدار بود

  • میدان ساعات؛ اثری که در تاریخ ثبت می‌شود

مرحوم علی سلیمانی به نقش‌آفرینی در فیلم‌های مذهبی و دینی علاقه فراوانی داشت. مثلاً یکی از آثار ماندگار او ایفای نقش درتله فیلم «میدان ساعات» بود که در ایام محرم از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شد. علی در این فیلم در نقش بهلول ظاهر شده و با هنرمندی تمام مظلومیت کاروان اسرای کربلا و یاران امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارد. خیلی‌ها از جمله هنرمندان و بازیگران عقیده دارند که آثاری چون تله‌فیلم «میدان ساعات» که روایتگر حادثه عظیم عاشوراست در تاریخ هنر ایران ثبت و ضبط خواهد شد. البته سلیمانی آثار ماندگار دیگری هم دارد مثلاً در سریال تلویزیونی «معمای شاه» نقش دکتر فاطمی را در آن دوران پرالتهاب، تاریخی و سرنوشت‌ساز بازی کرده است.

اهالی از اخلاق و منش مرحوم «علی سلیمانی» می‌گویند | خوش اخلاق و مردمدار بود

  • خاطره‌ای از زبان مرحوم علی سلیمانی مادرم روی کفش نو چای می‌ریخت!

سال ۹۷ که برای تهیه گزارش به محله جوادیه رفته بودیم مرحوم «علی سلیمانی» خاطره‌ای برایمان تعریف کرد که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم. او درباره اوضاع و احوال تهران قدیم، آمد و رفت اهل محل و حق همسایگی به نکته جالبی اشاره کرده بود. مرحوم سلیمانی تعریف کرده بود که آن زمان اهل محل و همسایه‌ها خیلی بیشتر مراقب رفتار و اعمالشان بودند. مثلاً مرحومه مادر علی سلیمانی که بین اهالی به «عصمت خاله» شهرت داشت خیلی به این آداب و رفتارها مقید بود. هر وقت با علی و خواهر و برادرهایش برای خرید کفش نو عید به بازار می‌رفت اگر می‌توانست برای بچه‌های همسایه هم خرید می‌کرد و اگر نمی‌توانست موقع بازگشت به خانه قبل از اینکه بچه‌ها با کفش نو بیرون بروند یک لیوان چای روی آنها می‌ریخت تا رنگ و رویشان عوض شود و نو به نظر نرسند چون از اینکه بچه‌های فقیر این کفش‌های نو را ببینند و غصه بخورند خیلی ناراحت می‌شد.

کد خبر 622364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha