سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

از همین ابتدای امسال، شهروندانی که در معابر مناطق شرقی پایتخت‌ تردد می‌کنند متوجه تغییراتی در فضای اطراف خود می‌شوند که نشان از نوآوری‌های بصری در محیط پیرامون می‌دهد.

علی‌الله سلیمی

نقش‌های تازه‌ای که دیوارهای کهنه و خاک گرفته برخی از محله‌ها را با رنگ‌های شاد و ملایم تلطیف و حال و هوای بهاری در محله‌ها را دو چندان کرده است. فعالیت‌هایی از این دست، تنها بخشی از برنامه‌های مدیریت شهری برای افزایش زیبایی‌های بصری در معابر عمومی است که در مناطق شرق تهران هم به دلیل وجود بافت‌های فرسوده شهری متعدد در برخی مناطق از جمله قسمت‌هایی از منطقه ۴، بخش‌های زیادی از مناطق ۱۳ و ۱۴، بیش از پیش به تلطیف منظر عمومی نیاز است. رویکرد شهرداری‌های مناطق شرق پایتخت برای این منظور، بهره‌گیری از هنر گرافیک محیطی است که طبعاً کاربردی‌ترین عنصر زیباسازی فضاهای شهری در شرایط کنونی است، چراکه استفاده از عناصر تصویری ساده و همه فهم، بیان صریح، وسعت مخاطب و قدرت تأثیرگذاری، گرافیک را به‌عنوان مهم‌ترین رسانه ارتباطی مطرح کرده است.

کارشناسان این حوزه معتقدند، گرافیک محیطی مؤثرترین ابزار برای تأثیر بر الگوهای رفتاری زندگی انسان شهرنشین است. به بیان دیگر، گرافیک محیطی یک پدیده اجتماعی است که با توجه به فضاسازی تصویری، خصایص ملی، قومی، فرهنگی، قراردادهای اجتماعی، آداب و سنن و گرایش‌های سیاسی و اقتصادی جامعه قابل تحلیل و بررسی است. تمامی جلوه‌های تصویری شهری‌خواه در فضاهای باز و تصاویر غول‌پیکر وخواه در اماکن عمومی سربسته از قدرت بیان بصری ویژه‌ای برخوردارند که چگونگی بهره‌مندی از آنها در حیطه وظایف طراح گرافیک محیطی تعریف می‌شود.

در بخش مزیت‌های استفاده از هنر گرافیک محیطی هم می‌توان گفت، تسهیل در امر ارتباطات، بهبود اوضاع روانی و امنیتی، آگاه‌سازی از امکانات شهری، تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، کاهش تشنج‌های عصبی، تبلیغات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، تجاری و فرهنگی از مهم‌ترین اهداف گرافیک محیطی است که متناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی ساکنان هریک از محله‌های مناطق شرق تهران می‌توان از آنها بهره‌گرفت. از دیگر فعالیت‌های قابل توجه در زمینه زیباسازی مناظر شهری در ماه‌های اخیر، می‌توان به اجرای طرح، «رنگ در شهر» در معابر عمومی محله‌ها اشاره کرد. در این طرح مناطق با توجه به بافت محله و استفاده از رنگ می‌توانند شهر را از خاکستری بودن خارج کنند.

البته انتخاب رنگ و طرح باید حاوی پیامی به شهروندان باشد و هر طرحی را نمی‌توان انتخاب کرد و این کار باید زیر نظر شورای اداره زیباسازی باشد. جلوه‌هایی از اجرای این طرح زیباسازی را این روزها در بسیاری از معابر عمومی مناطق شرق پایتخت می‌توان دید که زیبای مناظر عمومی را دوچندان کرده است.  

کد خبر 597389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha