یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک سربال جدید تلویزیون بی‌بی‌سی زندگی صدام حسین را به تصویر ‌کشیده است.

گفته می‌شود این سربال جدید  زندگی رئیس جمهور سابق عراق را به صورت یک رئیس خشن مافیا به تصویر می‌کشد که یادآور گانگستر تلویزیونی،تونی سوپرانو، است.

این فیلم چهار قسمتی که محصول مشترک انگلیس و آمریکا به نام "خانه صدام" ارتقای او را به دنبال کودتای نظامی که او را در سال 1979 به قدرت رساند، تا زمانی که به لولوخورخوره غرب تبدیل شد، دنبال می‌کند.

نقش صدام را در این فیلم که در تونس فیلم‌برداری شده است، بازیگر اسرائیلی - عراقی ایگال نائور بازی می‌کند که در فیلم‌های مونیخ و Rendition هم بازی کرده بود.

در اولین قسمت این سریال در چهارشنبه 30 جولای (9 مرداد) نشان داده شد که چگونه صدام از روز تولد دخترش به عنوان پوششی برای کودتا استفاده می‌‌کند.

تصویری از سریال خانه صدام

روزنامه گاردین در نقدی بر این سریال نوشت که  "خانه صدام" درست مانند "سوپرانوها" ، به جز بازی عالی نقش علی شیمیایی که فضای تیره و سنگین سریال را تخفیف می‌دهد، عاری از شوخی است.

از نظر دیلی تلگراف، صدام در این فیلم دارای خصوصیات شبیه به دو مردی (بوش و بلر) است که او را در حمله آمریکا به عراق سرنگون کردند.

این روزنامه می‌نویسد: "تصویر نائور از این دیکتاتور به صورت یک دسیسه‌گر ماهر در خانواده و یک غول سیاسی است. نائور این برداشت را به دست می‌دهد که صدام مردی بود که در مورد درستی هر کاری که انجام می‌داد، اطمینان کامل داشت. و این تصویر تا حدی او را قابل مقایسه با دو چهره دیگر می‌کند: بوش و بلر که به جنگ با او برخاستند."

 روزنامه ایندیپندنت می‌گوید:" این سریال به طور موفقیت آمیزی هراسی را که صدام پیرامون خود ایجاد کرده بود، مجسم می‌کند، اما جای تعجب است بسیاری از حقایق را نادیده می‌گیرد."

"چه کسی نقش آمریکایی‌ها را از صحنه پاک کرده است؟ شواهد محکمی وجود دارد که سیا به تلاشی برای ترور نخست وزیر بعدی عراق کمک کرد و در آن شریک بود، توطئه‌ای که صدام هم در آن مشارکت داشت. و اگر به دست آوردن شواهد مستند در این باره کار مشکلی باشد، در این مورد تردیدی وجود ندارد که دولت آمریکا صدام را به جنگ با ایران تشویق کرد، و خود دانالد رامسفلد با سفری به بغداد این معامله را انجام داد."

نویسندگان سریال "خانه صدام"،‌آلکس هولمز و استفن بوچارد، می‌گویند که این سریال بر اساس تحقیقی دوساله از جمله مصاحبه‌هایی با اعضای رژیم صدام، کارکنان کاخ‌های او، شاهدان عینی و دانشگاهیان است.

کد خبر 59671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز