همشهری آنلاین: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پذیره نویسی عمومی سهام بازار خارج از بورس (OTC) هفته آینده آغاز می‌شود.

علی صالح‌آبادی در پانزدهمین نشست مطبوعاتی خود با نمایندگان رسانه‌ها با بیان مطلب فوق افزود: سرمایه شرکت OTC ، (بازار خارج از بورس)‌ 10 میلیارد تومان است که ۸۰ درصد این مبلغ را موسسان و ۲۰ درصد دیگر از طریق پذیره‌نویسی عمومی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به نهادهای مالی، ۲۰ درصد شرکت بورس اوراق بهادار تهران و ۰ درصد دیگر به عموم تعلق خواهد داشت.

صالح آبادی خاطر نشان کرد: تمامی شرایط پذیره‌نویسی عمومی سهام بازار خارج از بورس که به مدت ۶ روز انجام خواهد شد در اعلامیه پذیره‌نویسی اعلام می‌شود.

وی از تفاهم‌نامه سازمان بورس و اوراق بهادار با سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه شرکت‌هایی که از طریق مزایده واگذار خواهند شد، در بازار خارج از بورس خبر داد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: می‌توان تابلوی جداگانه‌ای را در بازار خارج از بورس طراحی کرد تا سهام این‌گونه شرکت‌ها در بازار OTC واگذار شوند.

مراسم رسمی فیوچر به‌زودی برگزار می‌شود

صالح‌آبادی با بیان اینکه فیوچر از اول تیرماه امسال در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده است، افزود: در مراسم رسمی که به‌زودی با حضور برخی از مسئولان برگزار خواهد شد، فیوچر به طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون فیوچر بر روی شمش طلا معامله می‌شود، اظهار داشت: تاکنون 58 قرارداد توسط ۱۷ مشتری انجام شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در حال‌حاضر پیشنهاد معامله بر روی مس و رینگ صادراتی در فیوچر به هیات‌پذیرش ارائه شده که به زودی این پیشنهادات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی طلا را محصول استاندارد با قیمت جهانی اعلام کرد و گفت: به همین علت طلا نخستین محصولی است که در فیوچر مورد معامله قرار می‌گیرد.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: امیدنامه‌ای در دستورالعمل پذیرش پیش‌بینی شده است تا محصولات بر اساس معیارهای این امیدنامه وارد OTC شوند.

وی یکی از پیچیدگی‌های بازار خارج از بورس را سپرده گذاشتن خریدار و فروشنده نزد بورس جهت حسن انجام کار اعلام کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع با همکاری یکی از بانک‌ها به خوبی درحال انجام است.

۴ درخواست برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خود را از اواخر سال گذشته در بازار سرمایه آغاز کرده اند، گفت: هم اکنون ۹ صندوق در بازار فعال هستند که در این مدت کوتاه عملکرد نسبی خوبی داشته‌اند.

وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا، نهایت‌نگر، پیشتاز و بانک ملی ایران در این مدت به ترتیب ۴۰، ۳۴، ۲۸ و ۲۶  درصد بازدهی داشته‌اند.

صالح‌آبادی با بیان اینکه هم اکنون چهار درخواست برای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است، اظهار داشت: شرکت تامین سرمایه نوین نیز درصدد تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ است.

وی ادامه داد: این شرکت با سرمایه‌ای معادل ۵۰ میلیارد تومان، ظرف دو ماه آینده اقدامات لازم را برای اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد داد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز خرسندی از راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور گفت: شاید یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای عموم مردم این صندوق‌ها باشد تا آنان از این طریق وارد بازار سرمایه شوند.

وی در مورد یکی از مزیت‌های مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزود: هر وقت فرد قصد خروج از صندوق را داشته باشد به سهولت می‌تواند پول خود را به قیمت روز NAV دریافت کند.

چند محصول جدید در بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل هیات‌پذیرش جدید بورس کالای ایران خبر داد و گفت: پلی پروپیلن، ABS، پلی اتیلن سبک و سنگین و روغن‌های پایه محصولات جدید این بورس هستند.

وی ادامه داد: با ورود محصولات جدید و فیوچر در بورس کالای ایران، ریسک این بورس کاهش یافته است. در مجموع می‌توان مسیر بهتری را برای این بورس نسبت به گذشته ترسیم کرد.

ارسال لایحه دو فوریتی به وزارت اقتصاد

سازمان بورس و اوراق بهادار یک لایحه دو فوریتی را جهت ارائه به دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه این لایحه ۳ ماده دارد، گفت: باید یکسری مباحث مالیاتی ابزارهای جدید و شخصیت حقوقی نهادهای جدیدی که در قانون تجارت دیده نشده اند، برطرف شود.

۹۳ شرکت غیر قابل پذیرش هستند

صالح‌آبادی در مورد اجرای مصوبه دولت در خصوص واگذاری ۵۳۱ شرکت گفت: جلسات کارشناسی با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار شد که در مرحله اول اسامی ۹۳ شرکت غیر قابل پذیرش، مشخص شدند.

وی افزود: شرکت‌هایی که زیان ده، راکد و یا قبل از بهره‌برداری بودند، غیرقابل پذیرش اعلام شدند.

او در خصوص شرکت‌هایی که وظایف حاکمیتی دارند، گفت: تعیین تکلیف این‌گونه شرکت‌ها نیز در کار گروه ویژه‌ای مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تصریح کرد: در این جلسات کارشناسی درخصوص نحوه واگذاری شرکت‌ها به صورت هلدینگ یا مجزا بحث و تبادل نظر می‌شود.

تصویب مقررات برون سپاری مجوزهای عرضه عمومی

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست مطبوعاتی، گفت: طبق مقررات جدیدی که به تصویب رسیده است، بخشی از فرآیند مجوزهای عرضه عمومی برون سپاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند این مسئولیت‌ها را برعهده گیرند، افزود: این شرکت‌ها در زمینه تهیه طرح توجیهی، شیوه تامین منابع مالی مناسب، آشنا کردن شرکت‌ها با قوانین و مقررات بازار سرمایه، تهیه گزارش طرح توجیهی، نمایندگی شرکت‌ها در کلیه مراجع ذی‌صلاح، مطالعات بازاریابی فروش اوراق، ارائه مشاوره به ناشر در مورد انتشار اوراق بهادار، نحوه فروش یا پذیره نویسی، زمان بندی، میزان و شرایط انتشار اوراق بهادار ، تعیین قیمت پذیره‌نویسی و تعهد خرید اوراقی که در بازار به فروش نمی‌رود با شرکت‌ها همکاری خواهند کرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار نام این مقررات جدید را "ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار" اعلام کرد و گفت: به زودی این مقررات در اختیار بازار قرار خواهد گرفت.
 

صالح‌آبادی در ادامه نشست، با اشاره به اطلاعیه‌ای که در چند روز اخیر به کارگزاران بورس اوراق بهادار ابلاغ شده است، گفت: در این ابلاغیه به کارگزارانی که متقاضی فعالیت در بازار خارج از بورس( OTC) یا انجام معاملات فیوچر در بورس کالا هستند، اعلام شد که می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند. این در حالی است که کارگزاران بورس اوراق بهادار می توانند مجوزهای مختلفی را دریافت کرده و حوزه فعالیت خود را گسترش دهند.

صالح‌آبادی مجوز معامله اوراق بهادار، مجوز معرف، مجوز سبدگردانی اختصاصی، مجوز صندوق سرمایه‌گذاری، فعالیت فیوچر، بازار خارج از بورس(OTC)، مجوز معاملات فلز، مجوز معاملات پتروشیمی و مجوز معاملات کشاورزی را از جمله مواردی دانست که یک شرکت کارگزاری می‌تواند در آن فعال باشد. البته از آنجایی که حجم معاملات نمی‌تواند بیان کننده نحوه فعالیت کارگزاری باشد، این شرکت‌ها باید براساس موارد دیگری مانند تعداد مجوزها یا حوزه‌های فعالیت طبقه‌بندی شوند.

وی در خصوص تفاهم‌نامه‌هایی که میان بورس کشورمان و بورس‌های دیگر منعقد شده گفت: عرضه سهام در بورس‌های خارجی مشکل‌ترین قسمت در رابطه با سایر کشورها است. اما در تدوین مقررات و توسعه بورس کشور و در موارد خاص مانند راه اندازی فیوچر و بسیاری موارد دیگر از تجربیات بورس‌هایی که با بورس تهران تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند، استفاده کرده‌ایم.

پیگیری‌های حقوقی سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح مراحل پیگیری یک پرونده در مراجع قانونی تصریح کرد: پرونده نخست در دادسرا مطرح و در صورتی که شعبه بازپرسی متهم را مجرم تشخیص دهد با صدور کیفرخواست برای صدور حکم، پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود که ابتدا دادگاه بدوی رای خود را صادر کرده و در صورت اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود. رای دادگاه تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا است.

وی با طرح این مقدمه در مورد روند پیگیری‌های حقوقی ادامه داد: هم اکنون یک فقره دست کاری در بازار، دو فقره عدم ارایه اطلاعات در موعد مقرر، یک فقره معامله سهام با تکیه بر اطلاعات نهانی و یک فقره عرضه اوراق بهادار بدون مجوز در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی مطرح شده است. این در حالی است که هم اکنون یک فقره پرونده معامله مدیران شرکت با تکیه بر اطلاعات نهانی و یک فقره سوءاستفاده‌ از اطلاعات پس از رسیدگی در بازپرسی با صدور کیفر خواست برای صدور حکم به دادگاه بدوی ارسال شده است.

وی در ادامه افزود: یک فقره رأی دادگاه بدوی درخصوص اتهام دست‌کاری بازار که متهم محکوم به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری شده، صادر شده و در مورد دیگر با موضوع انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی متهم محکوم به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر زیان وارد شده است. به علاوه یک فقره پرونده هم درخصوص انتشار و فروش اوراق بهادار جعلی مطرح شده که در حال رسیدگی است.

وی از مستندسازی برخی از پرونده‌ها نیز در سازمان بورس خبر داد و افزود: تمامی شکایات مربوط به بازار سرمایه در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی بررسی و تمامی مراجع رسیدگی از دادسرا تا تجدید نظر در همان مجتمع مستقر است.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله بورس در دست تدوین است، گفت: این برنامه در پایان سال اعلام خواهد شد. به علاوه نام‌گذاری روزی به نام بورس هم در شورای فرهنگ عمومی تصویب شده است، اما قطعیت این امر منوط به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این صورت از سال آینده روز اول آذرماه به عنوان روز ملی بورس در تقویم‌ها درج خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پذیرش شرکت بورس در بورس ابراز داشت: در حال حاضر شرکت بورس درخواست خود را مطرح کرده و در هیأت پذیرش نیز بررسی شده است، اما ۳ ابهام در این خصوص وجود دارد که باید برطرف شود: نخست آنکه براساس ماده ۵۴ قانون بازار اوراق بهادار هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۵.۲ درصد از سهام شرکت بورس را در اختیار بگیرد.

البته با استفاده‌ از برخی نرم‌افزارهای نظارتی می‌توان مالکیت مستقیم را کنترل کرد اما شرکت بورس باید راهکاری برای چگونگی کنترل مالکیت غیرمستقیم سهام خود ارایه کند. به علاوه براساس مصوبه شورای بورس نهادهای مالی ۴۰ درصد، کارگزاری‌ها ۴۰ درصد و مردم ۲۰ درصد از سهام شرکت بورس را در اختیار دارند. اما مشخص نیست که پس از پذیرش شرکت بورس در بورس، چگونه این نسبت حفظ خواهد شد.

سخنگوی سازمان تضاد منافع را سومین ابهام پذیرش شرکت سهامی بورس در بورس اعلام کرد و افزود: شرکت بورس بر معاملات نظارت داشته و تخلفات انضباطی را رسیدگی می‌کند. به علاوه برخی از امور مربوطه هم به شرکت بورس تفویض شده است که این امر تضاد منافع ایجاد خواهد کرد.

وی پیش‌بینی کرد که پس از پذیرش سهم شرکت بورس در بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی سهام خود را عرضه نکنند، بنابراین فقط ۲۰ درصد سهام مردم که در حدود ۳ میلیارد تومان ارزش دارد وارد بازار می‌شود و این امر امکان دست‌کاری در قیمت را به وجود می‌آورد و شرکت بورس باید این ابهام را نیز برطرف کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از شروع به ساخت زودهنگام استودیوی بورس خبر داد و در مورد شرایط عرضه سهام شرکت‌های بزرگ گفت: تاکنون ۵ درصد از سهام شرکت‌های بزرگ برای کشف قیمت در بورس عرضه می‌شدند اما از آنجا که بازار کشش لازم را برای خرید سهام دارد، به زودی عرضه‌های اولیه را تا ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد.

این در حالی است که برای پاسخگویی به نیازهای فعلی بازار، دکتر صمصامی - سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی - به زودی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ می‌کنند که بر اساس آن بانک‌ها موظف می‌شوند براساس تقاضای بازار سهام خود را در بورس عرضه کنند.

وی درخصوص شرایط فعلی بازار گفت: حباب زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یک سهم بدون پشتوانه‌ و بدون تغییر در سودآوری شرکت افزایش یابد. اما زمانی که قیمت جهانی محصولات یک شرکت بورسی افزایش می‌یابد، افزایش قیمت سهم در بورس طبیعی است و حباب نیز شکل نخواهد گرفت.

کد خبر 57485

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز