شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که مجموع درآمدهای نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال 2005 از 300 میلیارد دلار فراتر رفت، انتظار می‌رود این کشورها از سال جاری تا سال 2010 بالغ بر 120 میلیارد دلار برای توسعه توان تولید نفت خود سرمایه‌گذاری کنند.

پیش‌بینی می‌شود کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در فاصله سال‌های 2006تا 2010 چیزی در حدود 120میلیارد دلار یا به عبارتی 60درصد از مجموع 200میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کشورهای خاور‌میانه در بخش نفت و گاز را به خود اختصاص دهند.

از این میزان سرمایه‌گذاری عربستان سعودی 50 میلیارد دلار ،قطر 28 میلیارد دلار، امارات متحده عربی 19میلیارد دلار، کویت 13 میلیارد دلار و عمان 10میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را صورت خواهند داد.

کشورهای عربی 60 درصد از ذخایر نفتی جهان و 35 درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند و انتظار می‌رود این مقدار با کشف منابع و ذخایر بیشتر در سال‌های آتی افزایش یابد.

سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در زمینه نفت و گاز در سراسر جهان در حال افزایش است که این امر خود پاسخگوی افزایش تقاضا‌های جهانی است.

گفتنی است افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هم به بالارفتن ذخایر تولیدی نفت کمک می‌کند و در نتیجه نیاز جهانی را برای نفت و گاز در سال‌های آینده برآورده می‌سازد.

با توجه به سرمایه‌گذاری‌‌های عظیمی که صورت می‌پذیرد ذخایر نفتی پاسخگوی میزان تقاضا خواهند بود و البته درآمد قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

سال گذشته در‌آمد امارات متحده عربی از ناحیه نفت و گاز به 3/42 میلیارد دلار رسید که این رقم 15 درصد از سرمایه گذاری 1/273 میلیارد دلاری شش کشور عربی حوزه خلیج فارس را شامل می‌شود.

درآمد عربستان سعودی هم از ناحیه نفت و گاز بیش از نیمی از مجموع درآمد کشورهای عربی منطقه را در برگرفت و به رقم 2/161 میلیارد دلار رسید و این مقدار برای کویت 47 میلیارد دلار برآورد شد.

کد خبر 8675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز