جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

ندا فرامرزیان: بی‌شک شما هم با صدای بلند دوره‌گردها از خواب پریده‌اید. بازار گرم دوره‌گردها خصوصا در فصل بهار و تابستان گرم‌تر می‌شود.

 البته دوره‌گردها انواع مختلفی دارند؛ دوره‌گرد پیاده، با دوچرخه و عاقبت وانتی‌های با بلندگو و بی‌بلندگو.با یک آمار سرانگشتی می‌شود گفت که  این دوره‌گردها، از ساعت 9 صبح شروع به کار می‌کنند تا 8 شب و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌خرند و می‌فروشند.

متأسفانه باوجود اینکه مردم واقعا از دست دوره‌گرد‌ها کلافه اند، اما بسیاری از شهروندان از ایشان خرید می‌کنند یا وسایل اضافی خانه‌شان را به آنها می‌فروشند و متأسفانه حتی بعضی خانه دارها بی‌محابا این افراد را به خانه‌هاشان راه می دهند تا جنسی را که می‌خواهند بفروشند، از خانه خارج کنند.

این در حالی است که این افراد هم مثل خیلی از مردم می‌توانند انسان‌های خوب یا بدی باشند و احتمال بسیاری از خطرات برای افرادی که ایشان را در خانه راه می‌دهند، وجود دارد.

اما بحث ما در اینجا چیز دیگری است و آن اینکه، وقتی مردم از دوره‌گردها خرید می‌کنند یا وسایلی را به ایشان می‌فروشند، کماکان حضور فردا و فرداهای بعد ایشان را با توجه به اصل عرضه و تقاضا تثبیت می‌کنند.

البته بسیاری از افراد هم هستند که وقتی دوره‌گردها در بلندگوهایشان داد می‌زنند، سر از پنجره بیرون می‌آورند و حرف دل خیلی‌های دیگر را با فریاد بیان می‌کنند، که: بابا سر ظهر مردم خوابند، یا آقای بلانسبت محترم ما توی خونه مریض داریم و...

بعضی وقت‌ها هم مردم دست به کارهای بدتری می‌زنند از جمله پرت کردن آشغال یا ریختن آب‌وغیره که همه این اعمال کوچه را شلوغ‌تر می‌کند ضمن اینکه هیچ فایده‌ای هم ندارد.

و اما 137 شماره تلفنی است که با تماس با آن می‌توانید تقاضای رسیدگی کنید. بعد از این تماس فقط آن روز را شما آرامش نسبی خواهید داشت و باز از فردا همان آش و همان کاسه.

در این میان  اما فقر و بیکاری و البته تنبلی خانم‌های خانه داری که به جای اینکه از تره بارهای سر کوچه یا 2 کوچه بالاتر خرید کنند برای راحتی از دوره‌گرد دم در خانه، خرید می‌کنند را نمی‌توان نادیده گرفت.

اما اگر راهکار قانونی بخواهید  باید بدانید در آیین نامه امور خلافی به‌طور کل دوره‌گردی جرم محسوب می‌شود.

همچنین قانون شهرداری‌ها ماده ۵۵ این عمل نازیبای دوره‌گردها را نوعی سد معبر تفسیر می‌کند و طبق این قانون با ایشان می‌توان برخورد کرد، ولی دلیل اینکه ما و شما خبر از نحوه برخورد قانونی با این اشخاص نداریم و قوانین محکمی نیز در این مورد وجود ندارد، شاید این است که تاکنون به ذهن هیچ کدام از ما نرسیده باشد که از این عمل غیرمنطقی کاسبان دوره‌گرد شکایت کنیم.

یکی از دلایل تدوین قانون نیاز افراد جامعه است.

وقتی برای مسئولان و قانونگذار این تصور پیش بیاید که افراد زیادی در جامعه از نبود یا جدی نبودن قانونی رنج می‌برند، مسلماً ایشان نیز به این نتیجه خواهند رسید تا بررسی قوانین را شروع کرده و به تدوین قوانین موضوعه لازم بپردازند.

به‌طور مثال، مدت‌ها پوسترها و برچسب‌های تبلیغاتی را  روی در و دیوار خانه‌های شهروندان  بدون اجازه آنها می‌زدند، بدون اینکه کسی تقاضای برخورد قانونی داشته باشد و هر چند در قانون شهرداری‌ها موادی برای چنین تخلفی در نظر گرفته شده بود، اما نه کسی برای این عمل توجیه قانونی می‌خواست و نه حتی از چنین قانونی اطلاع داشت.

اما 4 یا 5 سال است که با توجه به ابراز ناراحتی مردم، قانونگذار نیز برای چنین اعمالی جزای نقدی معادل 100 هزار تومان تدوین کرده است.

به هر حال، با چنین ابزاری مردم می‌توانند نیاز به وجود قانونی را به مسئولان امر گوشزد کنند یا درصورت وجود قانون رسیدگی به آن را جدی‌تر نمایند.

کد خبر 60092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز