همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاددر مصاحبه مطبوعاتی مشترک با عبدالله گل گفت: با حفظ حقوق مسلم و قانونی خودمان، مذاکرات ژنو را ادامه می‌دهیم و از هر ابتکار جدیدی که توسط دوستانمان انجام شود، نیز استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، احمدی ن‍ژاد که برای یک سفر دو روزه کاری به استانبول سفر کرده است، پس از دیدار با "عبدالله گل" رییس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترکی افزود: ما معتقدیم گفت‌وگو بهترین راه است و همیشه برای آن اعلام آمادگی کرده‌ایم. ما فکر می‌کنیم پایبندی به قانون و گفت‌وگو بهترین راه حل مسایل است.

رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از این که مقامات ترکیه همیشه تلاش کرده‌اند موضوع هسته ای ایران در فضایی آرام با گفت و گو و از راه دیپلماتیک حل و فصل شود؛ و نیز تلاش های آقای عبدالله گل در حمایت از حقوق قانونی ملت ایران تشکر می‌کنیم.

 Iranian President Mahmoud Ahmadinejad (L) reaches for a handshake with his Turkish counterpart Abdullah Gul during a joint news conference at Ciragan Palace in Istanbul August 14, 2008. REUTERS/Fatih Saribas (TURKEY)

احمدی نژاد با اشاره به بسته‌های پیشنهادی ایران و غرب تصریح کرد: یک بسته ای را ما به آنان پیشنهاد دادیم و بسته ای را نیز آنان به ما پیشنهاد دادند. فکر می کنیم که منطقی این است که روی مشترکات دو بسته باید گفت و گو کنیم و به تفاهم برسیم، این می تواند مقدمه خوبی باشد در توافق؛ در مسایل اختلافی از هر ابتکار عملی که در توسعه و تحکیم این روند حمایت کند ما استقبال می کنیم.

"عبدالله گل" رییس جمهوری ترکیه نیز با بیان اینکه در باره برنامه هسته ای ایران و مسایل منطقه ای با رییس جمهوری ایران گفت و گو کرده است، گفت: ترکیه خواهان حل مساله هسته ای ایران از طریق سیاسی است و روند سازنده ای در مورد بسته پیشنهادی 1+5 آغاز شده است.

رییس جمهوری ترکیه افزود: آنکارا امیدوار است که این روند به خوبی پیش برود و در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

روابط ایران و ترکیه روابطی عمیق و رو به گسترش است

احمدی نژاد مناسبات و روابط ایران و ترکیه را عمیق ، برادرانه و رو به گسترش ارزیابی کرد و گفت:مذاکرات جامع ، سازنده و مفیدی با همتای ترکیه ای خود انجام داده است.
وی افزود: دیدگاه های دو کشور در مسایل منطقه ای و بین المللی به هم نزدیک است و در بیشتر موارد از اتفاق نظر برخورداریم.

وی با اشاره به توافقات مهمی که بین دو کشور به دست آمده است، افزود: انشاءالله این توافقات موجب جهش در گسترش مناسبات و همکاری‌ها در عرصه‌های منطقه ای و بین‌المللی خواهد شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از سفرش به ترکیه و نتایج به دست آمده در آن، تصریح کرد: روابط عمیق و گسترده ای بین دو کشور وجود دارد و محدودیت و مانعی برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات با کشور دوست، ترکیه نمی بینیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: مناسبات تجاری دو کشور طی چهار سال آینده از 10میلیارد دلار فعلی به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

احمدی نژاد افزود: در زمینه های سرمایه گذاری مشترک در انرژی نفت، گاز و برق به توافقات خوبی دست یافتیم.


رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمینه های حمل و نقل و راه آهن هم مناسبات توسعه خواهد یافت و سال آینده نیز به عنوان سال ایران و ترکیه در عرصه فرهنگی نامگذاری شده که برنامه هایی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

ایران و ترکیه دو کشور بزرگ، قدرتمند و تاثیرگذار منطقه هستند

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با عبدالله گل تصریح کرد: دو کشور بزرگ ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه هستند.

 رییس جمهوری ایران با بیان این که ترکیه کشور همسایه، دوست و برادر ایران است، افزود: احساس ما در ترکیه این است که در خانه خود و در بین برادران خود هستیم و به مردم عزیز و با فرهنگ و تمدن ساز ترکیه سلام گرم دارم.

احمدی نژاد در باره مذاکراتش با عبدالله گل اظهار داشت: گفت و گوهای گسترده و صمیمانه و سازنده ای با برادرم آقای عبدالله گل داشتیم ، مشورت های بین دو کشور و گفت و گوها باعث نزدیکی فراوان دیدگاهها و عمل در مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی شده است.

وی گفت: با توجه به اراده حاکم در دو کشور افزایش حجم تجارت به 20 میلیارد دلار قابل دسترسی خواهد بود.

رییس جمهوری کشورمان همکاری های فرهنگی دو کشور را فرصت خوبی برای آشنایی دو ملت دانست و افزود: آشنایی مردم دو کشور فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ، تمدن، توانمندی ها و ویژگی های کم نظیر به مردم جهان خواهد بود.

رییس جمهوری ایران در ادامه به توافقات امنیتی دو کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه مسایل امنیتی ، مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر توافقات خوبی داشتیم که به صورت دوجانبه و چند جانبه آن را عملی خواهیم کرد.

دکتر احمدی نژاد به تحولات عراق اشاره کرد و با تاکید بر این که در مسائل منطقه ای هر دو (ایران و ترکیه) معتقدیم که یک عراق متحد، یکپارچه، مستقل و مقتدر به نفع امنیت منطقه خواهد بود، افزود: از روند سیاسی در عراق حمایت می کنیم و امیدواریم که دولت قانونی عراق همه امور کشور را در اختیار بگیرد و کشور را به طور کامل به لحاظ امنیتی و سایر جهات اداره کند.

احمدی نژاد با بیان این که فکر می کنیم در شرایطی که کشورعراق تحت اشغال است نباید مسائلی به ملت عراق تحمیل شود که آینده این کشور و منطقه را دچار چالش و مشکل کند، افزود: با همین نگاه همکاری های سه جانبه و چند جانبه را مورد تاکید قرار دادیم.

رییس جمهوری کشورمان در باره تنش هایی که به تازگی در منطقه به وجود آمده است، نیز تصریح کرد: هر دو (ایران و ترکیه) معتقدیم که باید با گفت و گو و تلاش های منطقی مسائل را حل و فصل کنیم.

قدردانی احمدی نژاد از تلاش های ترکیه در حمایت از حقوق قانونی ملت ایران

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه این مصاحبه مطبوعاتی مشترک در استانبول گفت: در موضوع هسته ای از تلاش های برادرانمان در ترکیه به خصوص آقای "عبدالله گل " در حمایت از حقوق قانونی ملت ایران صمیمانه تشکر می کنیم.

احمدی ن‍ژاد افزود: از این که (مقامات دولت ترکیه) همیشه تلاش کرده اند این موضوع در فضایی آرام با گفت و گو و از راه دیپلماتیک حل و فصل شود، تشکر می کنیم.

احمدی تژاد با اشاره به این که معتقدیم گفت و گو بهترین راه است و همیشه برای آن اعلام آمادگی کرده ایم، تصریح کرد: ما فکر می کنیم پایبندی به قانون و گفت و گو بهترین راه حل مسائل است، ما با حفظ حقوق مسلم و قانونی خودمان مذاکرات ژنو را ادامه می دهیم و از هر ابتکار جدیدی که توسط دوستانمان انجام شود نیز استقبال می کنیم.

احمدی ن‍ژاد درباره تحولات منطقه و جهان نیز گفت: ما تحولاتی را که در منطقه و در سطح جهان در حال وقوع است مورد بررسی قرار داده ایم و ضرورت آمادگی در برخورد با این تحولات و همکاری های مشترک را مورد تاکید قرار دادیم.

رییس جمهوری کشورمان گفت: از پیشرفت ترکیه استقبال می کنیم و از آن خوشحالیم و مطمئن هستیم همین احساس در برادرانمان در ترکیه نیز وجود دارد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری از ترکیه که در مورد برنامه هسته ای ایران و دستاورد این سفر پرسید، گفت: ما ترکیه را کشوری مستقل و خاستگاه تمدن و فرهنگ می‌شناسیم و صدها سال است که با هم روابط دوستانه و برادرانه داریم. توسعه روابط و پیشرفت دو کشور به ضررهیچ کس نیست بلکه به نفع دو ملت ،به نفع امنیت منطقه و صلح جهانی است.

وی تصریح کرد: موضوع هسته ای ایران یک موضوع کاملا روشن است ، نه یک موضوع فنی و نه یک مسئله حقوقی، بلکه یک مساله کاملا سیاسی است، دولت آمریکا 30سال است که با ملت ما مقابله می کند هر زمان به یک بهانه ای، آن وقتی هم که مساله هسته ای نبود به بهانه های واهی ما را تحریم کردند.

احمدی نژاد اظهار داشت: مساله هسته ای فقط بهانه ای است که دولت آمریکا بدخواهی‌های خود را نسبت به ملت ما نشان دهد، البته در این مساله ما مسیر طولانی را طی کردیم ،خوشبختانه همه طرفها به این نتیجه رسیدند که این مساله تنها از طریق گفت و گو قابل ادامه دادن است.

ایشان با اشاره به این که ما هم از گفت و گو استقبال کردیم و صحبت های خوبی در ژنو انجام شد، تصریح کرد: ما از ادامه این گفت و گوها استقبال می کنیم و فکر می کنیم مسیر درستی باز شده است.

وی در باره بسته های پیشنهادی دو طرف مذاکره کننده در ژنو نیز افزود: یک بسته ای را ما به آنان پیشنهاد دادیم و بسته ای را نیز آنان به ما پیشنهاد دادند، فکر می کنیم که منطقی این است که روی مشترکات دو بسته باید گفت و گو کنیم و به تفاهم برسیم ، این می تواند مقدمه خوبی باشد در توافق؛ در مسائل اختلافی از هر ابتکار عملی که در توسعه و تحکیم این روند حمایت کند ما استقبال می کنیم.

احمدی نژاد با اشاره به نقش مثبت و سازنده ای ترکیه در مساله هسته ای ایران افزود: فکر می کنیم قانون برای همه و عدالت هم برای همه، لازم است این منطق و اصل رفع تنش ها و تفاهم است. یادتان باشد انرژی اتمی چیزی است که همه ملت ها به آن نیاز دارند و چند کشور خاص حق ندارند آن را در انحصار خود نگه دارند و به بهانه های واهی دیگر ملت ها را از آن محروم کنند.

وی افزود: از کارهای زشتی که اتفاق افتاد این بود که " انرژی اتمی " را معادل " بمب " قرار دادند ، کسانی که خودشان بدترین استفاده را از انرژی اتمی کردند و انبارهایشان پر از بمب است به بهانه بمب مانع از استفاده صلح آمیز ملت ها می شوند و ما فکر می کنیم این به ضرر همه بشریت است.

رییس جمهوری با اشاره به این که آنانی که بمب دارند باید در ذهنشان بین انرژی اتمی و بمب فاصله قرار بدهند تا همه ملت ها بتوانند از این انرژی پاک و تجدید شونده و رفیق محیط زیست استفاده کنند، افزود: امیدواریم که این منطق روشن را بفهمند، البته اگر نفهمند تغییری در واقعیت اتفاق نمی افتد، ما اهل گفت و گو هستیم بر اساس قانون و عدالت ،کسانی اگر به قانون و عدالت گردن ننهند خودشان ضرر خواهند کرد، تغییری در اراده ملت ایران اتفاق نخواهد افتاد. ما در همین زمینه ها با برادر عزیزم عبدالله گل گفت و گو کردیم ، فکر می کنم آینده بسیار روشن و درخشان است ، ما هم مشکل جدی در مقابل نمی‌بینیم .

عبدالله گل: امیدواریم مذاکرات هسته ای در کوتاه مدت به نتیجه برسد

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه نیز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با  محمود احمدی‌نژاد همتای ایرانی خود گفت که ترکیه به مناسبات خود با ایران اهمیت قائل است و در گفت و گو با همتای ایرانی توسعه مناسبات خوب بین دو کشور را مورد تاکید قرار داده است.

رییس جمهوری ترکیه در این کنفرانس خبری با اشاره به مذاکرات سازنده خود با ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و ترکیه دو کشور بزرگ منطقه هستند و مردم دو کشور با مناسبات تاریخی و علائق فرهنگی قوی بیش از چهار صد سال است که در صلح و آرامش در کنار هم زندگی مسالمت آمیز دارند.

عبدالله گل افزود : دو کشور هدف توسعه حجم تجارت خود به 20 میلیارد دلار را پیش بینی کرده اند و مقرر شده است این موضوع درنشست کمیسیون مشترک همکاری های تجاری ، اقتصادی ایران و ترکیه که قرار است در آینده ای نزدیک در تهران برگزار شود، مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالله گل اضافه کرد : در مورد همکاری های دو کشور در زمینه انرژی گاز، برق و نفت به طور گسترده گفت و گو شد و مساله کاهش میزان گاز صادراتی ایران به ترکیه در فصل زمستان و راه های مقابله با آن مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جمهوری ترکیه افزود : در مورد همکاری های دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، جرائم سازمان یافته و مبارزه با تروریسم توافقاتی نیز صورت گرفت.

عبدالله گل گفت: سال آینده پنجاهمین سالگرد عقد قرار داد همکاریهای فرهنگی ایران و ترکیه است و به این دلیل سال 2009 میلادی سال فرهنگی ایران و ترکیه نامگذاری شده و برنامه هایی تدوین خواهد شد.

گل با اشاره به این که در باره برنامه هسته ای ایران و مسائل منطقه ای با رییس جمهوری ایران گفت و گو کرده است، افزود: ترکیه خواهان حل مساله هسته ای ایران از طریق سیاسی است و روند سازنده ای در مورد بسته پیشنهادی 1+5 آغاز شده و آنکارا امیدوار است که این روند به خوبی پیش برود و در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

رییس جمهوری ترکیه افزود: در مورد تحولات قفقاز نیز گفت و گو شد و ترکیه با ابراز نگرانی از تحولات گرجستان خواهان برقراری صلح و ثبات در منطقه از طرق مسالمت آمیز می باشد.
وی درباره مسایل عراق نیز بر لزوم حفظ تمامیت ارضی ، یکپارچگی و وحدت ملی این کشور تاکید کرد و افزود: ایران و ترکیه در باره این موضوعات هم عقیده هستند و دو کشور در چارچوب نشست همسایگان عراق در این مورد همکاری خواهند کرد.

گل پیرامون تحولات افغانستان نیز گفت: در مورد تحولات افغانستان نیز بحث شد و ایران و ترکیه از اراده لازم برای همکاری در راستای کمک به صلح و ثبات در منطقه برخوردارند.
رییس جمهوری ترکیه در پایان این کنفرانس مطبوعاتی افزود: قدمت مرزهای بین ایران و ترکیه بیشتر از تاریخ برخی کشورها است.

کد خبر 60652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز