دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان توسعه تجارت ایران طی بخشنامه‌ای اقلامی که نیازمند اخذ مجوز صادراتی از وزارت بازرگانی و یا سایر سازمان‌ها هستند را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، اداره کل مقررات صادرات و واردات این سازمان طی بخشنامه‌ای ضمن نامبردن از 12 بند به عنوان اقلامی که نیازمند اخذ مجوز از وزارت بازرگانی و یا سایر سازمان‌ها هستند کلیه اقلام تولید داخلی به جز موارد قیدشده را با ذکر رعایت سایر مقررات و براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فارغ از نیاز به اخذ مجوز دانست.

12 قلم انواع کالای نیازمند اخذ مجوز صادراتی به شرح ذیل می‌باشد.


1- اقلام یارانه‌ای (طبق بخشنامه شماره 788/210 مورخ 19/3/1387 به اضافه تکمیل طبق سایر بخشنامه‌ها)

- روغن نباتی
- شیر
- انواع کودشیمیایی
- سیمان خاکستری و کلینکر آن
- انواع واکسن دام و طیور و سموم دامی و مواد ضد عفونی‌کننده و مواد بیولوژیک
- کمباین 955 تولیدی شرکت کمباین‌سازی ایران
- تراکتور 399 تک و جفت دیفرانسیل
- لاستیک ماشین‌آلات سنگین و راهسازی وارداتی در صورت استفاده از یارانه
- آرد
- نان و نان خشک

2- صادرات اقلام موضوع کنوانسیون‌های بین‌المللی مواد مخدر (4 کنوانسیون)، کنوانسیون CITES، کنوانسیون سلاح های شیمیایی، کنوانسیون بازل و نظایر آن مستلزم رعایت مفاد کنوانسیون‌های مذکور است.

3- اقلام مشمول فصل 93 طبقه‌بندی HS به جز ساچمه تفنگ بادی

4- اقلام دامی یا نباتی که جنبه ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط زیست دارند.

5- صادرات ماشین‌آلات خط تولید به جز آنهایی که توسط واحدهای تولیدی دارای پروانه تولید این قبیل ماشین‌آلات تولید شده‌اند، مستلزم تاییدیه وزارت صنایع و معادن می‌باشد.

6- صادرات هر نوع چوب خام و کارنشده به هر شکل، اعم از الوار، تخته، گرده بینه و هیزم و تنه و نیز ذغال چوب به جز زغال فشرده (صنعتی) تولیدشده از ضایعات زغال چوب به موجب تبصره 5 ماده (15) قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها ممنوع است.

7- 51 قلم محصولات پتروشیمی موضوع بخشنامه شماره 20789/2/85 مورخ 30/11/1385

8- صادرات حلال ها و روغن موتور مستلزم داشتن نشان استاندارد و درج مشخصات کالا و تولیدکننده بوده و با رعایت ضوابط اعلامی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان پذیر می باشد.

9- صادرات کالا با نام و نشان تجاری مستلزم ثبت آن در ایران طبق مقررات می‌باشد و صادرات کالا با مارک‌های ثبت‌شده در کشورهای عضو کنوانسیون پاریس مستلزم اخذ اجازه استفاده از دارنده نشان می‌باشد.

10- صادرات هر نوع کالا که بر روی آن به محل ساخت و تولید غیر از ایران شده باشد تنها با ارائه مدارک واردات مجاز می‌باشد.

11- پرداخت بهره مالکانه برای اقلام فرعی جنگلی و عوارض صادراتی برای کالاهایی که مشمول چنین عوارضی می‌باشد الزامی است.

12- صادرات نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های سرچاهی و پالایشگاهی به موجب قانون نفت و اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و رعایت نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری مستلزم رعایت مقررات کالاهای نفتی می‌باشد.

کد خبر 62214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز