همشهری‌آنلاین: رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت با وجود همه تلاشهای رژیم صهیونیستی برای برهم زدن روابط جمهوری اسلامی ایران با سوریه ، روابط دو کشور راهبردی است

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی که به دمشق سفر کرده است امروز (27 مرداد) در جمع کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران در سوریه تاکید کرد رژیم صهیونیستی درپی تیره کردن روابط کشورمان با سوریه از هر راه ممکن است، اما با وجود همه این تلاشها تاکنون موفق به برهم زدن روابط خوب میان دو کشور نشده است.

وی روابط میان تهران و دمشق را در بهترین سطح توصیف و تصریح کرد روابط میان دو کشور که از زمان ریاست جمهوری حافظ اسد بنا شد در 30 سال گذشته روز به روز در حال گسترش است و اکنون بشار اسد درصدد تحکیم روابط دو طرف در همه زمینه‌ها بویژه در زمینه مسائل اقتصادی است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با قدردانی از اقدامات صورت گرفته برای تعمیق روابط اقتصادی میان ایران و سوریه، حضور ایران در بخش‌های مختلف بویژه در صنعت خودرو‌سازی در سوریه را بسیار خوب خواند و بر لزوم کیفیت بخشیدن به محصولات تولیدی کشورمان برای حضور بهتر و گسترده تر در بازار این کشور تاکید کرد.

وی لزوم برنامه ریزی مناسب‌تر برای قرار گرفتن شمار بیشتری از زائران ایرانی در قالب کاروانهای اعزامی زیر نظر سازمان حج و زیارت را خاطرنشان کرد و افزود در زمینه خدمات رسانی به زائران‌، برخی نارسایی ها هم وجود دارد و عمده آن خارج از اختیارات سازمان حج و زیارت است که برای رفع آنها باید چاره اندیشی و تدبیر شود.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به زمینه های بسیار خوب فراهم شده برای اقدامات فرهنگی در سوریه، گسترده تر کردن این فعالیت ها را خواستار شد.

پیش از سخنان رئیس دفتر مقام معظم رهبری، شماری از مسئولان ایرانی مقیم سوریه درباره روابط دو کشور در زمینه‌های زیارتی و سیاحتی، اقتصادی، فرهنگی و هنری، آموزشی‌و‌آموزش عالی گزارش دادند.

بر اساس این گزارش‌، اکنون 60 درصد زائران ایرانی، در قالب کاروانهای حج و زیارت به سوریه سفر می‌کنند، همه زائران ایرانی بقاع متبرکه در سوریه بیمه هستند، صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به سوریه در سال به مرز یک میلیارد و 300 هزار دلار رسیده است، بیست طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های ساخت تونل، سیلو و نیروگاه برق در سوریه بدست متخصصان و شرکتهای ایرانی در حال اجراست، 3 گروه زبان فارسی در دانشگاههای دمشق‌، حمص و حلب دایر شده است.

اکنون 400 دانشجوی سوری مشغول تحصیل در رشته زبان فارسی هستند، 400 دانشجوی ایرانی در دانشگاههای سوریه در مقاطع کارشناسی تا دکترای عمومی و تخصصی مشغول تحصیل هستند و همین تعداد دانش آموز ایرانی نیز در مجتمع های آموزشی ایران در سوریه تحصیل می کنند.

کد خبر 60786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز