دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود نابسامانی کمی، کیفی و قیمت نان، وزارت بازرگانی راهکار نهایی ساماندهی بازار این کالا را در تولید نان صنعتی قلمداد می‌کند.

این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین آمارها اکنون سهم نان صنعتی در تامین نیاز مردم به این کالای راهبردی کمتر از 10درصد است.

با این وجود به‌نظر می‌رسد موضع‌گیری انفعالی این وزارتخانه در مورد نابسامانی قیمت و کیفیت نان ناشی از رویکرد حمایت از تولید نان صنعتی است. در شرایطی که هر ساله‌حجم بسیار بالایی از یارانه‌های دولت به تولید گندم، آرد و نان تخصیص می‌یابد، سیاستگذاری‌های بازار نان قادر به جلب رضایت مصرف‌کنندگان نبوده و این روند موجب شده است تا نانوایان به‌دلیل تثبیت قیمت و افزایش هزینه تمام شده تولید نان، کاهش کمی، کیفی و افزایش قیمت نان را به‌عنوان راهکار جبران هزینه دنبال کنند.

از سوی دیگر دستگاه‌های متولی امر هیچ اقدام عاجلی برای ساماندهی بازار نان به عمل نیاورده و مباحث مطرح شده در زمینه افزایش رسمی قیمت و اعمال نظارت بیشتر بر بازار نان همچنان مسکوت مانده است.

نابسامانی بازار نان موجب شده است اکنون نظام چند نرخی درباره یک نوع نان در نقاط مختلف شهر تهران اعمال شود. اکنون نرخ هر عدد نان لواش به 20 تا 25 تومان رسیده، یا انواع نان سنگک با نرخ‌های 200تا 1000 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و با این روند به‌نظر می‌رسد پرداخت بخش بیشتری از یارانه نان توسط مصرف‌کنندگان رویکردی است که در سایه سیاست سکوت دستگاه‌های ذی‌ربط مورد توجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر با وجود وعده‌ها و حمایت‌های وزارت بازرگانی برای توسعه تولید نان صنعتی به‌نظر‌می‌رسد به‌دلیل نبود فرهنگ مصرف این نوع نان و نبود گرایش نانوایان سنتی به تولید این نوع نان، روند تولید نان صنعتی در کشور چندان مطلوب نبوده  است.

کد خبر 61524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز