سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

به گزارش خبرنگار همشهری، علی صالح آبادی در شانزدهمین کنفرانس خبری خود به تشریح عملکرد این سازمان در یک ماه گذشته پرداخت.

او در مهم‌ترین بخش از سخنانش در مورد لایحه‌ای صحبت کرد که قرار است به‌زودی برای تصویب به هیات وزیران برسد.به گفته صالح آبادی، در این لایحه دوفوریتی که هم اکنون به وزارت امور اقتصادی و دارایی تحویل داده شده مشکل مالیاتی ابزار جدید مالی حل خواهد شد.

سازمان بورس و اوراق بهادار درطول 2 سال گذشته درصدد ایجاد ابزار جدید معاملاتی در بورس تهران بود تا بورس تهران را از حالت تک بعدی که تنها به معاملات سهام اختصاص دارد، خارج کند،  اما تلاش‌های سازمان بورس در این زمینه با طرح مسائل مالیاتی به بن بست رسید و سازمان را بر آن داشت تا لایحه‌ای رابرای تصویب به مجلس بفرستد.

مهم‌ترین ابزاری که سازمان بورس متناوبا آن را پیگیری می‌کرد اوراق مالی جدید اسلامی مانند صکوک بود اما پس از آنکه مشخص شد سازمان امور مالیاتی مستقیما قدرت تصمیم‌گیری در این باره را ندارد و برای معافیت مالیاتی این ابزار، مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد، مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار دست به تدوین لایحه‌ای زدند که براساس آن مشکل اوراق صکوک و تمامی ابزار‌های مالی درصورت تصویب لایحه حل خواهد شد.

صالح آبادی روز گذشته از تدوین کامل این لایحه و تحویل آن به وزارت امور اقصادی و دارایی خبر داد و گفت:درصورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی بحث مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، صندوق‌های مسکن و ابزار‌های مالی جدید حل خواهد شد.

او در ادامه از برگزاری نشستی در وزارت اقتصاد برای بررسی و ارسال آن به هیات وزیران در روز گذشته خبر داد و گفت: پس از بررسی‌های لازم این لایحه به دولت خواهد رفت و پس از آن برای تصویب نهایی تقدیم نمایندگان مجلس خواهد شد و به‌نظر می‌رسد این لایحه تا 2 ماه آینده راهی مجلس شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نام این لایحه دو فوریتی توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی است، خاطرنشان کرد: در این لایحه که شامل 3 ماده است، وضعیت شخصیت حقوقی صندوق‌ها، مباحث مالیاتی صندوق‌ها و وضعیت مالیاتی بازار فرا بورس و ابزار‌های جدید معاملاتی مشخص می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس مالزی به چه مرحله‌ای رسیده است، گفت:مراحل عرضه سهام مس در مالزی تقریبا کامل شده و در حال حاضر بورس مالزی باید مجوز عرضه سهام این شرکت را از دولت مالزی دریافت کند؛

به این ترتیب عرضه سهام شرکت مس در مالزی در مراحل فرایند اخذ مجوز از دولت مالزی است.

رئیس سازمان بورس همچنین از برگزاری جلسه پذیرش شرکت ذوب آهن اصفهان خبر داد و اعلام کرد:شرایط پذیرش سهام شرکت ذوب آهن اصفهان با سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان در بورس مهیا شده و جلسه پذیرش سهام این شرکت امروز برگزار می‌شود.

او همچنین از تصویب دستور العمل بازارگردانی خبر داد و افزود: دستورالعمل شیوه جدید بازارگردانی به تصویب رسیده و براساس این دستورالعمل حجم مبنا در مورد شرکت‌هایی که بازار گردان دارند اعمال نخواهد شد.

رئیس سازمان بورس همچنین گفت:مجوز 2 کارگزاری پیشگامان بازار نوین در سمنان و شرکت کارگزاری پیشتازان تمدن پارس در شیراز، باطل شده و این 2‌کارگزار دیگر مجاز به انجام معامله نیستند.

واگذاری سهام دولتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بررسی مصوبه هیات وزیران برای واگذاری سهام 531 شرکت دولتی به بخش خصوصی گفت: از مجموع 531 شرکت دولتی تاکنون بررسی 188 شرکت به‌پایان رسیده و از این مجموع 6شرکت قابل پذیرش در بورس شناخته شدند، 162شرکت قابلیت پذیرش در بورس را ندارند، 2 شرکت به بررسی‌های بیشتر موکول شد و بقیه شرکت‌ها نیز نقش حاکمیتی دارند؛

ضمن اینکه از این مجموع 10شرکت نیز نسل سومی شناخته شدند که باید از طریق شرکت مادر واگذار شوند.

کد خبر 60500

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز