دومین جدول قطعی برق تهران از طرف شرکت توزیع برق منتشر شده است.

لامپ اضافی خاموش

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی:   با آغاز تیر ماه، پرمصرف‌ترین روزهای سال برای انرژی برق هم از راه رسیده و تا پایان شهریور ماه، اگر الگوی مصرف کاهش پیدا نکند، شاهد ادامه این قطعی برق خواهیم بود. پهنه شمال تهران گرچه به دلیل تراکم پایین جمعیت نسبت به دیگر مناطق، میزان مصرف برق کمتری دارد اما سرانه مصرف برق در این منطقه یعنی نسبت میزان مصرف برق هر شهروند ساکن این مناطق از دیگر شهروندان بیشتر است. به گفته شرکت توزیع برق شمال تهران، کولرهای گازی پرمصرف‌ترین وسایل برقی در این مناطق در تابستان هستند. با توجه به اینکه حدود نیمی از مصرف برق تهران مربوط به مشترکان خانگی است، با صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانیم سهم قابل توجهی در کاهش مصرف برق طی تابستان داشته باشیم.  

  • وسایل پر مصرف را بشناسیم

کولر گازی و ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی از جمله پرمصرف‌ترین لوازم برقی خانه هستند. یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق و کم کردن بار مصرف برق در ساعات اوج مصرف، این است که در این ساعات تا جای ممکن از این لوازم استفاده نکنیم. یا در صورت نیاز از استفاده از کولر گازی در ساعات اوج مصرف، آن را در حالت فن قرار دهیم تا مصرف برق آن کمتر شود.

  • برچسب انرژی

برچسب انرژی نشاندهنده میزان مصرف هر وسیله برقی است. با استفاده از وسایلی که برچسب انرژی A یا B دارند، می‌توان تا حد زیادی مصرف برق را کم کرد. به‌طوری که گاهی لوازم برقی به ظاهر کم‌مصرف با برچسب انرژی نامناسب، برق بیشتری نسبت به لوازم پرمصرف اما دارای برچسب انرژی سبز مصرف می‌کنند.

  • روشنایی مخفی

بخش قابل توجهی از میزان مصرف برق خانگی مربوط به لوازم روشنایی است. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، مصرف برق را ۵ برابر کمتر از لامپ‌های رشته‌ای می‌کند. از طرفی طی سال‌های گذشته برای زیبایی سالن‌های پذیرایی نورهای مخفی کار گذاشته شده در گچکاری سقف در شمال تهران رواج زیادی داشته. این لامپ‌ها به دلیل تعدد روشنایی‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و از طرفی قرار داشتن در میانه آرک‌های سقف، باعث می‌شود میزان بهره‌وری از آن کم شود. لوستر و روشنایی‌هایی که تعداد شاخه‌های نوری زیادی دارند هم از دیگر لوازم برقی هستند که مصرف برق را افزایش می‌دهند.

  • وسایل برقی متناسب با نیاز

برنامه خشک کن لباس، برق زیادی مصرف می‌کند. در صورتی که امکان خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد را داریم از استفاده از خشک‌کن بپرهیزیم. کاهش استفاده از لوازم برقی به‌خصوص در تابستان، حتی به اندازه یک لامپ توسط هر خانوار، ‌می‌تواند کمبود برق را جبران و از خاموشی‌ها جلوگیری کند.

  • کولر در سایه

استفاده از سایبان برای کولرهای آبی و همچنین عایق کردن کانال کولر که در فضای باز قرار دارد، کمک زیادی به خنک‌تر شدن هوای خانه و افزایش بهره‌وری سیستم سرمایشی می‌کند. بد نیست بدانید استفاده از سایبان برای کولرهای گازی هم مصرف برق این لوازم را تا ۲۰‌درصد کاهش می‌دهد. کاشت درخت در نزدیکی کولر گازی و استفاده از سایه آن هم برای خنک کردن کولر و هم برای دریافت هوای تازه و تمیز توسط کولر مؤثر است.

۱ بامداد تا ۶ صبح، ساعات کم‌باری مصرف برق در تهران است.
۴.۱ هزینه معمول مصرف برق در این ساعات از روز در قبض برق مشترکان محاسبه می‌شود.

۲۰ درصد کاهش مصرف انرژی در کولرهای گازی، تنها با استفاده از حالت فن در ساعات شب برقرار می‌شود.

۱۵ درصد از مشترکان شهر تهران در دسته مشترکان پرمصرف قرار دارند.

۱۶ درصد افزایش هزینه تعرفه برق در ساعات اوج مصرف برق برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شده است.

۴ برابر شرایط عادی، هزینه مصرف برق در ساعات اوج مصرف است.

۴۵ درصد از برق مصرفی شهر تهران مربوط به مشترکان خانگی است.

۲۶ درصد از مصرف برق خانگی در تابستان مربوط به سیستم سرمایشی است.

کد خبر 609679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha