چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هر چند طرابلس به‌عنوان دومین شهر بزرگ لبنان درگیری‌های زیادی را به‌خود دیده است اما انفجار صبح روز چهارشنبه ۱۳ اوت(۲۳ مرداد) این شهر در زمان بسیار حساسی رخ داد.

این انفجار، که آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد ۶۴ کشته و زخمی باقی گذاشته است، دقیقا یک روز پس از رای اعتماد پارلمان به دولت وحدت ملی لبنان و همزمان با سفر میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان به سوریه اتفاق افتاد.

آسوشیتدپرس گزارش داد، این بمب در یک ایستگاه اتوبوس کار گذاشته شده بود که نظامیان لبنانی به‌طور مرتب از آن برای رفت‌وآمد به محل کار خود استفاده می‌کنند.

به همین خاطر  اکثر ۱۸ کشته شده این انفجار از نیروهای ارتش لبنان هستند. هر چند عده‌ای از منابع این انفجار را به گروه افراطی فتح الاسلام که با القاعده در ارتباط است نسبت می‌دهند اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

این حدس‌ها از آنجا ناشی می‌شود که سال گذشته شهر طرابلس صحنه درگیری بین ارتش لبنان و افراطیون فتح الاسلام بود.

طرابلس ماه گذشته هم شاهد درگیری‌های طایفه‌ای بود که حداقل ۲۳ کشته بر جای گذاشت.

مصباح احدب، از نمایندگان مجلس لبنان که همه عمرش در این شهر زندگی کرده است، در گفت‌وگو با الجزیره هدف این عملیات تروریستی را اختلال در کار ارتش و از بین بردن وحدت ملی در این کشور اعلام کرد.

رئیس‌جمهوری لبنان هم با حساسیت این انفجار پیش از آغاز سفر مهم خود به سوریه، رژیم صهیونیستی را تنها استفاده‌کننده از اختلاف گروه‌های لبنانی دانست.

سلیمان این انفجار را جنایتی تروریستی خواند و گفت: تنها هدف اقدامات تروریستی، ایجاد شکاف و گسستگی میان لبنانی‌هاست اما ارتش و نیروهای امنیتی در برابر این اقدامات تسلیم نخواهند شد.

به‌طور حتم مقام‌های رژیم‌صهیونیستی هیچ دل‌خوشی از بهبود روابط سوریه و لبنان ندارند.

شاید به همین خاطر است که نبیه‌بری، رئیس مجلس لبنان هم اعلام کرد هدف عاملان این حادثه جلوگیری از تصحیح روابط لبنان و سوریه است. اما عزم سلیمان و اسد برای بهبود روابط دیپلماتیک بسیار جدی است.

سلیمان وارد دمشق شد تا اولین رئیس‌جمهوری لبنان باشد که طی ۳ سال گذشته به سوریه سفر کرده است؛ سفری که مهم‌ترین رویداد در روابط دو کشور از حدود ۳ دهه گذشته به حساب می‌آید.

سلیمان در هنگام ورود به دمشق مناسبات خود را با بشار اسد همتای سوری خود، دوستانه خواند و گفت: این سفر نقطه عطفی در عادی شدن مناسبات دوجانبه به شمار می‌رود.

ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ باعث شد که مخالفان رابطه با سوریه، دمشق را به دست داشتن در این ترور متهم کنند.

مهم‌ترین مسئله در این سفر دو روزه گشودن سفارتخانه‌های ۲ کشور است تا پس از ۶۰ سال، روابط دیپلماتیک دو کشور را به شکل رسمی درآورد؛ مسئله‌ای که سرآغاز دوستی و برادری دو کشور خواهد بود.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست درباره سفر سلیمان نوشت: رئیس‌جمهوری لبنان به سوریه رفته است تا روابط نزدیکی با این کشور برقرار کند. او صحبت از بازپس گیری شبعا با استفاده از نیروهای نظامی درصورت جواب ندادن تلاش‌های دیپلماتیک می‌کند، این انعکاسی از سیاست‌های جدید لبنان است.

محکومیت انفجار طرابلس

سوریه همزمان با سفر رئیس‌جمهوری لبنان به این کشور، با محکومیت انفجار در طرابلس آن را عملیاتی جنایتکارانه خواند.

به گزارش شینهوا، وزارت خارجه سوریه در بیانیه خود با ابراز تأسف و همدردی با خانواده قربانیان این انفجار تاکید کرد: سوریه با کشور برادر خود لبنان برای مقابله با دست‌هایی که امنیت و ثبات در این کشور را به بازی می‌گیرند، همبستگی خواهد داشت.

همچنین پارلمان اروپا در بیانیه‌ای این انفجار را محکوم کرد.

بنیتا فررو والدنر کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا همچنان محکم و استوار از تقویت نهادهای دولت لبنان حمایت می‌کند و آماده هرگونه تلاش برای تحکیم ثبات در این کشور است.

کد خبر 60595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز