همشهری آنلاین: افزایش شدید قیمت نفت خام موجب شده تا برای اولین بار در سال 2005 تولید ناخالص داخلی کشورهای عرب از یک تریلیون دلار بالا تر رود.

به گزارش خبر گزاری آسوشیتد پرس،رییس شورای اتحاد اقتصادی عرب که مقر آن در ابوظبی پایتخت امارت متحده عربی قرار دارد اعلام کرد تولید ناخالص داخلی 22 کشور عضو اتحادیه عرب در پایان سال 2005 به05/1 تریلیون رسید که 180 میلیون دلار از سال قبل آن بیشتر است.

احمد جویلی افزوده است قیمت های بالای نفت در دو سال گذشته میلیاردها دلار به خرانه برخی کشورهای عرب به ویژه در منطقه خلیج فارس سرازیر کرده و موجب رونق بازارهای سهام،افزایش قیمت املاک و مازاد بودجه شده است.

وی افزود سال گذشته در آمدهای نفتی با 44 درصد افزایش به 350 میلیارد دلار بالغ شده است.

اتحادیه عرب شامل کشورهایی با ذخایر عظیم نفت از جمله عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان،امارات متحده عربی،کویت،عراق و قطر است.

با این حال اتحادیه عرب با 300 میلیون جمعیت شامل کشورهای فقیری همچون سومالی و جیبوتی و کشورهایی همچون مصر و جیبوتی با ذخایر نفتی اندک نیز می باشد.

آمریکا که تقریبا جمعیتی برابر با اعضای اتحادیه عرب دارد سال گذشته 5/12 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

جویلی اعلام کرده که میزان بیکاری در اتحادیه عرب حدود 20 درصد است.بیکاری یکی از بزرگترین معضلاتی فرا روی دولت های عرب است زیرا بخش عمده پول حاصل از فروش نفت در بخش املاک و مستغلات تا بخش های کار آفرین همچون کارخانجات سرمایه گذاری می شود.

کد خبر 5996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز